Forumkategorier
Bruger | Indlæg | |
---|---|---|
Nørholm | 2025-02-27 07:56 | |
![]() | Jeg fik her i dag godkendt SETE. Det er da noget nyt? Jeg kan heller ikke rigtig se formen i RO? | |
biwo | 2025-02-27 11:44 | |
![]() | Ex “Det mest sete program i fjernsynet” ? | |
MrsSweDane | 2025-02-27 14:36 | |
![]() | SETE er med i listen fra Sprognævnet. Sprognævnet har ændret på visningen af uregelmæssige bøjningsformer i den digitale udgave. Måske er det forklaringen. De beskriver det således i vejledningen til RO: Uregelmæssige bøjningsformer som fx børn, drak, større er til forskel fra den trykte ordbog ikke medtaget som opslagsord i den digitale ordbog. I stedet er det muligt at søge ikke blot i opslagsord men også i bøjningsformer. Hvis du taster SETE ind i RO, kommer der links til SE og SES (SETES er medtaget). Det er lidt forvirrende, så jeg har skrevet og spurgt sprognævnet, om udeladelsen er en fejl. | |
Nørholm | 2025-02-27 17:07 | |
![]() | Tak så langt … | |
torbenrj | 2025-04-06 19:47 | |
![]() | Har lige et - pudsigt - indlæg som jeg godt ved ingen kan svare på.. Mod kalkat lægger jeg hankat - det gik fint - i næste læg vil jeg så lægge hunkat - den blev afvist…??? Det er vist grov diskriminering… Og så mod kalkat… RO og min bare… | |
MrsSweDane | 2025-04-07 08:08 | |
![]() | :-D Endnu en pudsighed ved DSNs udvælgelse af ord til RO. | |
Nørholm | 2025-04-12 08:41 | |
![]() | Min modstander har i et spil fået godkendt DØDEST. Øh, kan man være mere eller mindre død? Pedersen er dødere end Hansen, men Nielsen er den dødeste … ;-) | |
MrsSweDane | 2025-04-12 09:05 | |
![]() | Ja, det siger DSNs Ordregister at man kan ;-) | |
MrsSweDane | 2025-04-12 09:08 | |
![]() | DSNs Ordregister indeholder alle ord og bøjningsformer, som indgår i RO. Ordkamp ordlisten er baseret på udtræk fra Ordregister.dk | |
UffeBNielsen | 2025-04-12 12:08 | |
![]() | @nørholm som vi joker med i scrabbleforeningen, når Shu-bi-dua synger om ‘den dødeste af hvaler’ ja så er det tilladt ;-) | |
store-A | 2025-04-13 23:12 | |
![]() | Hvorvidt et adjektiv kan gradbøjes eller ej har længe været en varm kartoffel i Dansk Scrabbleforening. Retskrivningsordbogen giver ingen info om dette, så derfor vedtog vi i 2024, at vi lader Den Danske Ordbog afgøre, hvorvidt et adjektiv kan gradbøjes. Seneste version af den ordliste, der benyttes i Ordkamp, læner sig ligeledes op ad Den Danske Ordbog ifm. adjektivernes gradbøjning, og i følge den kan ‘død’ gradbøjes: ordnet.dk/ddo/ordbog...y= D%C3%B8d Ud over Shu-bi-dua, kunne man pege på, at ‘død’ også også kan have en overført betydning, f.eks. “Kajs fest var ret død, men festen ovre hos Majken var dødest.” Den Danske Ordbogs definition af, hvorvidt et adjektiv kan gradbøjes eller ej, kan man selvfølgelig være enig eller uenig i, men det er et fremskridt ift. tidligere regler (såvel i scrabble som i Ordkamp), hvor ALLE adjektiver kunne gradbøjes. | |
Nørholm | 2025-04-14 05:47 | |
![]() | Tak for diverse svar! Men bøjningen af “død” bliver næppe normal i dansk. Det eneste sted, jeg kunne finde på Google, var en overskrift i Dansk Sygeplejeråds tidsskrift om dødskriterier: “Død dødere dødest”. ;-) | |
Nørholm | 2025-04-26 07:43 | |
![]() | Min modstander har i et spil lagt HAFTE. Det ord kan jeg ikke gennemskue … Der er en slags beslag, som i fagsprog hedder sådan, men det kan ikke være det, for så ville det stå som opslagsotd i RO. | |
FreddyB | 2025-04-26 10:16 | |
![]() | Det er samme bøjning af at HAVE, som FORBUDTE er af at FORBYDE. Det lyder skørt, men ståe i grunddata. Ved ord der bøjes regelmæssigt giver det ikke nye ord til Ordkamp (de SPILLEDE spil, de KØRTE kilometer), men ved uregelmæssige ord giver det en gang imellem nogle skøre bøjninger (de HAFTE stunder, de HEDDEDE navne). | |
MrsSweDane | 2025-04-26 10:21 | |
![]() | Det ser ud til at være en fejl, som skal fejlmeldes til Sprognævnet. Så den må vi leve med indtil næste opdatering. Tak for indrapportering:-) | |
FreddyB | 2025-04-26 10:59 | |
![]() | Det er ikke en fejl i deres data. Om Ordkamp skal medtage den form for bøjninger er så et andet spørgsmål. De kom med ved seneste opdatering (BEDTE, FORBUDTE, HAFTE, HEDDEDE osv.). I Scrabbleforeningen har vi valgt ikke at spille med dem, selvom nogle af dem jo er helt almindelige som FORBUDTE. | |
MrsSweDane | 2025-04-26 19:19 | |
![]() | Så blev vi (måske) lidt klogere ;-) Det er godt nok forvirrende, at man ikke bruge opslag i RO som facitliste længere. Tak FreddyB :-) | |
FreddyB | 2025-04-26 21:16 | |
![]() | Ja, det er møgirriterende, at det ikke er gennemskueligt! Det var så lidt :-) | |
borderbase | 2025-04-28 10:36 | |
![]() | Der står i spillereglerne, at der er RO2012-udgaven, der gælder. Det bør vel rettes :-) | |
MrsSweDane | 2025-04-28 20:49 | |
![]() | Vi kigger på det :-) | |