Spillerum
Giraffen0
Krokodillen0
Indloggede0
Mobilspil
Igangværende2 844
I samarbejde med

Forumkategorier

Bruger Indlæg  
SteenKR - Spil admin2011-12-25 17:43
Antal indlæg: 976

Liste over ord med C, X og Z
Lige en hjælpende hånd til alle vores nye spillere: Her er en liste over ord md C, X og Z. Den an være rar at have ved hånden, når man sidder med alt det skidt. :o)

www.ordjagt.dk/ill/p...kw ords.pdf
 
Lena2011-12-25 19:25
Antal indlæg: 6

Tak - den vil gøre det gevaldigt nemmere :-)
 
Flemming2011-12-25 20:55
Antal indlæg: 69

Der er noget med at nogle ord er blevet slettet fra listen ikke? Nogen ved måske hvilke og kan opdatere listen?

mvh Flemming
 
SteenKR - Spil admin2011-12-25 22:40
Antal indlæg: 976

Det er rigtigt. Jeg ved i hvert fald, at JAZ er slettet. Jeg spørger lige MONK og CAW, om vi ikke kan få en ny.
 
fr-jensen2011-12-26 13:36
Antal indlæg: 1313

ØH ... jeg vil da lige minde om, at hvis vi skal følge spillets regler herinde, så er det faktisk IKKE tilladt at bruge ordlister undervejs i et spil.
Der står jo faktisk i spillereglerne:
"- det er IKKE tilladt at anvende hjælpemidler i form af ordsøgeprogrammer eller ordlister mens et spil foregår!"
Ordlister kan bruges til at hente ideer i INDEN et spil, eller til at checke ord af EFTER et spil - men ikke undervejs i spillet.
Dvs. at det der med, at have diverse ordlister liggende ved hånden, mens man spiller, er faktisk ikke tilladt.
Jeg ved godt, at mange faktisk bruger det sådan, og også leder mi ordbøger el.lign. undervejs, mens man spiller (har spillet med flere, der tydeligvis har gjort det) - men det er altså IKKE tilladt!

 
langager2011-12-27 10:01
Antal indlæg: 81

Det er jo nok een af grundene til at jeg ikke får flere point,-det eneste jeg har på skrivebordet er mit regnskab,-og der er ikke megen hjælp at hente. :-))
 
lepenepe2011-12-27 20:26
Antal indlæg: 119

Jeg må tilstå, at når en eller anden (til tider ovenikøbet mig selv) har fået lagt et ord, jeg ikke lige ved, hvad betyder, kan jeg sagtens finde på at slå det op - f.eks i wikipedia... Men det er jo af gode grunde altid først EFTER det er lagt :-)
 
fr-jensen2011-12-28 19:19
Antal indlæg: 1313

Ja, og det er jo helt fint (og helt lovligt) lepenepe.
Det jeg opponerede imod, var Steen formulering om at en ordliste med C, X og Z kan være "rar at have ved hånden" i spillet. Derfor fandt jeg det nødvendigt at pointere, at det IKKE er tilladt at bruge ordlister og lign., mens man spiller - men selvfølgelig gerne bagefter.
Desværre har jeg mødt flere spillere herinde, som på spørgsmål om et ukendt ord, direkte har svaret, at det står da i cxz-ordlisten, som de altid har liggende ved siden af, mens de spiller.
 
binthere2011-12-30 00:51
Antal indlæg: 15

Synes, det er sjovest at spille ud af hovedet. Bortset fra det er listen med Steens x-, z- og c-ord sjov at læse igennem, selv om jeg ikke helt forstår, at f.eks. cros skulle være et dansk ord - hvis det er det engelske ord, vi bruger for knallertræs på bakket grusbane, mener jeg, det må hedde cross.
 
SteenKR - Spil admin2011-12-30 11:52
Antal indlæg: 976

Cros er bydemåde af verbet 'crosse', som man f.eks. gjorde med en check i gamle dage. Derfor er den altså go' nok.
Med hensyn til brug af CXZ-listen er jeg lidt dobbelt. Da jeg lige begyndte at spille foreslog jeg faktisk, at vi skulle fjerne bogstaverne fra spillet, fordi min kone ogjeg havde erfaret, at det gav mere levende spil, når vi ikke skulle slæbe rundt på de møllehjul.
Og det kan være fuldstændig umuligt at slippe af med C, X og Z, hvis man ikke kender listen, så personligt har jeg faktisk forståelse for, hvis nybegyndere har den liggende. Men det ér mere fair at lægge den fra sig lynhurtigt, og vi er da enige om, at snyd skal undgås.
Men det er let at være hellig, når man ikke selv har brug for sådan en liste... :o)
 
Caw - Spil admin/Forum admin2011-12-30 20:47
Antal indlæg: 989

Som fr-jensen siger, er det ikke tilladt at bruge listen undervejs. Og af erfaring kan jeg sige, at det er bedst at holde sig fra lister under et spil.

Da jeg allerførste gang prøvede at spille scrabble på Internettet, var det på en tysk side, der havde et engelsk spil, hvor ordlisten lå åben for alle. Jeg startede med at bruge listen, da jeg var helt ukendt på området og blev hurtigt lidt "afhængig" af den, hvilket resulterede i at jeg gang på gang tabte (spillede med andre danskere jeg kendte), da jeg mistede min tur hele tiden, fordi jeg var så optaget af at glo på den liste.

Jeg skiftede så til en anden side, hvor de brugte en anden ordliste og reglen - ingen brug under spil (det var også engelsk scrabble). Derfra udviklede jeg mig med stor hast. Jeg fandt ud af at det handlede ikke så meget om at lægge fancy ord ned, men at det i bund og grund handlede om at finde en god strategi, der gjorde at man kunne få mest ud af sine ord, samt forhindre de andre spillere i at nå flest farvede felter. Så ved at gætte og lære af andre spilleres ord, blev jeg pludselig lidt af en haj til det - og det skal lige siges at min engelske ordforråd aldrig har været specielt stort.

Det samme skete da jeg startede med at spille dansk scrabble. Lærte en masse ved at prøve mig frem og opretholde en god strategi, så godt som det nu var muligt. Dem der spiller mod mig i dag, har nok erfaret at jeg stadig laver bingoer med ord jeg ikke kender, men gætter mig frem til.

Ved godt at vi her bare snakker om en liste med en lille brøkdel af den samlede ordliste, men min pointe er, at man hurtigt bliver afhængig af en liste og derved ikke udvikler sig som spiller.

Caw
 
horsens - Spil admin/Forum admin2012-01-03 16:42
Antal indlæg: 9750

Jeg mener ordet CROS burde fjernes fra ordlisten, da det kommer af det engelske ord CROSS og derfor er i samme kategori som Jazz, Stress og Grill jvf. Retskrivningsordbogen § 30:

"Verber hvortil der svarer et substantiv med dobbelt slutkonsonant, skrives dog også med dobbelt konsonant i imperativ, fx Grill selv din bøf, Stress lidt af i ferien."

Ligeledes er den korrekte bydeform: "Jazz ud for vildt, gutter!"
 
Smølfen2012-01-03 17:59
Antal indlæg: 4

Ordet lexs står på listen, men da jeg prøvede at lægge ordet igår, ville den ikke godkende det :-/
 
Log Ind
Log ind
Ordkamp er gratis!
Vil du være medlem?