Spillerum
Giraffen0
Krokodillen0
Indloggede0
Mobilspil
Igangværende2 969
I samarbejde med

Forumkategorier

Bruger Indlæg  
store-A2011-06-23 11:42
Antal indlæg: 114

Jeg kan godt se problematikken, Caw.

Her er et forslag til en fortolkning af reglen om, at ord der ikke kan stå alene, ikke godtages:

Jeg synes udelukkende det skal gælde ord, der kun optræder i selve opslaget (det der er med fed i RO) sammen med andre ord, fx:

science fiction sb., en.

hvor man altså hverken kan skrive SCIENCE eller FICTION i spillet, eller:

ad libitum adv.

hvor man kan skrive AD fordi det også er en dansk præposition med sit egen opslag, men altså ikke LIBITUM.

Derved vil man stadig kunne skrive PØ, der er omgivet:

pø: pø om pø.

og lignende ord, der kun er bevaret i sproget som faste udtryk, men som altså optræder som separat opslag i RO.

Dermed mener jeg også, at man skal kunne skrive TIDE, FODE, KONG og FRU.

Eksempelvis optræder tide ikke kun i et fast udtryk med en bestemt præposition. Man kan både sige:

"Det var på tide" og "Han kom i tide."

Kong og fru er titler, og er derfor som regel efterfulgt af et navn, men jeg synes alligevel, de skal godtages, da der ikke ikke er tale om faste udtryk, hvormed ordet kun findes i kombination med et helt bestemt andet ord. Det er jo sådan, at kun de færreste ord kan står alene i en sætningskonstruktion (ja, nej, hurra) - der ville være en vis konsekvens i, kun at frasortere de ord, der er så forankret i faste udtryk, at de kun optræder som opslagsord i RO sammen med et eller flere andre ord.

Caw - Spil admin/Forum admin2011-06-23 11:42
Antal indlæg: 989

Nej, det er ikke ment på den måde. Det er faktisk lidt et dårligt eksempel, men det skal forstås sådan, at et 2-ords ord ikke accepteres alenstående. Men i dette eksempel er AL og DENTE to ord der kan bruges separat, og derfor accepteres de. Hvad der menes er at et ord som f.eks. CONTO ikke går, da det hedder A CONTO, og at CONTO ikke er et ord i sig selv.
Så teknikset ifølge reglerne er det vel det samme med FÆRDE. Ordet er ikke et ord uden PÅ.

Caw

Caw - Spil admin/Forum admin2011-06-23 11:48

Jeg har spurgt tidligere om hvad folks holdning var til det. Fik vist ikke så mange svar, men der var mest enighed om at TIDE, UTIDE osv. skal være i ordlisten. Så hvad med bare at vi bare bliver enige om at ord, men "i" "på" foran og titler godkendes?

Caw

Caw - Spil admin/Forum admin2011-06-23 11:50

Så ikke dit indlæg før jeg postede mit store-A
Og jeg er enig med dig i at det ikke er det samme som ved A CONTO osv. (Selvom jeg skrev noget andet før, man har vel lov til at skifte mening ;-).

Caw

store-A2011-06-23 12:12

Jeg er enig med dig, Caw! Ord der i RO-definitionen er oplistet med en præposition foran godtages - "på færde" etc." (det er mange af dem der mangler, da de ligesom de uregelmæssige former, nok har været sværere at finde da man lavede listen.)

Pointen med min definition af faste udtryk som dem der kun optræder sammen i selve opslaget ("ad libitum" etc.) er at man dermed ikke behøver videre at definerer, hvad der er et fast udtryk, hvilket gør, at vi slipper for at tage diskussionen ord for ord.

Caw - Spil admin/Forum admin2011-06-23 12:36

Så altså konklusionen er at FÆRDE, TIDE og SMUG deriblandt skal godkendes?

Kan se I nævner det med at UTIDE bl.a. står som selvstændigt ord og TIDE gør ikke. Dette er ikke ensbetydende med at de skal godkendes anderledes. Det skyldes dem der har lavet RO, har sat TIDE under TID. Der er ikke noget der hedder UTID, derfor er UTIDE indsat som selvstændigt, da det ikke kan stå under et andet ord. Samme med SMUG. Derfor er der ingen forskel på UTIDE og TIDE, samt FÆRDE og SMUG.

Caw

store-A2011-06-23 13:16

Jeg mener, du principielt har ret i, at der ikke er forskel på de fire ord, og at utide kun har fået sit eget opslag, fordi der ikke er noget, der hedder utid. Det der er specielt ved ordene, samt fx pø og revl, er, at de de ikke tilhører nogen ordklasse. Enten kan man slå dem op under et andet ord, de er afledt af, og hvis dette ikke er tilfældet, som med utide, er opslaget bare:

utide: i utide; i tide og utide.

hvor der kun er eksempler på udtryk de indgår i, men ingen angivelse af, om det er substantiver eller andet (ligeledes med pø og revl.) Dette skyldes, tror jeg, først og fremmest at de er overtaget fra ældre sprogbrug. De afledte ord, der ender på -e: tide, færde etc. minder lidt og en latinsk kasusbøjninger (er der en lingvist til stede?), hvad vi jo ellers ikke har på danske. De er i hvert fald ældre former af ordene, vi er gået bort fra i nyere grammatik, men som altså lever videre i visse ord.

Ligeledes er revl, pø og smug heller ikke opgivet som substantiver, da deres betydning oprindelig er forsvundet fra sprogbrugen (ingen ved hvad en pø er). Jeg mener at disse ord er oplistet i RO ved eksempler på udtryk de indgår i, netop fordi man ikke kan tilskrive dem faste ordklasser, men man skal jo skrive et eller andet.

Dette ændrer for mig at se ikke på, at de alle er legitime danske ord. Det er rigtigt nok, at mange af dem primært kendes fra faste udtryk - det er sådan de er blevet overleveret, men man kan ikke entydigt sige, at de alle kun kan indgå i faste udtryk (jeg gav tidligere et eksempel med tide.)

Jeg stemmer i hvert for, at de skal med. Desuden: hvis de ord du nævner ikke skal med på ordlisten, skal pø og revl, og sikkert en masse ord, der er opgivet i RO på samme måde, slettes ...

store-A2011-06-23 13:39

* der skulle have stået "latinske kasusbøjninger" og "hvad vi jo ellers ikke har på dansk" - det var ikke en eller anden avanceret sprog-joke ...

Caw - Spil admin/Forum admin2011-06-23 14:40

Okay, for at få enafgørelse på det her så vi kan sende liste videre, gøres følgende:
TIDE, FÆRDE, KONG, FRU og FODE skal tilføjes (ret mig hvis nogle af dem allerede virker), og UTIDE skal ikke fjernes. Er vi enige?

Caw

store-A2011-06-23 14:42

Jeps, enig!

Caw - Spil admin/Forum admin2011-06-24 00:16

Listen er videresendt. Hvis der skulle være flere ord, gå til en af disse to tråde:
www.ordjagt.dk/forum...re adid=127
www.ordjagt.dk/forum...hr eadid=49

Tråden lukkes.

Caw

Diskussionen er arkiveret og ikke åben for nye indlæg.
Viser side 1 2
Log Ind
Log ind
Ordkamp er gratis!
Vil du være medlem?