Spillerum
Giraffen2
Krokodillen0
Indloggede2
Mobilspil
Igangværende2 819
I samarbejde med

Forumkategorier

Bruger Indlæg  
Peranker2015-04-26 21:23
Antal indlæg: 300

Hej alle. Jeg har lige hurtig læst tråden. DSN (danske sprog nævn) er vel en statslig organisation, der burde være yderst taknemmelig over input fra "folket". Fatter ikke de ønsker at få 10.000kr, ligegyldigt af hvem (iøvrigt et latterligt beløb - svarende til en sølle studenterhjælp i nogle uger). Det tenderer til obstruktion. "Den DANSKE stat" burde da være interesseret i at få lavet en så komplet ordbog over det (måske vigende) danske sprog som muligt - med alle kræfter, fra ansatte, så vel som fra frivillige (altså sådanne som os). Der må vist andre boller på suppen over for dem! Hvem betaler egentlig DSN, og hvad laver de (andet end at sætte kommaer, vist). DSN kan vel ikke være en selvbestaltet institution?
Men som jeg skrev andetsteds, kunne man måske få dem til at komme med generelle regler for bøjninger og kasus i et forord - og så hellere bare anføre undtagelser; dem er der nok trods alt færre af. Det ville da være ret nyttigt for udlændinge, der ønsker at lære sproget korrekt. Men, uha, det bliver vist nok noget af et arbejde at omlægge hele filosofien.

danishhottie2015-04-26 22:03
Antal indlæg: 7789

Godt indlæg , Per :0)

Ludvig49 - Ikke længere medlem2015-04-26 23:00
Antal indlæg: 1751

DSN er en statslig forskningsinstitution, altså en enhed, som drives af (sparsomme) statslige midler. Jeg er sikker på, at de ansatte er seriøse, højt kvalificerede folk, som ønsker at dele ud af deres viden og suge nyt til sig. Jeg forestiller mig, at det må koste mange arbejdstimer at strikke en ordbog sammen, som kan bruges til specifikke formål som f. eks. Ordkamp. Mon ikke vi klarer os endda?

Peranker2015-04-27 22:06
Antal indlæg: 300

Enig, der sidder sikkert en magister eller to, som arbejder seriøst på DSN (mon ikke under undervisningsministeriet? ). Og det må være noget af et job at strikke en fuldstændig nutidsordbog - og hele tiden opdateret - sammen.
Der er en sjov bog om tilblivelsen af Oxford Dictionary. Det var bestemt ikke problemfrit. De indsamlede papirstrimler med noter om ord og betydninger fyldte et helt varehus. Men nu er det jo elektroniske tider, så der er masser af nye muligheder, som ikke vejer så meget. En ordbog over det danske sprog laver DSN naturligvis ikke for at fornøje OK, men generelt til gavn for det danske sprog og kultur. Vi kan jo bidrage med at komme ud i alle (u)mulige hjørner af sproget ved fornøjelig leg. Det kan nok være svært for en arme magister at overskue, men hen skulle da gerne med glæde tage ved lære deraf. (Hen=han/hun, er vist ikke optaget i dansk - som i svensk).

Viser side 1 2 3
Log Ind
Log ind
Ordkamp er gratis!
Vil du være medlem?