Spillerum
Giraffen0
Krokodillen0
Indloggede0
Mobilspil
Igangværende2 660
I samarbejde med

Forumkategorier

Bruger Indlæg  
anne1949 - Ikke længere medlem2016-02-24 09:31
Antal indlæg: 167

Ukendte ord på OK ?
Hvad er holdningen til brug af ukendte eller meget sjældent brugte ord ? Jeg finder det rimeligt,at brugeren selv kender betydningen af ordet ?

Ludvig49 - Ikke længere medlem2016-02-24 10:37
Antal indlæg: 1751

Ordkamp giver spilleren mulighed for at udvide sit ordforråd, det er en af charmerne ved spillet. Ofte prøver man sig frem og opdager herved ord, man ikke kendte. Dem kan man efterfølgende slå op og bliver så en kende klogere. Det ser jeg ikke noget galt i.

Jonisa2016-02-24 11:18
Antal indlæg: 2162

Jeg lagde en gang SMOCK i den tro, at det stavemåden for forurenet tåge.......

Det var det så ikke! - et syudtryk, så vidt jeg husker.

holk612016-02-24 13:12
Antal indlæg: 8387

Som i småkage......

anne1949 - Ikke længere medlem2016-02-25 09:41

Jeg har ikke udtrykt mig klart nok. Er helt enig medLudvig 49. At man slår ordet op, så at når en modspiller spørger om ordets betydning, kan få dette oplyst :-)

horsens - Spil admin/Forum admin2016-02-25 10:17
Antal indlæg: 9756

Hej Anne, du får det til at lyde som om, du synes, det er spillerens ansvar at kunne forklare et givent ord, vedkommende har lagt - det synes jeg ikke er rimeligt.
Jeg har lært virkelig mange sære ord, som jeg enten ikke kender eller har glemt betydningen af, men det er jo spillet uvedkommende.

Vil man gerne forstå betydningen af et ord, må man skrive det ned og FØRST slå det op EFTER spillet er afsluttet, da det ellers kan betragtes dom snyd, da man ikke må bruge hjælpemidler. Ved at slå ordet op under et spil, finder du ud af, hvordan ordet evt. kan bøjes, og om der muligvis kunne sættes noget foran eller bag på ordet.
Så vil man have ren samvittighed og fair play, skal man venligst holde sig fra at slå op før efter spillet.

Jonisa2016-02-25 10:18

SteenKR kalder det moralsk opslagspligt! - og det gør jeg osse......

Himmelpinden2016-02-25 10:34
Antal indlæg: 6259

Jeg har feks lige lagt rot i et spil. Lagde t efter ro fordi det skulle passe med å som kunne passe med p. Der var 2 el 3 gange bogstav under å og t var lige det eneste jeg lige havde der kunne passe og lavede dermed ordet rot. Min modstander spørger hvad det betyder og jeg melder pas på det da jeg ikke ved og vil slå det op når vi er færdige. Men tror det er helt almindeligt:-)

Ludvig49 - Ikke længere medlem2016-02-25 13:40
Antal indlæg: 1751

Bydeform af rotte (sig sammen) såmænd :-)

anne1949 - Ikke længere medlem2016-02-25 16:28

Hej Jonisa.
Vil du uddybe dit svar ? Hvem har den moralske opslagspligt ? Den, der bruger ordet eller modstanderen, som ikke kender ordet ? På forhånd tak :-)

Jonisa2016-02-25 18:28

Det er et begreb skabt af SteenKR, i lige dele spøg og alvor.

Som Caw skriver i indlægget "Snyd er ikke tilladt på Ordkamp", er enhver brug af tekniske hjælpemidler UNDER afvikling af et spil, ikke tilladt.

Det står enhver frit for at slå et givet ord op EFTER spillets afslutning.

Naturligvis er den spiller hvis træk ikke kendes, der har moralsk opslagspligt...... - EFTER spillets afslutning, forstås.

anne1949 - Ikke længere medlem2016-02-26 08:46

Tak for svaret og helt i tråd med min egen holdning :-)

Himmelpinden2016-02-26 09:44
Antal indlæg: 6259

Jeg er helt i tråd med Horsens og absolut ikke enig med Anne eller Jonisa for den sags skyld :-)

2tuf2016-02-28 09:01
Antal indlæg: 1204

Hvad er årsagen til at den som lægger et ord, skal have en (moralsk) pligt til at slå ordet op, såfremt modstander ikke Kender ordet?

anne1949 - Ikke længere medlem2016-02-28 09:58

Godt spørgsmål. Måske en etisk/moralsk diskussion. Jeg synes også, at det ville virke besynderligt, hvis vi i vores øvrige kommunikation brugte ord, som modtageren ikke kender uden at kunne forklare betydningen ;-)

2tuf2016-02-28 11:39
Antal indlæg: 1204

Det normale er vel at spørge modspiller om ordet s betydning. I mange tilfælde er det måske blot fordi vi ikke kan se bøjningen og dermed ikke betydning. (jvnf 'rot' som i HP's eksempel)
Andre gange er det måske bare mærkelige ord fra planteriget eller fra uddøde håndværksfag. Hvis ingen kender betydningen i øjeblikket, er det mest naturlige at den mest nysgerrige bruger ordnet, google eller "vicki Pedersen" efter spillet...

Ladyjane2016-02-28 11:47
Antal indlæg: 1052

Jeg vil også mene at det må være den mest nysgerrige der finder betydningen af et ord bagefter.

Hvis jeg lægger 3 ord, jeg eller min modspiller ikke kender, så skal jeg efter kampen undersøge det, evt. på vegne af en anden, og melde tilbage inden kampen forsvinder fra oversigt?

Det kommer ikke til at ske 😉

Modspiller må selv finde betydning af de ord, de ikke kender betydning af...

Jonisa2016-02-28 12:31

anne1949 har ret i, at det bliver en etisk og moralsk diskussion.

Hverdagen er fyldt med etiske og moralske pligter. At give god plads i trafikken, at stille sig i kø, at tale pænt i en diskussion, at samle sit tabte affald op, at købe Hus forbi i ny og næ, at lægge en mønt i raslebøssen den søndag, de ringer på......

Men ingen kan kræve, at vi udfører vores etiske og moralske pligter.

Jeg kan pålægge enhver modstander nok så omtalte pligt at slå et ord op. Enhver modstander kan vælge at undsige sig denne pligt, - og det kan jeg ikke gøre noget ved.

Er der en uddannet filosof til stede?

mikrofink2016-03-03 19:48
Antal indlæg: 153

Ikke mig men jeg tænker at spørgsmålet vel opstår fordi nogen synes ok er at spørgsmål om viden (og så kan man jo forklare sin uvidende modspiller hvad det ord man har lagt betyder). For spillere med den tankegang kan den "uvidende" modspiller opleves som en deltager i et lotteri og hvis vedkommende så oven i købet vinder føles det uretfærdigt.

bzn2016-03-03 21:11
Antal indlæg: 2555

Moralsk eller etisk....
Jeg svarer da altid min modstander, hvis jeg har lagt en ord han/hun ikke kender betydningen af.
Vi skal da lære af hinanden ;-)
Det er da også svært at lægge et ord jeg ikke kender.......... Hvordan skal jeg kunne lægge sådan et???

Viser side 1 2
Log Ind
Log ind
Ordkamp er gratis!
Vil du være medlem?