Spillerum
Giraffen0
Krokodillen0
Indloggede0
Mobilspil
Igangværende2 975
I samarbejde med

Forumkategorier

Bruger Indlæg  
Anne-Grete2010-12-19 11:21
Antal indlæg: 39

Bynanvne mm
Her i weekenden har jeg i spillet oplevet at bynavnene Nakskov og Kolding godkendes.
Navne på lande accepteres også rask væk, og navne på diverse danske øer - men vist ikke dem alle.
Hvor er logikken i brugen af stednavne i forhold til Retsskrivningsordbogen?
Er det en fejl at stednavne accepteres, eller er man tværtimod interesseret i at få besked om diverse navne der ikke godkendes, for at få disse navne med i en senere opdatering?
 
Anne-Grete2011-02-21 21:45
Antal indlæg: 39

Jeg tillader mig at bringe dette indlæg til erindring - idet ingen har svaret på det endnu?
 
Paloma2011-03-02 22:05
Antal indlæg: 123

Hej Anne-Grete

Der er vist ingen logik :)
Bortset fra, at de by- og landenavne, der er med i RO er gældende, øvrige er ikke.

Jeg tror du kan finde svaret i den efterhånden lange og uoverskuelige tråd, der hedder ordlisten.

Mange hilsner fra Paloma
 
SteenKR - Spil admin2011-03-02 22:34
Antal indlæg: 976

Mit bedste bud er, at det kunne være købstæder og øer af en bestemt størrelse, der er med. Men jeg synes da, at du skulle sende spørgsmålet til Sprognævnet, der oven i købet har en telefonlinje, hvor man kan ringe ind at få svar på forskellige spørgsmål. De må kunne svare på spørgsmålet om, efter hvilke kriterier stedord kommer med i RO.
Spørgetelefonen har nummer 33 74 74 74. Den oplysning finder du på dsn.dk/sproghjaelp/s...-o m-sprog.
Lad os endelig høre, hvad de svarer. Det er da interessant, det har du ret i.
 
SteenKR - Spil admin2011-03-04 17:32
Antal indlæg: 976

Linket virker ikke, fordi punktummet er røget med i webadressen. Den rigtige adresse er: dsn.dk/sproghjaelp/s...g- om-sprog .
 
horsens - Spil admin/Forum admin2011-03-09 10:27
Antal indlæg: 9750

Burde man ikke også kunne sætte genitivs-S bag på stednavne?
 
lepenepe2011-03-09 19:46
Antal indlæg: 119

Jeg har netop videregivet det oprindelige spørgsmål - om kriterierne for hvilke stednavne, der optages i RO - til sproglaboratoriet. Så må vi håbe, det på et eller andet tidspunkt bliver besvaret i radioen :-)
 
Anne-Grete2011-03-12 11:22
Antal indlæg: 39

Hej Alle,
Tak for jeres engagement i mit spørgsmål om bynavnene..
Det er dejligt - og spændende om vi kommer i radioen.
God week-end alle :-)
/Anne-Grete
 
SteenKR - Spil admin2011-03-12 15:50
Antal indlæg: 976

Hvorfor ikke bare ringe til Sprognævnet? Det virker med det samme.
 
lepenepe2011-03-12 16:01
Antal indlæg: 119

Hvis vi nu var heldige, og spørgsmålet rent faktisk kom i radioen, ville en masse sproginteresserede mennesker måske blive nysgerrige og undersøge hvad ordjagt.dk egentlig er for noget... Derfor såmænd :-)
 
Anne-Grete2011-03-13 12:54
Antal indlæg: 39

Hej Steen, Jeg har svært ved at afse tid i hverdagen på job til den slags interessante undersøgelser, desværre.
 
SteenKR - Spil admin2011-03-21 10:35
Antal indlæg: 976

Nå. Så tog jeg mig selv tid til det og havde en fremragende oplevelse med at tale med den medarbejder, der var på vagt. Wow, det var en fornøjelse. Jeg kan kun anbefale at kontakte Sprognævnet, når I har sproglige spørgsmål.
Meldingen var sådan:
"Stednavneudvalget, som vi har et tæt samarbejde med, synes også, at det er ret tilfældigt, hvad der med i ordbogen. Vi burde måske overveje at se det efter."
Min fine kontakt fortalte, at der ellers er tre grupper af stednavne repræsenteret:
1. Statsnavne
2. Udenlandske stednavne, hvis de afviger fra den originale stavemåde. (Eks. Prag/Praha, Venedig/Venezia og Holsten/Holstein.)
3. Danske stednavne på byer, øer mv. er i sin tid udvalgt ved, at man slog op i de gængse atlasser og medtog de navne, der dengang var nævnt der.

Der er i udgangspunktet ikke lagt op til ændringer i den praksis, når den nye udgave af RO udkommer i 2012, men hvis Stednavneudvalget kommer med anbefalinger, er det sandsynligt, at disse bliver fulgt.
 
horsens - Spil admin/Forum admin2011-03-21 11:31
Antal indlæg: 9750

Flot arbejde, Steen!
Så blev vi dét klogere.
 
Paloma2011-03-21 22:37
Antal indlæg: 123

Fint, Steen.
Men det bekræfter jo også den manglende logik :)
 
SteenKR - Spil admin2011-03-22 01:52
Antal indlæg: 976

Jeps.
Lige en bonusoplysning: Århus Byråd har jo besluttet, at byen fremover skal hedde Aarhus. Øv, tænker jeg og har planer om at protestere ved fremover konsekvent at kalde Århus for Århus, ikke Aarhus.
det viser sig bare, at der ikke bliver meget protest over det. Å/Aa-problematikken i forbindelse med bynavne er faktisk ikke så stor alligevel. Det er nemlig sådan, at vi typisk har valgfrihed.

Ta' nu f.eks. Aalborg, som vi gerne må skrive Ålborg. Aabenraa må gerne hedde Åbenrå og en person derfra kan både kaldes en aabenraaer og en åbenråer. Således også Århus/Aarhus og århusianer/aarhusianer.

Århus Stiftstidende, der var meget længe om at skifte til bolle-Å i sin tid, udviser f.eks. samme træghed nu. Avisen idder stadig Bolle-Århus Stiftstidende. Dejligt for alle os Aa-hadere i byen.
Således
 
lepenepe2011-03-22 13:45
Antal indlæg: 119

Godt gået Steen! Og rart at blive bekræftet i fornemmelsen af, at det altså ER ret tilfældigt, hvilke stednavne, der står i RO.

- jeg vil nu stadig krydse fingre for at spørgsmålet også når ud i æteren - og bliver hørt af rigtig mange :-)
 
Anne-Grete2011-03-26 20:57
Antal indlæg: 39

Kære Steen,
1000 tak for din grundighed - det er jo en fornøjelse at læse om di dialog med Sprognævnet og din humoristiske fabulering over Bolle-Å-et.
Som tilflytter til Nordjylland, har jeg skullet venne mig til både skrive både nærmeste storby Aalborg med db. A og sågar også den by jeg bor i, Aabybro - således - men jeg holder fast :-) - skik følge eller land fly?
God sommertid til alle :-) / Anne-Grete
 
torbenrj2011-04-12 02:15
Antal indlæg: 3833

Øh Steen... - hva' mener du lige med, jeg citerer: "Ta' nu f.eks. Aalborg, som vi gerne må skrive Ålborg." Hva' mener du med det.... det må du da aldeles ikke - da i hvert fald ikke hvis der er en norjyde til stede - for ikke at tale om en aalborgenser. Du holder jo heller ikke med ÅB (det skær ligefrem i øjnene....). Det er da tæt på det kræver en undskyldning ;-)
 
SteenKR - Spil admin2011-04-15 23:14
Antal indlæg: 976

Sorry Torben
Det var det, Sprognævnet sagde til mig. Og da det jo som bekendt er Stednavneudvalget, der i samarbejde med Sprognævnet bestemmer, er det bare sådan, det er. Basta. Ålborg er da også meget pænere end Aalborg. Ikk'? :o)
 
Anne-Grete2011-04-17 00:02
Antal indlæg: 39

Hej Steen (med to -e-er) og Torben/Nor(d)jyde.

Ålborg er aldeles ikke pænere i den nordjyske region, netop som Torben fremhæver :P - men desværre langt nemmere at skrive synes jeg end Aalborg, der er et og andet med stort A efterfulgt af lille a - som bare ikke passer ind i mine pc-fingre....og egentlig heller ikke i min almindelige håndskrift ....

Men altså - When in Rome do as the Romans .... - så jeg holder ubetinget med Torben - Aalborg er pænest heroppe hvor lyset er smukkest - netop i disse dage. Stik den :-)

God paaske til alle. / Anne-Grete
 
Viser side 1 2
Log Ind
Log ind
Ordkamp er gratis!
Vil du være medlem?