Spillerum
Giraffen0
Krokodillen0
Indloggede0
Mobilspil
Igangværende3 020
I samarbejde med

Forumkategorier

Bruger Indlæg  
Trymare2011-08-21 12:58
Antal indlæg: 5

Spørsmål fra en nabo i nord
Hei, danske venner! Jeg lurer på noe, hva forstår dere best av norsk og svensk?

Selv kan jeg lese/skrive dansk bedre enn svensk, men forstår svensk bedre i taleform.

Hvordan er det med dere dansker? Har spurt svenskene om det samme på deres ordspill, de var mer eller mindre enige om at norsk var enklere enn dansk, spesielt når det gjaldt talen. Men på papiret er det mer likt for svenskene.
 
Helen - Ikke længere medlem2011-08-21 19:15
Antal indlæg: 1

Mon ikke det kommer lidt an på, hvor man bor?

Jeg er vokset op i Jylland og har altid syntes, det var lettere at forstå norsk og tysk end at forstå svensk. Men nu har jeg boet næsten 20 år i København, og mit indtryk er, at mange voksne, der er vokset op her har lettere ved at forstå svensk end norsk. Med Øresundsbron og mange indbyggere af svensk afstamning er det blevet klart lettere for mange sjællændere at forstå både mundtlig og skriftlig svensk.

For år tilbage kunne sjællænderne se svensk tv, sydjyderne tysk og nordjyderne norsk. Det betyder nok også en del mht. hvad man synes er lettest at forstå.

Skriftligt synes jeg nynorsk er lidt sværere at forstå end bokmål, men begge dele var i min ungdom klart lettere at læse end svensk. Bokmål er meget let fordi det nærmest ligner dansk lydstavning. Dvs, hvis der er et ord på skrift, man ikke lige forstår, kan man bare læse det højt for sig selv, så forstår man det.

Men ... det vat jo bare min mening :-)
 
lepenepe2011-08-21 20:33
Antal indlæg: 119

Tjah... Jeg er vokset op i det jyske, og selv efter rigtig mange år på Sjælland har jeg det stadig såden, at hver gang jeg møder en svensker, der er let at forstå, viser han sig at være nordmand... :-)
 
max2011-08-21 22:15
Antal indlæg: 27

Norsk er helt klart lettere at forstå end svensk, både tale og på skrift
 
Paloma2011-09-02 01:28
Antal indlæg: 123

Det talte svenske sprog varierer meget fra Skåne til Stockholm, så svensk er jo ikke bare svensk....I den sydlige del af Finland f.eks. taler de et svensk, som er meget let at forstå som dansker og faktisk lettere at forstå end norsk! Men ja, ellers er det norske sprog vel tættest på det danske både hvad angår det talte og dete skrevne sprog.
 
Log Ind
Log ind
Ordkamp er gratis!
Vil du være medlem?