Forumkategorier
Bruger | Indlæg | |
---|---|---|
horsens - Spil admin/Forum admin | 2011-03-13 23:42 | |
![]() | Retskrivningsordbogen 2012 Jeg glæder mig... Retskrivningsordbogen 2012 Tidspunktet for udgivelsen af Sprognævnets Retskrivningsordbog er nu blevet fastsat til slutningen af 2012. Der tale om en helt ny ordbog med et fuldstændig ajourført ordforråd. Hvert eneste af ordbogens ca. 64.000 opslagsord bliver gennemgået af redaktionen, nye opslagsord tilføjes, og sjældent brugte ord stryges. Af hensyn til brugervenligheden indføres der ordidentificerende betydningsangivelser ved et meget stort antal opslagsord. Ordbogen bliver også gjort mere brugervenlig på en række andre punkter, fx ved at indføre flere eksempler på ordenes brug, ved at angive flere bøjningsoplysninger ved ordene (fx præsensformer ved verberne) og ved at oplyse om sammensætningsformer ved flere opslagsord. Der vil desuden være oplysning om orddeling på alfabetisk plads, sådan at man straks ved opslaget bliver præsenteret for et forslag til hvordan ordet kan deles. En række principielle retskrivningsændringer ventes indført i Retskrivningsordbogen 2012 når de er blevet godkendt af kulturministeren (i samråd med undervisningsministeren). Ændringerne blev behandlet på Sprognævnets repræsentantskabsmøde 8.10.2010 og er beskrevet i kort form her. Endvidere vil ordbogen indeholde andre ikke-principielle ændringer, fx reducerer vi fortsat antallet af dobbeltformer ligesom i 2001-udgaven. | |
Jane | 2011-03-14 21:54 | |
![]() | Den bliver spændende at få fingrene i! | |
Pedal | 2011-03-20 10:54 | |
![]() | Jeps - jeg glæder mig helt utroligt! | |
horsens - Spil admin/Forum admin | 2012-01-04 05:12 | |
![]() | Lidt opdatering: Oversigt over de vigtigste ændringer 1. Bindestregsændring i gruppesammensætninger Fx: væg til væg-tæppe kan fremover skrives væg-til-væg-tæppe 2. Bindestregsændring i e-mail-adresse mv. Fx: e-mail-adresse skal fremover skrives e-mailadresse 3. Apostrofændring Fx: succes'en eller succesen skal fremover skrives succesen 4. Ændring af brugen af store og små bogstaver i initialforkortelser Fx: ATP, BNP, it, cd og dvd kan fremover skrives ATP eller atp, BNP eller bnp, it eller IT, cd eller CD, dvd eller DVD. 5. Valgfrihed mellem -ie og -ium i ord som akvarium, gymnasium og territorium Fx: gymnasium kan fremover skrives gymnasium eller gymnasie 6. Ændringer i bøjningsformer af visse substantiver på -en, -el, -er Fx: køkkenet eller køknet skal fremover skrives køkkenet Fx: regelen eller reglen skal fremover skrives reglen 7. Ændring af sær- og sammenskrivning af forbindelser som inden for/indenfor mv. Fx Du skal stille skoene uden for døren kan fremover skrives: Du skal stille skoene uden for døren eller Du skal stille skoene udenfor døren Til punkt 7: Synd, at det nu er tilladt at skrive forkert :( | |
horsens - Spil admin/Forum admin | 2012-08-28 16:54 | |
![]() | Godt nyt: Så kan vi godt begynde at tælle ned. Det forventes at vi får den nye ordliste en gang i november. | |
steennielsen | 2012-08-28 17:42 | |
![]() | Det bliver spændende | |
Babelbygger | 2012-08-29 11:12 | |
![]() | jep, jeg så lige, at datoen er 9. nov. Det ser ud til, at vi må sige farvel til bla. 'jægt', 'nidsk' og 'oaseged'. Så man skal skynde sig at spille de ord nu, mens tid er :) Til gengæld er 'fusentast', 'kålhøgen', 'knibsk' og 'charlatan' blevet fredet i denne runde. Nogle af de nye ord er 'tsunami', 'cupcake', 'carpaccio', 'sms' og 'app', 'bonusbarn', 'bonusfar' og 'bonusmor', 'burka' og' fuck'. Det ser ud til, at ordbogsredaktionen har tænkt sig at skære ned på sammensatte ord som "badebro" mm. Det synes jeg er en lidt ærgerlig udvikling ift. at den slags ord jo stadig burde kunne bruges i scrabble. Læs mere her: politiken.dk/kultur/...-d en-ikke/ | |
Lilli | 2012-08-29 21:59 | |
![]() | Mht sammensatte ord er det jo en mangelvaret i forvejen, så det bliver trist at miste nogle af d;( | |
Misbehave | 2012-08-30 04:41 | |
![]() | Men man KAN jo hverken lægge en bindestreg, sætte en apostrof eller skelne ml. små og store bogstaver, så det gælder vel ikke herinde, eller er det bare mig, der er fejl på den??? | |
Lilli | 2012-08-30 05:46 | |
![]() | Bindestregerne betyder vist ikke det store, store og små bogstaver ej heller, men der hvor apostrofferne falder bort, får vi da nogle flere fordele ;) | |
Misbehave | 2013-01-31 05:55 | |
![]() | Jeg havde set frem til, at gårsdagens opdatering betød nye tider med den nye retskrivningsordbog kørt i stilling herinde - men alt er ved det gode gamle desværre... | |
Misbehave | 2013-03-05 18:11 | |
![]() | Mon vi kører på den NU - tager ihvertfald ikke S'endelser på navneordene mere... | |
abemand | 2013-03-05 22:59 | |
![]() | Hvis I lavede en afstemning hos 'girafspillerne', tror jeg der ville være et flertal for, at I fjernede samtlige forkortelser, så vi kan få lov til at spille ordkamp/scrabble på ORD. Det kunne vel fixes i et snuptag, nu hvor I alligevel redigerer. :0) | |
horsens - Spil admin/Forum admin | 2013-03-06 01:29 | |
![]() | Misbehave, S'endelser kører da fint her hos mig, så forstår ikke helt det, du siger. Der foretages selvfølgelig ikke sådan en stor ændring, uden at vi lige informerer jer om det. Men hvis du stadig oplever problemet, smid lige en kopi af "chatten", hvor S'endelser ikke godkendes. abemand, forkortelser som godkendes i Ordkamp er også godkendt som navneord, så synes da bestemt, de også har ret til at være med i spillet på lige fod med andre navneord. Men ja, det kunne da være spændende at lave en meningsmåling på det. | |
abemand | 2013-03-06 10:20 | |
![]() | Hvis der virkelig kom en meningsmåling, så mål lige stemningen for egennavne også. Jeg er egentlig ligeglad med, hvordan ordbogen i nyere tid er begyndt med at betegne forkortelserne som navneord i sig selv. Det er noget juks. Hvad er f.eks. en nn, et tf, et pcb, et mf osv., og hvorfor er et kg, en mb, en kgm så ikke navneord. Der er kun en ting at sige - ud med hele skidtet inklusiv egennavne. :0) | |
Caw - Spil admin/Forum admin | 2013-03-06 22:02 | |
![]() | abemand: Jeg er ret sikker på at du ikke siger: "Sætter du ikke lige digital video discen på?" - men: "Sætter du ikke lige DVD'en på?" Min pointe er, at visse forkortelser, er blev til substantiver, fordi forkortelsen bruges som et ord. F.eks. siger du ikke: "Hvor mange KG vejer du?" Men: "Hvor mange kilo vejer du?" TF findes ikke længere i den nye RO, og vil automatisk blive fjernet når den nye ordliste opdateres. MF bruges mest indenfor medieverden. og betegner en politiker der er medlem af folketinget. Jeg har ofte set det i artikler, hvor man f.eks. citerer en et folketingsmedlem: "MF'eren XXXX udtaler at..." PCB er et stof. Du må tænke på, at visse forkortelser er blevet til navneord, fordi folk bruger dem som navneord. Et andet eksempel er AIDS. Det er jo også en forkortelse, men det bliver brugt som et navneord. Caw | |
abemand | 2013-03-07 01:08 | |
![]() | Caw: Tak fordi du forklarer forkortelserne, men jeg har fuldstændig tjek på dem. ;-) Jeg synes dog stadig, de er en pestilens for spillet også dine eksempler med talesprogsforkortelser. De skal bare ud af spillet inklusiv egennavnene. Når I nu kan lave en random-udgave, så kunne I vel også lave en udgave med scrabbleregler, altså uden forkortelser og egennavne. Jeg er helt sikker på det vil skaffe en masse kunder i 'butikken', nok også en del wordfeudspillere, hvor forkortelserne i stride strømme hænger dem langt ud af halsen. Abemand :-) | |
Caw - Spil admin/Forum admin | 2013-03-07 01:19 | |
![]() | Abemand: Jeg svarer bare på hvad du selv spurgte om =) Jeg synes nu det er rart at kunne komme af med C, ved hjælp af PC, CV etc. Tror der er mange der vil blive frustreret hvis det bliver fjernet. Som sagt tidligere, forkortelser er ikke tilladt i Ordkamp, men det er substantiver, derfor er der også ord, som både er forkortelser og substantiver der accepteres. Der kommer ikke til at være en udgave med scrabbleregler. Caw | |
Babelbygger | 2013-03-07 08:20 | |
![]() | Ift. dansk scrabble, så spiller vi på samme måde som ordkamp. Dvs. at forkortelser er accepterede, hvis de også er navneord. I engelsk scrabble er visse forkortelser også tilladt - jeg er ikke sikker på hvilken type. Hvis vi ikke havde forkortelser ville c'et blive for dårligt efter min mening. Jeg synes først, det er problematisk, når der er lige så mange forkortelser som i wordfeud, hvor det lukker spillet Men ang. egennavne er jeg helt enig. Det har aldrig været en del af scrabble | |
abemand | 2013-03-07 08:48 | |
![]() | Ja, det kan jeg godt se, jeg fik formuleret sætningen som et spørgsmål til, hvad forkortelserne betyder. Undskyld! :-/ Det gør mig ondt, at du har så svært ved at lægge c uden forkortelser. Jeg undrer mig i den anledning over, hvordan du overhovedet kan komme af med z'et og x'et.:-p Hvis det er så indiskutabelt, at der ikke kommer en girafudgave med scrabbleregler, altså uden egennavne, forkortelser og underlige Anders And-lydord såsom ah, ih, øh, uh, oh, æh, åh, nåh osv osv, så vil jeg absolut anbefale, at I ikke tager en 'meningsmåling' på, hvilke regler folk helst vil spille efter. Det kan jo være, der er flertal for, at ordkamp skal spilles for 'sprogets' skyld. Meget ærgerligt at det er så fastsat, at 'der ikke kommer til at være en udgave med scrabbleregler.' Er det fordi, det er for svært og omfangsrigt at lave?! :-/ Abemand | |