Forumkategorier
Bruger | Indlæg | |
---|---|---|
HennKor - Ikke længere medlem | 2014-10-01 14:49 | |
![]() | Om ratingformlen Jeg synes, det kunne være interessant på forhånd at vide, hvor mange overskydende points man skal vinde med for ikke at tabe ratingpoints, når man spiller mod en spiller med lavere rating end en selv. Jeg har derfor kigget på ratingformlen www.ordkamp.dk/rating/ - og har indtastet formlen og værdierne i et Excel regneark. Når man har spillet mere end 50 kampe, har antallet af spillede kampe ingen betydning, hvorfor jeg formoder, at den sidste parantes i formlen helt kan udelades. Imidlertid bliver resultatet helt ude i skoven - jeg har derfor prøvet mig lidt frem: Jeg har indsat værdier i formlen uden at medtage sidste parantes og jeg har også prøvet at undvære multiplikanden Agr (som forbinder de to paranteser), da jeg ikke kan gennemskue om den hører med til "antal-spillede-kampe". Men som sagt, med et resultat, der ikke kan bruges til noget. Derfor et par spørgsmål: 1) Har jeg ret i, at den sidste del af formlen kan undværes, når man har spillet mere end 50 kampe? 2) Hører multiplikanden Agr (som forbinder de to paranteser), med til "antal-spillede-kampe"? 3) Skal 10-tals potensen læses som: (-0.1*Antal spillede kampe) således at (hvis man fx har spillet 1012 kampe) udtrykket i sidste parantes bliver: (0.1+0.2*10^-101.2) - (efter at have multipliceret -0.1 med 1012 = -101.2)? | |
UffeBNielsen | 2014-10-01 15:15 | |
![]() | den sidste parentes kan IKKE udelades, når Am går mod uendelig - den vil derimod nærme sig en fast værdi, nemlig 0.3. | |
HennKor - Ikke længere medlem | 2014-10-01 17:40 | |
![]() | Ja, men ud fra en betragtning om, at 0.3 i det samlede regnskab ikke gør den store forskel..... Men du har ret - men skal udtrykket i formlen "-0.1am" forstås op den måde, at den negative potens ligger i området fra -0.1 til -0.3 eller beregnes potensen til at være -0.1*(det samlede antal kampe). I øvrigt vil den faste værdi iflg. koordinatsystemet være 0.1, når Am>50. Men herfra og så få formlen til at virke (for mig altså) er en helt anden sag. | |
UffeBNielsen | 2014-10-01 17:58 | |
![]() | Ups, regnefejl, sidste parentes går mod 0.1 som grafen også viser. Det besvarer dog ikke dine spørgsmål..... | |
horsens - Spil admin/Forum admin | 2014-10-01 22:27 | |
![]() | Det er jo ren volapyk, det I har gang i :) fatter en brik... | |
UffeBNielsen | 2014-10-02 08:54 | |
![]() | Jeg har lige testet formlen på min første liga-kamp - og den var sgu god nok! | |
UffeBNielsen | 2014-10-02 08:56 | |
![]() | Agr er jo gammel rating og IKKE antal kampe | |
HennKor - Ikke længere medlem | 2014-10-02 10:40 | |
![]() | Jeps, det virker :) Tak til Uffe for inputs, og tak til horsens for den endelige, færdige og funktionsdygtige Excelimplementerede formel :) | |
Lilli | 2014-10-02 16:47 | |
![]() | Er der en mulighed for at vi får lov til at se dit hårde arbejde | |
dugmark | 2014-10-06 18:08 | |
![]() | Hvor langt tid brugte du på at løse den? | |