Spillerum
Giraffen0
Krokodillen0
Indloggede0
Mobilspil
Igangværende2 807
I samarbejde med

Forumkategorier

Bruger Indlæg  
store-A2013-09-30 08:17
Antal indlæg: 114

Desværre - sprognævnet har ikke offentliggjort deres fuldformliste, så vi har ingen systematisk oversigt til rådighed. Bedste råd er at gå på:

www.dsn.dk/ro

... og lave stikprøvekontrol af ord og se, om ord du har manglet i den gamle er kommet med.

Her er noget generelt om den nye RO samt en liste over ændrede staveformer:

www.dsn.dk/retskrivn...bo gen-2012

Generelt kan kan sige, at de ord der er røget ud, er meget gamle eller mærkelige ord, der nok alligevel ikke var i de fleste aktive ordforråd, såsom JUK. Man må heller ikke længere skrive ECU (den møntenhed, der jo nu hedder euro).

De nye ord inkluderer slang såsom FUCK og ny teknologi såsom TABLET og APP.

Nye to-bogstavsord jeg er stødt på er: YT, MY, OV, FI.

Men som sagt, der findes ingen fuldstændig liste pt, så det er med at forsøge sig med opslag på RO's hjemmeside eller i en fysisk ordbog.

steennielsen2013-09-30 18:16
Antal indlæg: 1958

Tak Andreas :-)
Det må være svært at arbejde i Dansk Sprognævn og tage beslutninger om hvilke ord der er vigtige, man sletter ECU, men beholder en masse andre møntsorter, som heller ikke eksisterer mere. Tf beholder man??? Og jeg kunne blive ved og i det hele taget forkortelser der bliver til navneord, en forkortelse er en forkortelse basta, i min verden . Så hører man folk sige: " det er daglig tale... ngo, BA, bs( OK ... BS og Bubber )" Hvad så med min stiksav? Den hedder en kaninpik i daglig tale. Daglig tale, det kommer an på hvilket miljø man er i, nu er jeg startet i et luftfartsselskab, de bruger mange forkortelser hver dag, så for dem er det daglig tale, men ATR kan man ikke skrive. HMMMMMM, TSK TSK, SIGER JEG BARE

Babelbygger2013-09-30 18:45
Antal indlæg: 417

TF er ude i 2012 :)

Caw - Spil admin/Forum admin2013-09-30 23:39
Antal indlæg: 989

Jeg kan så afslører, at jeg tog en af de 10 tilbageværende pladser :-)

Caw

lepenepe2013-10-01 00:44
Antal indlæg: 119

Jeg er desværre forhindret - er udenlands - men håber på et fyldestgørelsen referat her i forum Caw :)

Roed2013-10-02 03:51
Antal indlæg: 190

Hej Steen
Jeg står bag dig i dine holdninger..feks godkendes PCB som er en forkortelse af 'polyklorerede bifenyler' (miljø gift) jeg blev overtrotyl - superskuffet for jeg fik chancen for at lave trippelword på PCBEN eller PCBET men nej! ...noller mand... er han da ollert oven i krydderen vil bogormene nok bare sige om det indfald. ( fede cagepfights vi har haft ;) )

2tuf2013-10-05 03:04
Antal indlæg: 1225

Måske jeg får tid til en tur til Kbh lørdag. Er det ok at komme som tilskuer for at fornemme stemningen?
Hvis Ja, hvor er I - forventet tidsrum...

Babelbygger2013-10-05 08:09

Ja, tilskuere er velkomne. 1. Runde starter kl. 11 i dag lørdag. Finalen, som bliver transmitteret på storskærm, er ca. 16.15 så vidt jeg husker. Det er i bunden af hovedbiblioteket, du kan ikke undgå at se det...vel mødt :)

horsens - Spil admin/Forum admin2013-10-05 18:22
Antal indlæg: 9756

Stort tillykke til Babelbygger med velfortjent sejr!

Hyggeligt at møde alle jer andre :)

rebecca1963 - Ikke længere medlem2013-10-05 19:02
Antal indlæg: 618

Kæmpe tillykke til Babel med Danmarksmesterskabet i Scrabble - ikke nogen overraskelse, men flot klaret!!

danishhottie2013-10-05 19:06
Antal indlæg: 7837

Hvor flot.. stort tlk skal der også lyde herfra.

Dubber2013-10-05 20:23
Antal indlæg: 597

Også tillykke til Babelbygger herfra- flot spillet! Og sjovt at møde ordkampspillerne i levende live:-)

steennielsen2013-10-06 10:03
Antal indlæg: 1958

Tillykke til babelbyggerChristian, StoreAndreas og Horsens Ly som 1, 3 og 5 flot præstation og herligt at møde jer alle i virkeligheden, kunne være sjovt at gentage

Caw - Spil admin/Forum admin2013-10-06 15:56
Antal indlæg: 989

Tillykke Babelbygger!

Det var rigtig hyggeligt at møde mange af jer, og rigtig sjovt og spændende at være med. Godt arrangeret :-)

StoreK2013-10-06 20:48
Antal indlæg: 104

Ja, stort tillykke til Christian - fuldt fortjent! Også tak til DSF for et velarrangeret DM - håber det kan trække flere med ind i foreningen :-)

rebecca1963 - Ikke længere medlem2013-10-06 21:04
Antal indlæg: 618

Stort tillykke til StoreA og Horsens også :))

store-A2013-10-06 21:35
Antal indlæg: 114

Tak! Og tak til alle der deltog og var med til at gøre det til en god dag. Godt at se et så talstærkt fremmøde af folk herfra!

Her er de endelige resultater: scrabbleforening.wik...re sultater

Forhåbentlig får vi også snart lagt billeder fra dette års DM på siden ...

Babelbygger2013-10-06 21:57

Tak skal I have :) og tak for kampene. På trods af ordkamps gode sider, så har det også sine fordele at møde hinanden i virkeligheden. Der var rigtigt mange ordkæmpere med, og nogle af dem var med til at gøre min dag ekstra hård.

Hvis der er stemning for det, vil jeg gerne arbejde for, at scrabbleforenigen holder nogle flere turneringer i løbet af året, under lidt mere uformelle forhold, (og med lidt mindre planlægning forhåbentlig), sådan at det ikke kun er en gang om året, vi mødes.

Og ellers synes jeg, at I skulle møde op i foreningen. Det foregår hver anden torsdag, og det er super hyggeligt :)

horsens - Spil admin/Forum admin2013-10-07 01:26
Antal indlæg: 9756

Tak tak - jeg er meget tilfreds :)

Jeg vil helt sikkert deltage igen næste år, så jeg skal for alvor i træningslejr.
Babel, hvor kan jeg anskaffe det smarte udstyr, du har? Kan passende ønske mig det til jul, og så skal jeg finde mig en scrabble makker, så er jeg klar :)

Babelbygger2013-10-07 07:12

Jep, du kan købe drejebrættet på tilefish.co.uk, men det er desværre lidt dyrt. Du skal selv have de danske brikker fra et andet spil. Ved dette års DM var det jo valgfrit, om modstanderen ville spille på det, så det skal man lige være opmærksom på.

Måske skulle du starte en scrabble-afdeling op i Jylland? Ellers må du give os et praj, når du er i Kbh. :)

Viser side 1 2 3 4
Log Ind
Log ind
Ordkamp er gratis!
Vil du være medlem?