Spillerum
Giraffen0
Krokodillen0
Indloggede0
Mobilspil
Igangværende2 954
I samarbejde med

Forumkategorier

Bruger Indlæg  
Caw - Spil admin/Forum admin2012-05-11 00:00
Antal indlæg: 989

Spørgsmål om ordlisten 2
Siden den første tråd ”Spørgsmål om ordlisten” blev skabt, er mange ord blevet diskuteret og rettet. Derfor starter vi den på ny.

Undrer du dig over hvorfor et ord godkendes eller ikke godkendes? Så spørg her, der er altid nogen klar til at komme med et svar.

Følgende regler gælder for ordlisten:
- Ordkamp følger den danske Retskrivningsordbog (RO) 2001.
- Passivformer af verber i datid accepteres ikke.
- Ord som indholder tegn, som ikke er et bogstav, accepteres ikke.
- Ord som kun indeholder et flerordsudtryk, der står som selvstændigt opslag, accepteres ikke.
- Forkortelser accepteres ikke, kun med undtagelse af forkortelser der også er angivet som substantiv.
- Ord med accent godkendes, selvom accenten ikke er med på bogstavsbrikken.

Caw
 
tittit542012-05-11 00:13
Antal indlæg: 278

sad i et spil her til aften, hvor ordet stærkes ikke blev godkendt - men det er jo bare stærke med 's' i enden - hvorimod der kan være andre ord med 's' til sidst der virker helt ude i hampen, og u-logiske og som jeg ikke kan anvende i en sætning.... hvorfor er det sådan?

har selvfølgelig ikke lige et ex. at kunne skrive lige nu - men vender tilbage ;)
 
tittit542012-05-11 03:53
Antal indlæg: 278

fra to forskellige spil blev der af modstanderne lagt følgende ord:

laveres og naj ingen af disse kan findes i ordnet.dk/ddo/ordbog og alligevel blev de godkendt - det undrer mig, og jeg vil da egentlig gerne vide hvad de betyder.
 
Caw - Spil admin/Forum admin2012-05-11 09:37
Antal indlæg: 989

Genitiv (ejefald) gælder kun for navneord og stedord:
"Genitiv (ejefald) er en endelse på substantiver og pronominer (navneord og stedord) og bruges typisk til at vise at nogen ejer noget, eller at noget tilhører nogen."
Kilde: sproget.dk/raad-og-r...ge nitiv-hs

LAVERES og NAJ stammer fra verberne LAVERE og NAJ. De er begge i Retskrivningsordbogen 2001. Du kan slå dem op her:
www.retskrivning.dk/ro/ro .htm

Caw
 
tittit542012-05-11 11:40
Antal indlæg: 278

OK Caw, jeg ville heller ikke anfægte at de bøjes sådan og at de findes sådan i RO 2001 men ville jo også gerne finde en forklaring på hvad ordet NAJ betyder og det kunne jeg ikke?.

Men undskyld mig 'hvis han er LAVERE end jeg' og dette bøjes LAVERES, da er det min 'kæde' hopper af, for man kan vel ikke sige han er på de LAVERES hold - (jeg troede så fejlagtigt det hed 'de LAVESTE/STÆRKESTE hold'), men det må så være en fejlagtig indlæring eller dialekt indkodning helt tilbage fra min barndom)

- der vil derfor nok være mængder af ord jeg til stadighed vil undres over, da jeg ikke kan se det logiske i dem og åbenbart /desværre er blevet for gl. til at kunne forstå de flotte forklaringen på.

men mange tak fordi du prøvede igen igen Caw

(ps. til mig/andre der måske ikke længere er lige så stærke til det grammatiske, kunne det så være muligt at svarene fremover til dels kunne indeholder en kort sætning hvor et givent ord indgår? - det ville i de flestes tilfælde kunne hjælpe mere med til en forståelse på forklaringen af ordene ;)

da jeg gik i skole i midten af forrige århundrede brugte vi ikke de latinske betegnelser men: navneord, stedord, udsagnsord, tillægsord og biord mm. og når så I unges forklaringerne er med genitiv, substantiv, pronominer osv så kunne jeg ligeså godt have fået svaret på polsk og ville have fattet lige så meget ;)

Jeg ved godt du har gjort mig/og andre den tjeneste at skrive dette i parentes til dette svar - men desværre, så kan jeg ikke huske det når jeg kommer væk fra denne side igen - måske der er andre end jeg der har det på samme måde??

mvh tittit54



 
Caw - Spil admin/Forum admin2012-05-11 12:16
Antal indlæg: 989

LAVERE er et verbum/udsagnsord og er ikke forbundet med adjektivet/tillægsordet LAV. LAVERE betyder:

"Farvelægge ved hjælp af en enkelt farve der fortyndes i forskellig grad så der fremkommer forskellige nuancer af farven foretages med fx tusch eller akvarelfarve"
ordnet.dk/ddo/ordbog...h= S%C3%B8g

NAJE er er et ældre ord, og står derfor ikke i ordbogen over for moderne dansk sprog. NAJE betyder at sammenbinde/befæste noget ved hjælp af bændsel (skibsmandsgarn).
Kilde: ordnet.dk/ods/ordbog...h= S%C3%B8g

Det er lige hvad jeg kunne finde af informations omkring det på nettet =)

Caw
 
horsens - Spil admin/Forum admin2012-05-11 12:18
Antal indlæg: 9750

tittit54, tryk på ikonet "sproget.dk" her til venstre og slå ordene LAVERE og NAJE op, så vil du få en forklaring på ordene. Det kan du gøre med alle ord, der bliver godkendt i spillet. Én ting, du skal huske, er, at slå dem op i deres ubøjede form, f.eks. hvis det drejer sig om ordet NAJ, og ordet ikke kommer op ved søgning, så prøver du at sætte -e bagpå. Hvis det er ordet LAVERES, så fjerner du S'et.
LAVERE er ikke, som du fejlagtigt tror, et gradbøjet tillægsord (LAV, LAVERE, LAVEST), men et udsagnsord.

Lavere betyder, citat fra sproget.dk:
- at farvelægge vha. en enkelt farve der fortyndes i forskellig grad så der fremkommer forskellige nuancer af farven - foretages med fx tusch el. akvarelfarve.

Naje:
sammenbinde ell. befæste (noget til noget andet) v. hj. af et bændsel

/horsens
 
horsens - Spil admin/Forum admin2012-05-11 14:58
Antal indlæg: 9750

Alle bøjninger af FI og PHI skal fjernes - det fik jeg ikke med sidst.
Kunne ikke skrive FI længere, men FIER gik.

FIET
FIETS
FIER
FIERS
FIERNE
FIERNES


PHIET
PHIETS
PHIER
PHIERS
PHIERNE
PHIERNES
 
Caw - Spil admin/Forum admin2012-05-11 15:28
Antal indlæg: 989

Gad godt at vide hvorfor kun nogle af de græske bogstaver er med i RO, mens andre ikke er. Nogle der evt. ved hvorfor?

Caw
 
tittit542012-05-12 09:23
Antal indlæg: 278

Mange tak for svar til både Caw og horsens.
UPS og sorry....
Kan se jeg burde skamme mig, da jeg jo blot skulle have lagt trykket anderledes på laVeres og så er jeg straks med, da det jo faktisk ER noget jeg kender til ;)

Naj var SUPER dejligt at få en forklaring på - også at man kan finde forklaringen på alle ord fra RO på www.sproget.dk sidst jeg prøvede at ville ind på den side kom der blot frem at der ikke lige var adgang til sitet, prøv igen senere.... og trods flere forsøg lykkedes det ikke inden for de 5-10 min. jeg prøvede, så slap min tålmodighed op og derfor havnede jeg istedet på www.ordnet.dk, hvor jeg åbenbart søgte forkert og derfor ikke fandt de oplysninger jeg havde brug for - det sker nok ikke igen, derfor mange TAK for hjælp og tålmodig korrektioner.:)

så laVere/laveRe ville passe godt ind i den tråd med dobbelt betydning af ord ;)
 
MiaVN2012-05-12 14:49
Antal indlæg: 41

Synes altså ikke, I skal slette phi/fi.. Man bruger det jo også i matematikken. :)
 
Lilli2012-05-12 15:41
Antal indlæg: 3734

forstår heller ikke at man vil fjerne fi/phi, når man bibeholder andre græske bogstaver.
 
hesa2012-05-12 16:19
Antal indlæg: 19

bd står som forkortelse inævnte ordbog men accepteres ikke ???
 
disen2012-05-12 16:57
Antal indlæg: 665

Hesa, det er kun forkortelser, der kategoriseres som navneord, der godkendes. En god huskeregel er, at man (oftest) kan sætte dem i bestemt form fx cd'en, tv'et, bs'en.

Ved bd står der i RO: "bd. (fork. for bind)". Forkortelsen angives ikke som navneord, og godkendes derfor ikke.

Håber det hjalp med at klargøre spørgsmålet om forkortelser.
 
horsens - Spil admin/Forum admin2012-05-13 00:39
Antal indlæg: 9750

OPTØJERS blev ikke godkendt?
Skal tilføjes hvis ikke der er en logisk forklaring på det.
 
Bubobubo2012-05-14 22:22
Antal indlæg: 3

Jeg er ny her så jeg ved ikke om mit spørgsmål er stillet før men hvorfor kan man ikke skrive kz? det er da et ord som er i retskrivningsordbogen
 
horsens - Spil admin/Forum admin2012-05-14 22:56
Antal indlæg: 9750

EPS virker stadig
 
Bubobubo2012-05-15 12:43
Antal indlæg: 3

som jeg skrev er jeg ny herinde... hvad er EPS?
 
Bubobubo2012-05-15 12:44
Antal indlæg: 3

Er det et svar for at nedgøre mit spørsmål?
 
Caw - Spil admin/Forum admin2012-05-15 21:34
Antal indlæg: 989

Hej Bubobubo - Velkommen til =)
horsens indlæg havde ikke noget med dit spørgsmål at gøre. EPS er et ord, der ved næste opdatering af ordlisten, ikke vil være med, da det ikke er et gyldigt ord (skrives korrekt EP'S).

Hvad angår KZ, så er det ikke et ord for sig selv. I RO kan man opslå "kz-fange" og "kz-lejr", men ikke kz alene som et ord.

Caw
 
Viser side 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52
Log Ind
Log ind
Ordkamp er gratis!
Vil du være medlem?