Spillerum
Giraffen0
Krokodillen0
Indloggede0
Mobilspil
Igangværende3 019
I samarbejde med

Forumkategorier

Bruger Indlæg  
torbenrj2012-03-24 01:47
Antal indlæg: 3832

er ordbogen gået amok?
sidder lige og hygger mig med mihoja...: hun skriver SYGERS ??? - jeg gør så gengæld med SMILT. Sjove ord??? Til gengæld kan jeg ikke få lov at skrive TØVEN - det ville jeg da til enhver tid gøre uden tøven... nogen kloge hoveder????
 
SteenKR - Spil admin2012-03-24 08:31
Antal indlæg: 976

SYGERS: Er ejefald af flertalsformen af ordet SYGE - altså "En syge". Tjek retskrivning.dk

SMILT: Ordet AT SMILE i datid har to valgfri former: SMILEDE OG SMILTE. Den sidste version kan vel så bøjes videre til HAR SMILT. (Den første HAR SMILET). Sådan må det være.

TØVEN er en anelse mere mystisk. Sagen er den, at ord, der kun bruges i faste konstruktioner (som f.eks. UDEN TØVEN), ikke godkendes. På den anden side kunne man jo godt forestille sig sætningen 'HANS TØVEN KOSTEDE HAM MULIGHEDEN FOR AT SCORE DET AFGØRENDE MÅL'. Jeg er lidt i tvivl, men der findes faktisk andre verbalsubstantiver, som ikke er med i spillet. Hvad siger Caw?
 
ConnyP - Ikke længere medlem2012-03-24 10:38
Antal indlæg: 19

Det hedder da ikke "har smilt"; men "har smilet". Smilt må da vist betegnes som værende talesprog.

Tøve er et udsagnsord og ikke et navneord. Vi bruger vendingen "uden tøven" - det er jeg helt med på; men ifølge RO findes kun udsagnsords formen (at tøve).
 
Caw - Spil admin/Forum admin2012-03-24 12:01
Antal indlæg: 989

SMILT: Som SteenKR skriver, så kommer det fra at SMILE:
smile verbum
BØJNING -r, -de eller smilte, -t eller smilt
(Kilde: ordnet.dk/ddo/ordbog...=S %C3%B8g)

TØVEN står ikke i RO, det står kun som verbum, som ConnyP også skriver.

Jeg lukker den tråd og henviser i stedet til denne, hvis ønske om videre diskussion:
www.ordjagt.dk/forum...hr eadid=49
- Da vi i forvejen har så mange tråde, som handler om det samme (spørgsmål til ordlisten).

Caw
 
Diskussionen er arkiveret og ikke åben for nye indlæg.
Log Ind
Log ind
Ordkamp er gratis!
Vil du være medlem?