Spillerum
Giraffen0
Krokodillen0
Indloggede0
Mobilspil
Igangværende2 975
I samarbejde med

Forumkategorier

Bruger Indlæg  
max2010-12-21 09:40
Antal indlæg: 27

Ejefald?
Har lige logget ind på siden, og kan se, at den seneste godkendte Bingo er "knurrets".

Jeg synes, det er utroligt svært at finde ud af, hvornår ord må sættes i ejefald. Jeg havde indtryk af, at det kun var navneord, der kunne sættes s på, men oplever ofte ejefald, som ikke godkendes. Det er som regel ord, som kan være både et navneord og et udsagnsord.

Er der en forklaring på seneste Bingo, og er der en regel, som selv jeg kan forstå :)
 
max2010-12-21 09:43
Antal indlæg: 27

hmmm. sidder og spekulerer på om knur kan være et navneord: Et knur, knurret, flere knur, alle knurrene????
 
Flemming2010-12-21 10:29
Antal indlæg: 69

Jeg tror at den eneste regel er at kigge i Retsskrivningsordbogen. Det er temmelig tilfældigt, hvilke ord der er navneord og udsagnsord - eller begge dele! Ligeledes med andre grænsetilfælde.
Jeg kunne fx. også godt tro at navneordet "Knur" var kønnet, så det hed: Der kom EN knurrEN fra hunden! Men Nudansk ordbog siger også intetkøn - altså "knurrET".
 
masterfranz2010-12-21 16:34
Antal indlæg: 53

anals?
 
SteenKR - Spil admin2010-12-23 13:05
Antal indlæg: 976

Helt rigtigt, Flemming. www.retskrivningsordbogen .dk (Retskrivningsordbogen på nettet) skriver sådan om knur:

knur sb., -ret, knur, bf. pl. -rene

Derfor kan vi lige så godt skrive 'knurrets' som 'husets'. Man taler jo om, at en hund knurrer, og den lyd, den giver, når den knnurrer, er et knur. Dér! :o)
 
SteenKR - Spil admin2010-12-23 13:08
Antal indlæg: 976

@Masterfranz: Desværre. Anal er et adjektiv ifølge retskrivningsordbogen.dk:

anal adj., -t.

'Analerotik' er derimod et navneord, så ´der kan komme et ejefalds-s på. :o) Hatten af, hvis du an lægge den.

 
Log Ind
Log ind
Ordkamp er gratis!
Vil du være medlem?