Forumkategorier
| Bruger | Indlæg | |
|---|---|---|
| MrsSweDane - Spil admin/Forum admin | 2025-05-05 23:31 | |
![]() | Der er en opdatering af spillereglerne på vej til Forum. Tak til store-A for at omformulere afsnittet om godkendte ord i RO24 ordlisten. Indtil det rettede afsnit er lagt ind i Forum, kan I læse det her: —— Hvilke ord godkendes? Alle ord i Retskrivningsordbogen (fra 2024) og disse ords bøjninger er godkendte på Ordkamp. Der er dog et par undtagelser: * Ord som indholder tegn som ikke er et bogstav: f.eks. A4-FORMAT og A-BREV. * Ord som kun indeholder et flerordsudtryk, der står som selvstændigt opslag, f.eks. AL DENTE. * Ord som kun står markerede som forkortninger og ikke som substantiv f.eks. ATP og ADHD. * Ord med accent (f.eks. ALLÉ og MOSKÉ) er tilladte at bruge, selvom accenten ikke er med på bogstavsbrikken. * Gradbøjninger af tillægsord er ikke dækket af Retskrivningsordbogen. Derfor er reglen, at Den Danske Ordbog (ordnet.dk/ddo) afgør, hvorvidt et tillægsord kan gradbøjes. Disse former godtages, selvom de ikke (eller kun sjældent) optræder i opslagene for ordenes grundform i Retskrivningsordbogen: * Lang tillægsform af udsagnsord, f.eks. LØBENDE (selvom denne form ikke står under opslaget LØBE) * Kort tillægsform i bestemt eller flertal af udsagnsord, f.eks. FORBUDTE (selvom denne form ikke står under opslaget FORBYDE) * Passiv form af udsagnsord, f.eks. OPGIVES (selvom denne form ikke står under opslaget for OPGIVE) * Bydeformer af udsagnsord, f.eks. EB (selvom denne form ikke står under opslaget EBBE) * Ejefald af navneord, f.eks. BLOMSTS eller BLOMSTERNES (selvom ingen af disse står under opslaget BLOMST) | |
| BenteA | 2025-09-04 23:03 | |
![]() | Fik lige godkendt bingo i lms turneringen i sidste ord. Ordet volfers som var et fuldstændigt desperat forsøg. Jeg slog det op det eneste sted jeg fandt det er i den historiske ordbog. Nogle ord burde nok fjernes. Jeg undrer mig stadig over at oms er fjernet, det hører man da trods alt en gang imellem | |
| Tholm | 2025-09-05 06:36 | |
![]() | Volfers findes skam i retskrivningsordbogen: ro.dsn.dk/?type=keyw...=f ullforms | |
| BenteA | 2025-09-05 07:48 | |
![]() | Tak. Så kiggede jeg et forkert sted. Men mærkeligt ord i hvert fald | |
| biwo | 2025-09-05 14:37 | |
![]() | BenteA: oms blev til moms helt tilbage i 1967, så det er vist ok, at det er fjernet;) | |
| torbenrj | 2025-09-05 23:41 | |
![]() | Der findes da bunkevis af historiske ord i RO der godkendes. Men ikke oms - fatter det heller ikke… find en bedre forklaring… | |
| MrsSweDane - Spil admin/Forum admin | 2025-09-06 12:09 | |
![]() | I relation til Ordkamp gælder at vi benytter os af Retskrivningsordbogen, som Dansk Sprognævn bestyrer. Se her: www.ordkamp.dk/forum...ea did=3196 | |
| biwo | 2025-09-06 15:24 | |
![]() | Torben, take it or leave it. Oms var en 5 årig parentes i historien..;) | |
| torbenrj | 2025-09-14 14:39 | |
![]() | Hafte godkendes…?? | |
| MrsSweDane - Spil admin/Forum admin | 2025-09-14 14:51 | |
![]() | HAFTE er med på ordlisten. Kan nogen mere grammatikkyndig end mig afgøre, om det er en fejl? | |
| UffeBNielsen | 2025-09-14 15:15 | |
![]() | Vi havde debatten i scrabble for 3/4 år siden, FreddyB skrev: Jeg har fået svar fra Andreas, som har assistereret med opdateringen af ordlisten i Ordkamp. "Hafte" er kort tillægsform bestemt-bøjningen af "at have" på samme måde som "forbudte" er det af "at forbyde". De står i grunddataet og er altså kommet med i Ordkamp, men de accepteres ikke i Scrabble (fordi vi har valgt at sortere dem alle sammen fra, da nogle af dem er så absurde, fx hafte, heddede, værede, gåede). | |
| MrsSweDane - Spil admin/Forum admin | 2025-09-14 16:25 | |
![]() | Tak Uffe :-) | |
| UffeBNielsen | 2025-10-01 19:35 | |
![]() | Hvad kan bøjes til ‘ædte ‘ ? Troede jeg havde lavet en perfekt blokade med ‘ædt ‘.?? | |
| FreddyB | 2025-10-01 22:29 | |
![]() | Det er i samme kategori som HAFTE. De uregelmæssige verber kan nu også bøjes på denne måde i Ordkamp. De ÆDTE måltider, de GÅEDE kilometer, de HAFTE stunder. Det giver nogle underlige ord, men alle ordene kommer direkte fra grunddataet, RO bruger. Det er nok en smagssag, om de skal med alle sammen eller ingen af dem. Tidligere var ingen af dem med i Ordkamp, nu er de alle. I Dansk Scrabbleforenings regi er de ugyldige. | |
| FreddyB | 2025-10-01 22:31 | |
![]() | Et af de bedste argumenter for at have dem med er et helt almindeligt ord som FORBUDTE, der ellers ville være .. ja, forbudt. Det var ugyldigt inden opdateringen, da det ikke har et selvstændigt opslag i RO som tillægsord, men altså kun kan afledes af FORBYDE. | |