Spillerum
Giraffen0
Krokodillen0
Indloggede0
Mobilspil
Igangværende2 574
I samarbejde med

Forumkategorier

Bruger Indlæg  
UffeBNielsen2026-04-16 14:27
Antal indlæg: 9759

Mails ved pb
Jeg får ikke længere mails når nogen sender mig pb. Jeg har tjekket om mail er rigtig og tjekket spamfilter.
?

biwo2026-04-16 14:33
Antal indlæg: 15945

Det slår mig, at det har jeg heller ikke fået længe.,

MrsSweDane - Spil admin/Forum admin2026-04-16 16:06
Antal indlæg: 6151

Vi har lige testet her i huset.

Vi får begge to mails, der havner i spam/reklame-bakken.

MrsSweDane - Spil admin/Forum admin2026-04-16 16:31

@uffe: jeg har lige sendt en test til dig :-)

UffeBNielsen2026-04-17 07:18

Nope, ingen mail her….

MrsSweDane - Spil admin/Forum admin2026-04-17 13:15

Det ser ud til at være et generelt problem for Gmail-konti.

Og desværre ser det ikke ud til at have nogen effekt at indsætte Ordkamps mailadresse i Gmails kontaktoplysninger.

c23572026-04-18 16:01
Antal indlæg: 3981

Her er forklaringen fra Gemini efter jeg sendte en pb til quizzer som bruger gmx.us som e-post udbyder (jeg bruger nemlig også gmail til min OK-profil og for derfor heller ikke nogen notification):

Gmail har for nylig indført utroligt strenge krav til indgående e-mails, især for automatiske notifikationer. Mens andre udbydere måske stadig lader uautentificeret eller delvist autentificeret post slippe igennem til indbakken, vil Gmail nu aktivt afvise det eller smide det lydløst i spam-mappen.

Her er en gennemgang af præcis, hvad der går galt, baseret på dine e-mail-headere:

1. Manglende DKIM-signatur (The Smoking Gun)
Det mest åbenlyse problem findes i den anden linje af din header: Authentication-Results: gmx.net; dkim=none

DKIM (DomainKeys Identified Mail) er en kryptografisk signatur, der tilføjes til udgående e-mails, som beviser, at e-mailen faktisk kom fra dit domæne (ordkamp.dk), og at der ikke er blevet pillet ved den. Fordi din e-mail mangler en DKIM-signatur, markerer Gmails filtre den straks som yderst mistænkelig. Siden begyndelsen af 2024 har Google krævet DKIM (eller SPF) for alle afsendere, og de foretrækker stærkt at man har begge dele.

2. Ingen synlig SPF-tilpasning (SPF Alignment)
SPF (Sender Policy Framework) er en DNS-record, der lister, hvilke IP-adresser der har tilladelse til at sende e-mail på vegne af dit domæne.

Selvom headerne ikke eksplicit viser en SPF-fejl, viser de heller ikke en tydelig SPF-godkendelse (pass) fra den oprindelige afsender. E-mailen stammer fra 194.48.213.144 (mobil.ordkamp.dk) og bliver videresendt gennem 78.108.48.38 (smtp2.teknikbyran.com). Hvis ordkamp.dk's SPF-record ikke eksplicit autoriserer smtp2.teknikbyran.com til at sende post på dets vegne, vil Gmail lade e-mailen dumpe SPF-tjekket.

3. Manglende DMARC-politik
DMARC binder SPF og DKIM sammen. Det fortæller modtagende servere (som Gmail) præcis, hvad de skal gøre, hvis en e-mail fejler SPF- eller DKIM-tjekkene. Google kræver nu en DMARC-record for masseafsendere. Selv en lempelig politik som p=none er påkrævet, blot for at bevise, at du aktivt administrerer dit domænes e-mail-omdømme. Der er ingen beviser for DMARC-udførelse i disse headere.

4. Forældet afsender-software
Dine headere viser: X-Mailer: PHPMailer 5.2.1

Denne version af PHPMailer blev udgivet omkring 2012. Selvom dette ikke i sig selv vil få Gmail til at afvise en e-mail, formaterer forældede mail-scripts ofte MIME-grænser eller headere på måder, som moderne spamfiltre straffer. Kombineret med manglende autentificering hæver dette din spam-score markant.

Det første punkt er det der får Google til helt at afvise mailen

Der er mange krøller på moderne e-post opsætning. måske Inge kan huske da man i mangel af andet blot kunne logge ind på sin e-post-konto med telnet via konsollen ren cowboy.

Gemini har også en fix-it som teknikken måske kan bruge:

For at få dine e-mails til at nå frem til Gmail-brugere igen, skal du opdatere dit domænes DNS-records og serverkonfiguration.

Opsæt SPF: Tilføj en TXT-record til ordkamp.dk's DNS, der autoriserer din specifikke SMTP-server (teknikbyran.com / 78.108.48.38) til at sende e-mails.

Konfigurer DKIM: Generer et DKIM-nøglepar på din mailserver, tilføj den offentlige nøgle som en TXT-record i din DNS, og konfigurer din SMTP-server til at signere al udgående post.

Tilføj en DMARC-record: Når SPF og DKIM er godkendt, skal du tilføje en DMARC TXT-record til dit domæne (f.eks. v=DMARC1; p=none; rua=mailto:admin@ordkamp. dk;).

Brug Google Postmaster Tools: Registrer ordkamp.dk på postmaster.google.com. Dette gratis værktøj vil fortælle dig præcis, hvordan Googles servere ser på dit domænes omdømme, og vise dig dine nøjagtige fejlkurver for SPF/DKIM.

holk612026-04-18 17:38
Antal indlæg: 8620

Jeg går alene til bageren i morgen…..

UffeBNielsen2026-04-18 17:56

Glem det…. mine afsendere må håbe jeg ser beskeder inde på ordkamp ;-) jeg smutter hen og leger med trippelintegraler i stedet ;-) ;-)

biwo2026-04-18 17:57
Antal indlæg: 15945

Jeg er ikke nok nørd til at forstå en bønne, så jeg lever uden de der mails;)

torbenrj2026-04-18 17:58
Antal indlæg: 4634

Tror jeg trækker med cyklen…

c23572026-04-18 19:14
Antal indlæg: 3981

Det var nu også mest stillet til Inge og hinsidan - vi kan ikke gøre noget ved det

MrsSweDane - Spil admin/Forum admin2026-04-18 21:22

Tak, Claus.

Jeg har kopieret og fluks sendt dit (Geminis) input til Sverige som tillæg til min fejlmelding :-)

Log Ind
Log ind
Ordkamp er gratis!
Vil du være medlem?