Forumkategorier
Bruger | Indlæg | |
---|---|---|
abemand | 2013-03-07 08:55 | |
![]() | Babelbygger. Fint nok, du har spillet med forkortelser i scrabble, men det gør vi ikke, hvor jeg 'kom' fra. Jeg har spillet scrabble privat og i klub i mine unge dage i lange baner. Både om penge og ære. Jeg har endnu ikke spillet et spil med forkortelser, det må være en nyindførelse eller en hjemmebrygsudgave af scrabbleregler du disker op med nu. ;-) | |
Misbehave | 2013-03-07 10:18 | |
![]() | Vi oplevede begge i et og samme spil, at den ikke tog S'endelsen på to navneord - men siden har alt været normalt igen. Aner ikke, hvad der skete, og tog ikke noget print Caw. Men er glad for, I adviserer, når den nye ordbog kommer i spil. | |
Babelbygger | 2013-03-07 12:07 | |
![]() | Det er Dansk Scrabbleforenings officielle regler. Så det er ikke specielt hjemmebrygget :) | |
andremlk | 2013-03-07 12:15 | |
![]() | Jeg vil da lige tilkendegive, at jeg i det store hele deler Abemands synspunkt vedrørende forkortelser | |
pvillumsen - Ikke længere medlem | 2013-03-07 18:05 | |
![]() | Tidligere har Ordkamp lovet at RO ville blive indført marst måned, så kom nu gang, så vi mkan bruge ord som FUCK. :-) | |
horsens - Spil admin/Forum admin | 2013-03-07 21:22 | |
![]() | Vi er blevet lovet en ordliste her i foråret, men hvornår, det ved vi ikke. Jeg er selv lige så spændt. Ejerne vil kontakte DSN i næste uge, så får vi måske en konkret dato på. | |
Misbehave | 2013-03-08 08:11 | |
![]() | Spændende... | |
abemand | 2013-03-08 08:35 | |
![]() | Babelbygger Det er særdeles hjemmebryggede regler! Det handler om en flok ordkampsspillere har lavet en forening, de kalder Dansk Scrabbleforbund (med ordkamp- og wordfeudregler). De officielle regler, som man finder i pakken på ethvert scrabblespil med copyright på scrabble, siger: Tilladte ord. Alle ord fra retskrivningsordbogen er tilladt, dog må ord med stort begyndelsebogstav, forkortelser og ord med apostrof eller bindestreg ikke anvendes. Og ikke en lyd om af luskede omveje at få indført forkortelserne. ;-) | |
Babelbygger | 2013-03-08 14:32 | |
![]() | I reglerne fra spillet står: "Ethvert ord eller bøjning af samme, som står i en dansk ordbog, er tilladt." Forkortelser nævnes ikke. Dansk scrabbleforening (som ikke er stiftet af ok- eller wf-spillere, som du skrev), har så udformet et meget mere detaljeret regelsæt. Da det er den eneste forening herhjemme, som beskæftiger sig med scrabble, synes jeg, det er et meget godt udgangspunkt at følge. Det er i øvrigt helt parallelt m USA, hvor man også har en scrabble association, og hvor visse typer forkortelser også er tilladte. Problemet med at skære c-forkortelserne væk, er at det ville gøre spillet mere tilfældigt, da c'erne ville kunne få for stor betydning i slutspillet. Trækker man et z og evt x til sidst, kan det være dødbringende. Hvis man gør c'erne markant dårligere, vil det tilføre spillet endnu mere tilfældighed. I USA er det kun q'et, som er problematisk. I dk har vi z og x og der er ingen grund til at tilføre to mere, for det vil forskubbe balancen i spillet. Efter min mening :) | |