Spillerum
Giraffen0
Krokodillen0
Indloggede0
Mobilspil
Igangværende2 926
I samarbejde med

Forumkategorier

Bruger Indlæg  
c23572018-01-29 19:39
Antal indlæg: 3235

(N)ordkamp
En strøtanke som jeg fik for snart 4 år siden da jeg først stiftede bekendskab med vores nordiske storesøstre. ordspill og betapet.

Kunne man tænke sig en fælles nordisk ordkamp, hvor spillerne spiller efter hver sit lands ordbog? Der er jo kun kosmetisk forskel på vores alfabeter? Der er små forskelle på antal bogstavbrikker: 100 i Sverige, 102 i Norge og Danmark. Der er små forskelle på antallet af de enkelte bogstaver og Norge har W men ikke X og Z som i Sverige og Danmark. Men et kompromis burde vel være inden for rækkevidde.

Måske er det ud i hampen, men tænkt alligevel jeg lige ville lufte tanken, inden den igen går i 4 års hi ;•)
 
MrsSweDane2018-01-29 21:01
Antal indlæg: 5786

Tænker du at en spiller fra hver land spiller alle mod alle en kamp i hvert land?
Eller at lægge alle tre ordbøger sammen i een?

Jeg har spillet en enkelt Betapet kamp mens jeg boede i Sverige.
Jeg har aldrig spillet ordspill.
På trods at mit relativt gode svenske ordforråd, blev det ikke rigtigt nogen succes ;-)
I Betapet kan man vælge kun at spille grundformer af ord. Det valgte jeg; det var sjovt og svært. Man kan ikke lægge S til ;-)

Så vidt jeg husker, oplevede jeg også chat- og forum-kulturen væsentligt forskellig fra vores.
Jeg ved ikke, hvordan det vil påvirke muligheden for en succesrig turnering ;-)
 
c23572018-01-30 21:04
Antal indlæg: 3235

Jeg tænkte ikke så meget på en turneringsform, men netop på at lægge alle tre ordbøger sammen i een så man samtidig kunne spille på alle tre sprog. som du selv siger har man to ordbøger i den svenske app i den norske har man mærkelig nok kun en det lå ellers lige til højrebenet her at have en på bokmål og en på nynorsk. Det der står mest i vejen er at vi ikke bruger helt samme antal af hvert bogstav.

Og jeg har ikke boet i hverken Sverige eller Norge men læst en del litteratur på respektive sprog, og jeg har også kun prøvet et enkelt spil i betapet, og fandt ud af at det er en del sværere end af forstå sproget. Men jeg ville som sagt mest bare vende tanken, det er jo egentlig mest rettet mod udviklerne på betapet. Men, hvis det kun er mig der synes det kunne være roligt, er det jo et stenbarn.

Netop den store forskel de respektive fora imellem, kunne også være berigende. Jeg fik da ihvertfald et par "what the ...?" da jeg i sin tid skimmede betapet's fora og fandt lang tråde med titler i stil med "Findes Gud?" og "Har du været på date med nogen nogen på denne tråd?"

En tredje grund til at det måske kunne være interessant er at det svenske og norske versioner er meget mere populære end den danske og dermed måske også flere med en interesse i en internordisk ordkampversion. En sådan udgave ville derfor også kunne give en øget eksponering af betapet i alle versioner i alle tre lande.
 
c23572018-01-30 21:21
Antal indlæg: 3235

PS det sprog man spillede på, burde kaldes "snask," et godt ord på alle tre sprog, som kan være forkortelse for S(ven)N(or)(d)A(n)SK ;•)
 
MrsSweDane2018-01-30 21:28
Antal indlæg: 5786

Der er også lidt udfordring med national letters.
Hvis der f eks skrives BÄTTRE - er det så ok at skrive ÆBLE ud fra Ä?
 
MrsSweDane2018-01-30 21:33
Antal indlæg: 5786

C ville være en fest på svensk? - bruges som CK hvor dansk bruger KK

X er også relativt let at slippe af med på svensk.

Og alle A-erne ;-)
 
c23572018-01-31 02:35
Antal indlæg: 3235

Æ og Ø er naturligvis Ä og Ö det er jo samme bogstaver, historisk kommer de begge fra en sammensmeltning af ae og oe på dansk og norsk blev de til ligaturer mens de på svensk (og islandsk) blev til prikke-a og -o.
Hvis det er en fest med C på svensk hvorfor er der så kun 1 i deres pose, også kun et X som også giver 8 pt. men ok der er lidt flere (nok derfor deres ratinger er så høje) Men vi skulle jo også alle tale snask jeg ville også kunne komme af med AXA, som min svenske modstander ville kunne skrive LIX - det ville blive en se og lær rejse.
 
c23572018-01-31 03:05
Antal indlæg: 3235

Fandt i øvrigt ud af (the hard way, min modstander lagde BLEDD) at det norske ordspill bruger en kombineret bokmål/nynorsk ordliste ;•)
 
Log Ind
Log ind
Ordkamp er gratis!
Vil du være medlem?