Spillerum
Giraffen0
Krokodillen0
Indloggede0
Mobilspil
Igangværende2 742
I samarbejde med

Forumkategorier

Bruger Indlæg  
Bedstefar2014-02-19 08:33
Antal indlæg: 1631

Feg
Kan det være rigtigt at ordbogen ikke indeholder et så almindeligt udsagnsord som "feg"

horsens - Spil admin/Forum admin2014-02-19 09:56
Antal indlæg: 9755

Nu skriver du at det er et almindeligt ord, men jeg er nu aldrig stødt på det før.
Kunne du forklare hvad det betyder?

ahk2014-02-19 11:46
Antal indlæg: 140

Mon ikke det er fej (kujonagtig) der tænkes på ?

RelaxingPlay2014-02-19 23:58
Antal indlæg: 40

Jeg tror der menes udsagnsordet at feje i bydeform FEJ!

psp202014-02-20 16:14
Antal indlæg: 50

Jeg mener også ligesom Bedstefar, at ordet feg fandtes da jeg gik i skole. I betydningen at være feg. Har naturligvis set efter i RO og gør det så ikke mere :)

RelaxingPlay2014-02-20 18:12

Kan "Bedstefar" ikke løfte sløret for hvad FEG betyder.
PLEASE...

horsens - Spil admin/Forum admin2014-02-20 18:19
Antal indlæg: 9755

Jeg har forsøgt at slå FEG op i den danske ordbog som indeholder gamle, nu udgåede ord, men der findes ikke noget.
Måske er det en eller anden dialekt?

Min svigermor kalder min lille søn for en "spolt" (ved ikke hvordan det staves, da jeg ikke kan slå det op nogen steder), men det var et ord, de brugte i hendes unge dage om en fræk/frisk unge.

biwo2014-02-20 19:02
Antal indlæg: 14850

Jeg har på nettet fundet synonymer til feg, som tarvelig og nedrig! Har aldrig hørt ordet før - trods mit fødselsår;-).

Paloma2014-02-20 20:54
Antal indlæg: 123

Fej (som adjektiv) stavedes tidligere fejg, men det var jo ikke et udsagnsord :o)
Jeg er spændt på at høre Bedstefars kommentarer.

HennKor - Ikke længere medlem2014-02-21 04:01
Antal indlæg: 1087

"feg" er et af de ord, jeg til stadighed lægger, men det bliver selvfølgelig altid afvist. Men jeg lægger det selvfølgelig, fordi jeg kender ordet - husker dog ikke hvorfra. Men så vidt jeg husker, betyder det noget i stil med at være hjælpsom, sympatisk, imødekommende. Jeg mener også huske "fegen". Mir bedste bud er, at det nok kommer fra svensk eller norsk - eller jysk :D

ahk2014-02-21 08:30

@ HennKor: Godt du skrev jysk, for så kom jeg i tanke om, at der jo er en jysk online-ordbog. Den er kun kommet til I, men det er jo også rigeligt i dette tilfælde :-)
www.jyskordbog.dk
Nedenstående har jeg tilladt mig at kopiere der fra:
feg

adj. _ fe¿©

[jf. vestnordisk feginn, norsk (dialekt) feg, fegen, svensk fägen]

= imødekommende (ved modtagelse af gæster). Han war såmøj¶ fe¿© å fær¶m (= så meget, dvs. virkelig meget, glad og imødekommende over for gæster; jf. ferm 2). *Fjends (PKMadsen.Opt.).

De mærkelige tegn undgås ved at installere tre jyske skrifttyper, som tilbydes når man er på ordbogens side.

psp202014-02-21 18:26
Antal indlæg: 50

Biwos forklaring passer også på det jeg husker

RelaxingPlay2014-02-22 00:07

Mon ikke "Bedstefar" morer sig, når han ser hvor meget arbejde
der bliver lagt i, at finde ud af hvad FEG betyder, når det bare er
en simpel stavefejl.

FEG...nå nej FEJ :)

"Bedstefar" skriver jo selv at det er et almindeligt udsagnsord
og selv om FEG eksisterer i et slang/oldnordisk univers, så er
det under alle omstændigheder ikke almindeligt.

V-A2014-02-22 09:25
Antal indlæg: 5

mothsordbog.dk/ordbo...?q uery=feg

God formiddag de damer og herrer ...

Jeg er normalt ikke den der skriver indlæg, men jeg tror måske ovenstående link kan give en forklaring på omtalte ord -stavefejl eller ej! I følge denne drejer sagen sig om et barn / kælebarn!
Moths ordbog giver forklaringen på historiske ord - denne fandt jeg under Den Danske Ordbog - hvis nogen måtte ønske at prøve.
Mon ikke at vi kunne udelukke ideen om stavefejl også i stedet konstatere at visse datidige ord stadig bruges af nogen - såvel som begrebet "permissioner" ...der af min nu afdøde mormor konsekvent blev anvendt om underbenklæder!

Rigtig god lørdag til Alle Vivi

RelaxingPlay2014-02-22 12:14

Tak V-A fordi du løste mysteriet.

ahk2014-02-22 13:52

Jeg synes nu godt Bedsrefar kunne komme på banen og fortælle hvad han tror ordet betyder. Det er da det mindste, når så mange har prøvet at hjælpe !

lepenepe2014-02-22 19:04
Antal indlæg: 119

Uanset hvad, er det netop sådanne tråde, der får mig til stadig at spille ordkamp og jævnligt tjekke forum! (Så mere af den slags og færre turneringsopslag, tak) Jeg kendte ikke ordet FEG - men permissioner brugte min mormor skam også. Hun forærede mig sågar engang et livsstykke - og ja, det er også en beklædningsgenstand :)

biwo2014-02-22 20:52
Antal indlæg: 14850

Åh ja, livstykker, med knapper og bindebånd;)

lepenepe2014-02-22 22:27
Antal indlæg: 119

Netop - og man blev stribet på maven ;)

torbenrj2014-02-22 23:49
Antal indlæg: 4201

Enig med dig Lene - det er ved at være sjovt det her.... - og enig med dig Relax - Bedstefar sidder og griner i skægget over alt det halløj han har afstedkommet. Men hvad er det for et mysterie du har fået løst Relax? At salige Matthias Moth's over 300 år gamle forklaring af FEG som enten et kælebarn eller at være ømskindet skulle være en forklaring på Bedstefars "almindelige danske udsagnsord" FEG giver jo ingen mening.... Næ - når Horsens, Paloma og Lepenepe ikke kan løse mysteriet, så er der kun Bedstefar selv tilbage - og han sidder jo og griner...;-) - jeg tror på stavefejlen...;-). Hej fra en der osse er bedstefar.... - og permissioner? dem bruger jeg da stadigvæk....

Viser side 1 2 3
Log Ind
Log ind
Ordkamp er gratis!
Vil du være medlem?