Forumkategorier
Bruger | Indlæg | |
---|---|---|
Tove | 2015-04-10 09:17 | |
![]() | Ikke så enkelt :) fik desværre ikke lov at lægge ordene enkleste eller enkeltes - mener ellers det burde være korrekt stavet/bøjet? | |
kimaran | 2015-04-10 13:51 | |
![]() | Enkeltes kunne vel ikke gå, for det er genitiv-s sat på et adjektiv, og det må man jo ikke i det her spil, selvom man godt må i det virkelige liv, men enklest burde være i orden: enkel, enklere, enklest ;-) | |
kimaran | 2015-04-10 13:52 | |
![]() | Nå, ja, og så selvfølgelig enkleste, for man vel godt skrive fx rødeste .. | |
kimaran | 2015-04-10 13:53 | |
![]() | man må vel | |
horsens - Spil admin/Forum admin | 2015-04-10 20:14 | |
![]() | Jeg kunne heller ikke få lov til at skrive lækreste. Jeg er overbevist om at det har noget at gøre med ændring af ordet i flertal. Enkel bliver til enkle og ikke enkele. Lækker bliver til lækre og ikke lækkere. Babel, har brug for din hjælp! Hvordan afgør I dette i Scrabbleforeningen? Hvor står der noget om gradbøjningen af disse ord? | |
Babelbygger | 2015-04-10 22:59 | |
![]() | Hejsa, vi accepterer jo i scrabble bøjninger af alle adjektiver ligesom i OK, men jeg har ikke oplevet, at man var i tvivl om, hvordan de skulle bøjes, så det er der ingen regler for, og jeg har ikke set det beskrevet nogen steder hos DSN. Der er vel ingen tvivl om, at enkleste og lækreste er korrekte superlativformer i flertal og derfor skal tilføjes? Ud over det lyder din teori korrekt, synes jeg... Jeg ved, at ordnet.dk inkluderer bøjningsformerne, hvor de er relevante, men det er selvfølgelig ikke en officiel kilde... anyway, det er vist det nærmeste, jeg kan komme det :) | |
horsens - Spil admin/Forum admin | 2015-04-11 20:14 | |
![]() | Tak Babel, ville da være sikker inden jeg satte ordene på tilføje-listen :-) | |
Tove | 2015-04-12 18:44 | |
![]() | Tak :) | |
Anagram | 2015-04-13 12:08 | |
![]() | Normalt bøjes adjektiver på mere end en stavelse (bortset fra de som ender på -ig og -som) med mere og mest i komparativ og superlativ, dvs i de her tilfælde mest enkle og mest lækre. At vi som i daglig tale godt kan sige enkleste og lækreste er en anden sag, det tager sin tid før retstavningen følger med... | |