Spillerum
Giraffen0
Krokodillen0
Indloggede0
Mobilspil
Igangværende3 021
I samarbejde med

Forumkategorier

Bruger Indlæg  
Flemming2012-01-31 09:13
Antal indlæg: 69

Snyd?
Det er jo ikke tilladt at snyde! Og i CAW's udmærkede belæring om dette, står at man ikke må bruge ordlister, programmer eller lignende. Jeg tolker det som at hjemmelavede lister er tilladt, og derfor har jeg kopieret Steen Kr.'s fine liste med ZXC-ord ud på et stykke papir, og jeg har også en håndskrevet lap med nogle godkendte forkortelser m.v. jeg er stødt på.
Jeg går ikke ud fra at min praksis er ulovlig, ellers må den rene kaste den første sten! (eller Steen om man vil) :-)
Nu har vi lige fået en masse nye spillere (måske skal man sige tak til Wordfeud) Var det ikke en idé for at gøre spillet sjovere og mere tiltrækkende at gøre de lister over ZXC-ord og forkortelser, som florerer i diverse fora-emner (hedder det forum-emner) mere tilgængelige - fx. som links man kunne downloade?
Jeg synes at reglerne som de er nu, ser meget bombastiske ud, måske ville flere føle sig velkomne, hvis ...
I samme ombæring kunne man skrive noget i retning af CAW's belæring (et eller andet sted) om at det ikke kan svare sig at bruge ordbøger. Det tager simpelthen for lang tid. Jeg jorde det i starten for at lære principperne at kende, man fandt hurtig ud af, at det er bedre at bruge intuition og så bruge sine to fejlskud hver gang på at gøre sig erfaringer.
Mvh Flemming
 
Caw - Spil admin/Forum admin2012-01-31 22:04
Antal indlæg: 989

Problemet med at vi har lagt en liste ud, er at folk tror det så er tilladt at bruge den samtidig. Det er faktisk ikke tilfældet - den var ment for at folk skulle have bare en lille chance for at kunne vide hvilke ZXC-ord der er tilladte. Listen var heller ikke ment for at skulle bruges UNDER spillet, men til at studere dem og få en chance for at lære nogle uden ad.

Hvis én spiller bruger den liste og dens modstander ikke gør, har den spiller med listen allerede en fordel, der ikke har noget at gøre med hvor god man er, men hvor hurtig man er til at kigge listen igennem. Ergo er det altså snyd. Hjælperedskaber der giver en spiller en fordel er ikke tilladt.

Hvis alle har en liste de bruger, handler det jo slet ikke mere om at være god til ord, men at være hurtig til at slå et ord op i en liste. Det ødelægger lidt af spillet.

Det er ikke specielt sjovt for en spiller, der spiller uden liste og så blive slået ud i spillet af et ord, hvis modstander har slået op i en liste, der giver en masse point. Det ødelægger lidt af spillet, da det intet har at gøre med at være god til ord, men hvem der har den bedste liste.

Så for at slå det fast en gang for alle: ALLE former for lister, der medfører at en spiller har en fordel frem for den anden/de andre - er snyd.

Caw
 
Flemming2012-02-02 14:34
Antal indlæg: 69

OK - så må jeg revidere min opfattelse af det lovlige i listen med ZXC. Den bliver så skrottet. Men i så fald synes jeg at vi - når den nye RO udkommer, skal undlade at lave en ny liste, så alle er lige stillet.

Jeg er i øvrigt enig med dig i dine betragtninger om at det handler om at være god til ord og at lister bør undgås. Problemet med ZXC er blot at det virker ret tilfældigt, hvilke ord der er godkendte og hvilke ikke (altså i RO). Det samme gælder forkortelser.

Jeg ville aldrig have gættet af CD (Compact Disc) og PC (Personal Computer) som reelt er FORKORTELSER af ENGELSKE ord ville være tilladt. Hvorimod jeg i starten undrede mig over at en god gammel kongelig titel som Rex ikke tillades. Jeg ved godt at det er latin, men den har dog været brugt i århundrede - i hvert fald længere en Computer :-)

Men sådan er der så meget, man kan nok aldrig lave et spil, hvor alle er tilfredse. Jeg er glad for jeres store arbejde med at lave Ordjagt så seriøs som overhovedet muligt. Tak for det!

Mvh Flemming
 
Marlin2012-02-02 17:26
Antal indlæg: 423

Men du må da godt øve dig på ordene i listen mellem spillene , så vidt jeg har forstået, så du behøver da ikke skrotte den bare lægge den væk når du spiller. jeg har ikke rigtig giddet listerne, jeg har snart spillet så mange spil så jeg kan huske en masse, jeg taber dog tit alligevel.
venlig hilsen
Marlin
 
Mutter702012-02-10 07:49
Antal indlæg: 7

Hvor er den famøse liste?
Så skal der lige øves.
 
Carmen2012-02-13 15:16
Antal indlæg: 12

Jeg er enig i, at snyd skal undgås.
Men det risikerer også let at blive som Don Quixotes famøse kamp mod vejrmøller, for det er jo i praksis helt umuligt at kontrollere, om andre holder sig til reglerne eller sidder med div. ordbøger, computerprogrammer mv.
Helt umuligt bliver det, når nogle af snydeprogrammerne fra wordfeud også kan bruges på ordjagt.dk - hvor et program kan fortælle, hvilke ord, man kan danne af sine syv bogstaver.
Jeg tænker, at enhver skal bruge sin sunde fornuft - og så tænke sit, hvis man ser nogen lægge det ene ukendte og umulige ord efter det andet. Og så ganske enkelt lade være med at spille med vedkommende, hvis man sidder med en sådan mistanke.
 
LouiseHok2012-02-13 17:37
Antal indlæg: 1

Man snyder da kun sig selv! Hvorfor gide bruge energi på at bilde sig selv ind, at man er så "skide" god til ordjagt. Fatter det ikke. Det er jo kun et spil, og man spiller vel kun for at have det sjovt?
 
jensfarmer2012-03-27 13:37
Antal indlæg: 15

Jeg spurgte pænt caw om lov, før jeg postede min besked om, at jeg har lagt diverse ordlister ud på min hjemmeside. Som jeg udtrykkeligt skriver på siden, er listerne KUN til læsning/inspiration, ikke til brug under spil.

Eftersom jeg naturligvis forventer at alle på Ordjagt.dk følger reglerne, kan jeg ikke se noget galt i, at man i ledige stunder 'muntrer' sig med at studere den slags. Under spil er det - som LouiseHok skriver - kun snyd over for en selv, hvis man bruger ordlister.

Jeg tør stadig godt henvise til adressen www.jeh.dk/ordjagt.

Der er så mange ord i de lister, at man alligevel ikke kan huske en døjt, efter man har skimmet dem ;-)
 
vissenbjerg72012-03-27 16:09
Antal indlæg: 12

Hvis man ikke må printe lister ud, have en ordbog, og hvad /hvor man ellers kan få kendskab til diverse ord og forkortelser, så ved jeg da ikke rigtig, om I mener, min kryds og tværsbog skal skrottes? Den bruger jeg med stor fornøjelse, når jeg gætter kryds og tværs f.eks. i Familiejournalen!! Den er jo da et hjælpemiddel til, at man lærer!
Jeg glæder mig til den nye ordbog kommer, men ..., jeg synes også som Flemming vist mener, at ordjagt bliver kørt stramt. Hvem står egentlig for det hele, og hvem bestemmer? Det er jo så vidt jeg kan mærke ikke brugerne! Og når brugerne kommer med forslag, synes jeg, de straks bliver slået ned med forklaringer som: at ...og derfor ...
Jeg ved ikke, hvad der menes med at man "snyder sig selv" med Flemmings liste at lære af?
Jeg opgav at spille for nogen tid siden (under navnet Finestrat, som jeg meldte mig ind i ordjagt med for lige nøjagtig 4 år siden) . Nu er spillet blevet lidt mere fleksibelt, men jeg tror bestemt, alle de nye, der siges at være kommet til, vil synes, det her ordjagt ikke er så morsomt som wordfeud.
Hvis spillet havde været nemmere tilgængelig, altså at regelerne ikke havde været så bombastiske, så havde der sikkert være mange flere medlemmer for lang tid siden.
Så jeg foreslår ordjagt moderniserer sig. :) :)
Jeg kunne også godt lide at spørge om noget?
Kan man ikke, som på BBO, lave humørtegnene i chatten? Det er da så hyggeligt. Når man får sådan et gult smil serveret. I stedet for :).
 
Caw - Spil admin/Forum admin2012-03-27 21:48
Antal indlæg: 989

vissenbjerg7: Du må gerne bruge alle de slags ordlister, ordbøger osv. til at studere ord og øge dit ordforråd, det har vi aldrig sagt at du ikke må - du skal bare ikke bruge dem mens du spiller. Det er lidt ligesom hvis man spillede Trivial Pursuit, det ville jo ikke være fair hvis den ene sad og brugte sin piratviden, mens den anden sad klar med Google =)

Hvad angår reglerne må du være specifik om hvad det er for nogle du hentyder til?

Caw
 
Tutigen - Ikke længere medlem2012-03-27 23:10
Antal indlæg: 10

Hvis man vil undgå at spille mod en, der snyder, så spiller man da bare Panik ... der giver det sig selv, det med snyd, for det er godt nok svært at nå, når der hele går så hurtigt ;)
 
trolde2012-03-28 00:56
Antal indlæg: 29

ja jeg kan nu heller ikke se det store problem - når de hurtige spil spilles, er det jo alligevel huskeren der benyttes, der er jo ikke tid til andet.
 
drejer42012-03-28 11:13
Antal indlæg: 4

Hvis jeg som ordblind ikke må kontrollere ord inden jeg spiller, så har jeg ikke en chance -Jeg ar været folkeskolelærer i 32 år og er forfatter. Det havde jeg ukke kunne gøre uden "snyd".
I øvrigt mener jeg at det er en rigtig god træning for læsesvage, at spille spillet, man må bare være forberedt på at tabe flest gange. Jeg har spillet ca 190 spil og har tabt de 155. Men jeg håber hver gang. Reglerne som udligner den svages chancer ovefor de stærke kommer mig til gode..

Gak for god underholdning.
 
Caw - Spil admin/Forum admin2012-03-28 12:29
Antal indlæg: 989

drejer4: Jeg kan godt se at nogle vil komme lidt i "klemme" ved denne regel, men det er for at folk ikke skal have en fordel, der gør at spillet bliver unfair. Så vidt jeg kan forstå i din situation, så bruger du ordbogen til at tjekke om dine ord er stavet korrekt. Der selvfølgelig en forskel på at tjekke stavemåden og at danne helt ukendte fremmedord, ud fra opslåede ord. Jeg vil foreslå (selvom det måske virker lidt besværligt) at du spørger din modstander om det er okay, at du tjekker dine ord i en ordbog. Personligt ville jeg ikke have noget imod det.

Caw
 
Lilli2012-03-28 19:55
Antal indlæg: 3732

Jeg synes lidt der mangler mulighed for at prøve ordet af! ja jeg ved godt jeg får at vide hvis det er forkert, men er det rigtigt så fanger bordet i første huk. Jeg ved ikke hvordan det er i Wordfeu men i words with Freinds på Faceook, er der den mulighed:)
 
Log Ind
Log ind
Ordkamp er gratis!
Vil du være medlem?