Spillerum
Giraffen0
Krokodillen0
Indloggede0
Mobilspil
Igangværende2 879
I samarbejde med

Forumkategorier

Bruger Indlæg  
horsens - Spil admin/Forum admin2012-06-01 15:38
Antal indlæg: 9755

sofieulrik, EPS er en fejl, som vil blive slettet.

tittit542012-06-05 16:39
Antal indlæg: 278

Jeg kan altså ikke finde ud af de gældende bøjnings regler og udelukkelser, men er det en fejl eller med hvilken begrundelse er der til at: han gik RASKT afsted... RASKT IKKE accepteres?

Kiki2012-06-05 23:38
Antal indlæg: 3

syntes faktisk at når nogen spiller hurtig spil eller stres eller lign. så skulle man straffes med større træk når man har f.eks 3-4 min i minus det ville være rimeligt at straffen var større at man blev trukket noget mere end man gør nu

horsens - Spil admin/Forum admin2012-06-05 23:56

tittit, det er også en fejl, at RASKT ikke accepteres.

Prøv at læse i den tidligere "Spørgsmål om ordlisten"-tråd www.ordkamp.dk/forum...mp ;page=10
Gå til sidste side og læs mine indlæg vedr. ord der skal tilføjes og fjernes.

Slår man op i RO, kan man se, at der er valgfrihed, om man skriver RASK eller RASKT:

rask adj., itk. d.s. el. -t;

Så på en eller anden måde er alle enstavelsestillægsord, der ender på -sk (undtaget nationaliteter såsom DANSK, SVENSK etc.) ikke blevet medtaget.
Det bliver rettet ved næste opdatering.

tittit542012-06-06 00:13

super horsens, Tak - havde ikke lige genlæst første del af den mega lange ordliste 1 for at tjekke inden jeg skrev dette indlæg, men blot denne del af tråden om ordlisten 2 ;)

tittit542012-06-06 02:41

hvad med ord som: mer, vo, vore, og rydt ?

tittit542012-06-06 04:26

eller såle? (en sål flere såle) på sko..

tittit542012-06-06 07:51

---------> Kiki
Der er forskel på hvor stor tids straffen er i de forskellige spillehastigheder ifølge dette der er gaflet fra 'spilleregler', men jeg ved så ikke om det var det du mente eller om 'straffen' skulle være endnu større end vist i det efterfølgende - personligt syntes jeg disse tids straffe virker rimelige nok :)

For hvert påbegyndt minut over tidsgrænsen, straffes spilleren med 10 minuspoints, desuden ved Panik! og Hast får spilleren 10 minuspoints for hvert 15. sekund.

horsens - Spil admin/Forum admin2012-06-06 10:23

Tittit, det hedder MERE, HVO, RYDDET, SÅLER.

VORE var med på listen ved sidste opdatering, men hvis ordet stadig ikke er blevet tilføjet, skal det self med næste gang.

tittit542012-06-06 12:38

hej horsens ;)
ok.... til: mere, hvo, og såler men den ville ikke acceptere vore!
Hvor ofte køres der opdateringer, på fejl og mangler?

horsens - Spil admin/Forum admin2012-06-06 12:58

Ikke så ofte, måske 1 gang om året. Det er også begrænset, hvor mange fejl der er tilbage :)
Det er derfor vi skal samle alle vores spørgsmål vedr. ord og bøjninger i een og samme tråd, for så er det noget nemmere for os, når vi skal lave en liste over fejl og mangler.

tittit542012-06-06 14:42

OK :)

tittit542012-06-08 16:30

en LÆRD person/de LÆRDES kommentarer =LÆRDES blev ikke godkendt?

Er det efter samme regel som stærkes/svages osv. eller er det en fejl?

tittit542012-06-08 17:39

er det ikke en fejl at man kan lægge følgende ord: JOHS og ELBO?
Har søgt, men ikke fundet forklaring/betydning af disse ord.

og hvorfor kan man ikke lægge MER?
MER værdi/ eller man ser det MER og mere, brugen af begge former for at skrive ordet fremgår af den henviste ordbog - se følgende link ordnet.dk/ods/ordbog...qu ery=mer.

Caw - Spil admin/Forum admin2012-06-08 20:48
Antal indlæg: 989

Ejefald er kun for navneord, og LÆRD er et tillægsord, som du her har gjort til et navneord.
Vi har haft en diskussion tidligere omkring det. Der ikke rigtig er nogle retskrivningsregler for det, hvilket måske også er grunden til at det ikke er opført i RO, da man stortset kan lave alle tillægsord om til et navneord.

Ved ikke helt med JOHS, måske er det en fejl, medmindre andre kender til det?

MER er ikke længere en officiel måde at skrive det på. En god idé er at slå ordene op i Den Danske Ordbog, da den du slår op i, er over det danske sprog fra 1700-1950, og derfor er der en del af ordene. der ikke længere optræder i Retskrivningsordbogen.

Caw

tittit542012-06-08 22:08

ok... havde også først søgt i på alle disse ord i ddo, men fandt ingen forklaring på nogle af dem, gik derfor videre i min søgning på samme ord i sproget.dk -
Forstår din forklaring ret, kan man IKKE regne med at de ord der er forklaret i ordbogen på sproget.dk er gyldig ord i følge Retskrivnings Ordbogen fra 2001 (endelig er kronen vidst faldet i 10 ører for mig) sorry Caw, du har tålmodigt prøvet gentagende gange og jeg har rodet rundt i at der det ene øjeblik står RO og det næste står DDO - pyha, der er godt nok mange ordbøger og kun én det gælder - det er forvirrende, især når der er link til begge på start siden ;)

Caw - Spil admin/Forum admin2012-06-09 01:43

Har lige slettes to indlæg af mig selv, da der var en del fejl i, som var lidt misvisende.

Sproget.dk er en side skabt af Dansk Sprognævn (DSN) og Det Danske Sprog- og Litteraturselskab (DSL). På Sproget.dk kan man finde retskrivningsregler og meget andet, der angår det danske sprog. Derudover kan du også søge efter ord her.
DSN er skaber af Retskrivningsordbogen og DSL er skaber af Den Danske Ordbog (Moderne dansk sprog) og Ordbog over det danske sprog (Historisk ordbog 1700-1950), samt Korpus (samling af tekster). Når du søger på et ord op på Sproget.dk, vil søgemaskinen altså gennemse samtlige 3 ordbøger, Korpus og sidens artikler.

Retskrivningsordbogen har ikke betydninger med, derfor henviser vi normalt til Den Danske Ordbog (DDO), da den som regel giver en betydning af ordet. Nogle gamle ord står ikke i DDO, men står i RO, derfor er man somme tider nødsaget til at tjekke Ordbogen over det danske sprog.

Som regel når jeg tjekker betydninger af et ord, går jeg ind på Ordnet.dk. Ordnet er ejet af DSL og har en separat søgmaskine for hver af deres ordbøger.

Caw

bettie2012-06-09 11:02
Antal indlæg: 15

Elbo er god nok: beboer af El Herred (1300) mellem Kolding og Vejle fjord.

tittit542012-06-09 12:05

Jeg ved din ovenstående forklaring sikkert er logisk for de fleste, men med fare for at fremstår som en irriterende og langsomt opfattende person der blot gerne vil forstå, må jeg derfor spørge igen... da jeg stadig er i tvivl og desværre endnu ikke tror jeg har fattet det....

Er RO 2001 lig med den FØRSTE 'side' man kommer til på: sproget.dk og IKKE også de andre underliggende/tilstødende muligheder der også åbnes op for når man søger via sproget.dk? (fordi der automatisk søges og krydshenvises til ialt 3 ordbøger, nogle med og andre uden forklaringer og tekst eksempler?).

Hvis man finder det korrekt skrevne og gyldige ord i: RO 2001 (= sproget.dk), men ikke finder en forklaring der, og ønsker at få en forklaring/betydning på et konkret ord, så kan man derefter prøve at søge i:
DDO (= den danske ordbog),
DDS (= ordbog over det danske sprog),
eller KORPUS mm.
Disse 3 (DDO, DDS samt korpus, findes samlet på: www.ordnet.dk og må IKKE forveksles med: www.sproget.dk

- hvis dette ikke er korrekt forstået, kan du så skære det ud i pap., da jeg finder det yderste forvirrende at der åbenbart og ganske automatisk er søgning på 3 ordbøger - tilsyneladende har jeg helt og aldeles og ganske fejlagtigt troet, at blot man gik ind på sproget.dk SÅ var ALT det man fandt der korrekt?

Jeg ikke selv er ejer af en RO 2001 og må som de fleste andre derfor søge på nettet. Dette, samt forkortelserne på de forskellige ordbøger og forkortelser på hvilke selskaber/firmaer hvem der står bag at have lavet de forskellige ordbøger, har da også bidraget til at gøre min forvirring større, da der lige pludselig var for mange forkortelser i luften.

Hvis jeg med dette indlæg bidrager til at forvirre folk, sletter du blot min forespørgsel, men ønsker stadig (om muligt) et svar der er skåret ud i pap.

tittit54

Caw - Spil admin/Forum admin2012-06-09 12:29

Ordnet.dk er Danske Sprog- og Litteraturselskab (DSL) hjemmeside, hvor du kan slå op i deres 2 ordbøger (DDO og ODS), samt Korpus.

På Dansk Sprognævns (DSN) hjemmeside kan du søge i Retskrivningsordbogen 2001. Den henleder dig videre til Retskrivningsordbogens separate hjemmeside: Retskrivning.dk

DSN og DSL er gået sammen om at lave siden Sproget.dk, der vedrører det danske sprog. Her har de også lavet en søgemaskine, hvor du kan slå op i samtlige ordbøger fra DSN og DSL, dvs.: Retskrivningsordbogen, DDO, DDS, samt tekstsamlingen Korpus.

Altså, hvis du søger på et ord på Sproget.dk, så søger du i samtlige overstående ordbøger, samt Korpus.

Hvis du søger efter et ord på Sproget.dk, så inddeler den også dine søgeresultater efter ordbøgerne.
Prøv at gå ind på sproget.dk og søg på f.eks. "jakke". Her ved får du først et resultat, inddelt efter de tre ordbøger. Dernæst teksteksempler fra Korpus, for efterfølgende artikler om sproget hvori ordet indgår.

Så hvis du ønsker at tjekke om et ord findes i RO, samt ønsker betydningen af ordet, så kan sproget.dk være god.
Hvis du søger efter et ord,

Caw

Viser side 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52
Log Ind
Log ind
Ordkamp er gratis!
Vil du være medlem?