Spillerum
Giraffen1
Krokodillen0
Indloggede1
Mobilspil
Igangværende2 811
I samarbejde med

Forumkategorier

Bruger Indlæg  
Nørholm2026-07-21 17:21
Antal indlæg: 7099

ChatGPT
Der er sikkert en del af jer, som jævnligt bruger ChatGPT. Den er såmænd også fin til mange ting, men pas på! Dens svar er fejlbehæftede i en grad, så jeg slet ikke forstår, at fx studerende tør bruge botten.
Det mest absurde svar fik jeg her i dag, hvor jeg bad om en redegørelse for ordet “sanddru”s etymologi. I svaret indgik en definition af en sanddru person som en person, der er specielt fascineret af sand og klitter! :-)))

Tove2026-07-21 20:02
Antal indlæg: 3528

Hold da op et godt eksempel - tak - så har jeg lidt guf til næste diskussion:)

c23572026-07-22 15:20
Antal indlæg: 4099

Gemini Pro er mere pålidelig:
Ordet sanddru beskriver en person, der er ærlig, oprigtig og taler sandt. Etymologisk stammer det fra det gammeldanske ord sanddrug.
​Det er sammensat af to dele:
​Sand: Kommer fra norrønt (oldnordisk) sannr, som ligesom i dag betyder 'sand' eller 'rigtig'.
​Dru: Er en ældre, særligt sjællandsk dialektform af tillægsordet drøj (fra norrønt drjúgr). I denne sammenhæng betød det 'rigelig', 'solid', 'holdbar' eller 'vedholdende'.
​Bogstaveligt talt betyder "sanddru" altså at være "solid i sandheden", "rigelig på sandhed" eller "vedholdende sand".
​Sproglig parallel: Du kender også endelsen -dru fra ordet ædru. "Ædru" er sat sammen af den gamle forstavelse æ- (der betyder 'altid') og -dru (solid), hvilket oprindeligt betød at være "altid solid" eller "altid stabil".

Men hvis man bruger en "flash" udgave (dem der svarer kun hurtigt) af de der LLM'er får man nemt et skud fra hoften som er mere underholdende end sanddru

MrsSweDane - Spil admin/Forum admin2026-07-22 17:21
Antal indlæg: 6197

Jeg vil lige slå et slag for den nye GDPRchat som svarer således:

Ordet "sanddru" er et ældre dansk ord, der ikke længere er i daglig brug, men som stadig optræder i historiske tekster, litteratur og religiøse sammenhænge. Her er en redegørelse for dets etymologi, oprindelse og betydningsudvikling:

---

1. Etymologi og oprindelse

Ordet "sanddru" stammer fra oldnordisk og er sammensat af to led:

• "sannr" (oldnordisk for "sand", "virkelig" eller "ægte")
• "dru" (en afledning af "drjúgr", der betyder "trofast", "pålidelig" eller "varig").

Samlet betyder "sannr + dru" altså noget i retning af "sandtro", "ægte pålidelig" eller "tro mod sandheden". Det oldnordiske "sannr" er beslægtet med det moderne danske "sand", mens "drjúgr" har udviklet sig til ord som "tro" og "trofast" i moderne dansk.

Ordet findes også i oldengelsk som "sōþtrū w" (sand tro) og i oldhøjtysk som "santtru" (sand trofast), hvilket peger på en fælles germansk rod.

---

2. Betydning og brug i historisk dansk

I historisk dansk (fra middelalderen og frem til 1800-tallet) blev "sanddru" brugt til at beskrive en person, der var:

• Oprigtig (uden svig eller falskhed).
• Trofast (pålidelig i ord og handling).
• Sandfærdig (som taler sandheden).
• Retskaffen (moralsk integritet).

Ordet optræder især i religiøse tekster, hvor det beskriver en persons tro mod Gud eller en dybtfølt overbevisning. For eksempel kunne en "sanddru kristen" være en person, der levede efter kristne værdier med ærlighed og trofasthed.

I Kalkars Ordbog (en historisk dansk ordbog) og Ordbog over det danske Sprog (ODS) beskrives "sanddru" som et udtryk for ærlighed, pålidelighed og moralsk styrke. Synonymer fra denne periode inkluderer:

• Oprigtig
• Ordholdende
• Sandfærdig
• Ærlig
• Retskaffen

---

3. Udvikling og forsvinden fra dagligsproget

Fra 1800-tallet og frem begyndte ordet "sanddru" gradvist at forsvinde fra dagligsproget. Årsagerne kan være:

• Sproglig modernisering: Mange ældre ord blev erstattet af mere moderne synonymer som "ærlig", "pålidelig" og "oprigtig".
• Religiøs kontekst: Ordet var stærkt forbundet med religiøs moral, og som samfundet blev mere sekulært, faldt brugen af ordet.
• Lydlige ændringer: Ordet lød måske "gammeldags" sammenlignet med mere mundrette alternativer.

I dag optræder "sanddru" primært i:

• Historiske tekster (fx middelalderlige krøniker eller religiøse skrifter).
• Litteratur (som et arkaiserende eller stilistisk valg).
• Teologiske eller filosofiske diskussioner (især i forbindelse med etik og moral).

---

4. Eksempler på brug

• Religiøs sammenhæng:
"Han var en sanddru mand, der altid talte Guds ord med ærlighed."
• Moralbeskrivelse:
"Hun viste sig at være sanddru og holdt sit løfte trods modgang."
• Litteratur:
I Søren Kierkegaards værker optræder ordet som et udtryk for autentisk tro og moral.

---

5. Nutidig forståelse

Selvom ordet ikke længere er en del af dagligsproget, kan det stadig forstås som en styrkelse af begreber som ærlighed og trofasthed. Hvis man møder ordet i dag, vil det ofte være i en bevidst arkaiserende eller poetisk sammenhæng, hvor det bruges til at give en særlig vægt til beskrivelsen af en persons karakter.

---

Kilder

• Den Danske Ordbog: "sanddru" (ordnet.dk/ddo/ordbog...y =sanddru)
• Ordbog over det danske Sprog (ODS): "sanddru" (ordnet.dk/ods/ordbog...y =sanddru)
• Kalkars Ordbog: "sanddru" (kalkarsordbog.dk/ord...y =sanddru)
• Wiktionary: "sand" (oldnordisk rod) (da.wiktionary.org/wiki/s and)
• Glosbe: Synonymer for "sanddru" (da.glosbe.com/da/da/sand dru)

Nørholm2026-07-22 19:03
Antal indlæg: 7099

Tak for rigtig gode input. Det gav rigtig god mening. Af og til, når visse ord beskrives som historiske eller forældede, så føler jeg mig virkelig som en dinosaur. Mange af den type ord bruger jeg stadig i daglig tale ;-)

biwo2026-07-22 19:22
Antal indlæg: 16349

Og jeg kan se, at den Chat er dansk, med Lars Kolind m.fl som initiativtager/udviklere: )

Log Ind
Log ind
Ordkamp er gratis!
Vil du være medlem?