Spillerum
Giraffen0
Krokodillen0
Indloggede0
Mobilspil
Igangværende2 843
I samarbejde med

Forumkategorier

Bruger Indlæg  
mammafie2012-06-27 18:15
Antal indlæg: 10

Tilfældigheder eller spilleevner
Noget som jeg har svært ved at forstå er den r'et uretfærdig bogstav fordeling som ofe sker. Jeg har oplevet flere gange, at fordelingen af bogstaver, er sket så der hele spil igennem har været umuligt at lægge et sammenhængende ord på mere end en stavelse , imens at det for den modspillende er blevet som serveret. Det virker som om at serveren siger, nu går det for godt, så nu skal den eller den have dårlige bogstaver i et spil eller tre. Keg er ude mærket klar over at det er svært at fordele bogstaverne helt retfærdigt, men på den måde det foregår nu, kan det ikke påstås at rating og spille evner hænger sammen. Jeg har ellers ikke ville opgive spil, fordi at det ser ærgerligt ud på min statistik, men at blive ydmyget med bogstaver der ikke er anvendelige et helt spil igennem absolut ikke sjovt og straffen for at opgive eller tabe et chanceløse spil er stor. Keg er ellers glad for den pæne tone spillere imellem og det er rart at slippe tilnærmelser, som ikke har noget med spillet at gøre. Men jeg synes at det er svært at beholde spille-entusiasmen og sin lidenskab for det som det drejer sig om, nemmelig ord, når der er så stor ulighed i chancerne som jeg har oplevet begge veje op til flere gange. Og så kan jeg undre mig over den snævre ordbog, hvor noget så simpelt som telttur ikke accepteres og mange andre ord som bruges i det nudanske sprog. Tak for et sobert sted at spille, men hvis man skal have mere retfærdige chancer, men risikere lumre tilbud, så er der mere lige spil hos konkurrenten
 
hanne51502012-06-27 19:28
Antal indlæg: 94

Jeg kender godt fornemmelsen af at »nogen« hele tiden giver mig de dårlige brikker;) Men jeg kan altså ikke tro at »ordkamp«'s computer er mere uretfærdig, end f.eks. wordfeuds. Jeg har spillet en del begge steder, og ja, i perioder kan det virke som om, der kun er konsonanter. Så er det min erfaring, at man lige så godt kan bruge en omgang på at bytte. Jeg ved ikke, om fordelingen af konsonanter/vokaler er den samme som i wf- det er der måske andre, der kan svare på?
 
mammafie2012-06-27 19:42
Antal indlæg: 10

Tro mig jeg har byttet og mange gange har det gjort det værre
 
BenteA2012-06-27 20:25
Antal indlæg: 2583

Mammafie, jeg vil give dig ret, jeg sidder ofte med den samme følelse af kun at få de dårlige brikker nogen gange flere dage i træk, og andre gange får jeg masser af gode bogstaver, og så tænker jeg også om der stikker noget under. Specielt sker det meget tit at jeg ikke får vokaler i de første 2-3 træk. Og nogengange får jeg kun vokaler, det må da kunne gøres bedre.

Det er muligt at læse om bogstav fordelingen her
en.wikipedia.org/wik...ud o_random

Men det er på engelsk og temmelig matematisk. Sådan som jeg forstår det er bogstavfordelingen ikke tilfældig men ser tilfældig ud, fordi det vil kræve et meget kompliceret program at lave det fuldstændig tilfældigt, men det er meget teknisk.

 
tittit542012-06-27 20:50
Antal indlæg: 278

mammafie - Jeg er overbevist om at ALLE spillere har det på nøjagtig samme måde i perioder - mange gange handler det om hvordan man anskuer et problem: 'er glasset halvt fyldt eller halvt tomt' og med dine 55 vundne kampe ud af 85 spil ialt har dit glas vist været halvt fyldt meget af tiden :)
 
birnie12012-06-27 20:51
Antal indlæg: 28

Samme her , har også oplevet at nogle dage skal jeg bare ikke spille for det er umuligt at få bogstaver der kan bruges til noget. Og hvis man bytter har jeg lagt mærke til at man bare får de samme bogstaver tiilbage på et andet tidspunkt i spillet.
Men det er jo betingelserne her i spillet - kunne være rart om det kunne ændres - men jeg fortsætter alligevel med at spille. Det kan jo også ses som en udfordring.

Kh. Birgit
 
Marlin2012-06-27 21:37
Antal indlæg: 423

Det er jo også sådan at de besværlige brikker giver flere point, hvis de bliver lagt.
Men det er da en kunst at vide, hvornår man skal bytte og hvor mange. Hvis man kun har trælse brikker og alligevel ikke rigtig har mulighed for at lægge på nogle dyre felter synes jeg da det er et godt tidspunkt at bytte på.
 
Marlin2012-06-27 21:41
Antal indlæg: 423

Det er heller ikke altid jeg lægger bogstaver som e, s, r, t, eller n hvis jeg feks kun får en dobling for dem. Hvis jeg så får dumme brikker i næste omgang har så så feks. et e.
 
vaffi2012-06-27 21:43
Antal indlæg: 731

det samme her. Har også oplevet at når jeg bytter får jeg de samme bogstaver lige i hoved igen selv om der er 30 brikker tilbage i "posen"
Så spørgsmålet må være Får den spiller med højest poing de bedste brikker??????
 
Lilli2012-06-27 22:10
Antal indlæg: 3730

Sådan virker det virkelig tit, man har nærmest på fornemmelse af de med højere rangering kan vælge selv;), sådan er det jo ikke, det er rigtigt der kan byttes, men som de andre spillere påpeger så kommer bogstaverne oftest tilbage igen, så der er kun en vej, skynd dig at blive færdig og vent evt en dag eller to før du spiller igen.
På mobilen havde jeg ellers haft en god stime, så løb jeg elllers lige ind i 7 nederlag i træk, det er træls og det koster :)
 
hanne51502012-06-27 22:53
Antal indlæg: 94

Der kan man bare se - jeg troede såmænd bare, jeg var lidt uheldig , er nemlig pt bagud i mange af mine spil. Men nu viser det sig altså, at der sidder »nogen« og giver mig dårlig brikker ? Var der nogen, der sagde »konspirationsteori«? ;)
 
Caw - Spil admin/Forum admin2012-06-27 23:29
Antal indlæg: 989

En god idé er at prøve at læse om pseudo-tilfældigheder-gen eratoren, inden man begynder på konspirationsteorierne =)

En computer kan ikke tænke selv. Kan godt være der er blevet lavet mange film om, at de en dag overtager verden, men det er endnu ikke sket ;-)

Anyway. Da en computer/et software ikke kan tænke selv, kan det heller ikke udvælge noget tilfældigt. Der må derfor en algoritme til at gøre det for den. Algoritmen er lavet sådan, at den gør det så tilfældigt som muligt (meget matematisk). Derfor vil det altid være pseudo-tilfældigt, da det er en forudbestemt algoritme, der bestemmer hvordan brikkerne fordeles. Algoritmen regner ud fra en nogle forskellige variabler (heriblandt er højst sandsynligt antallet af brikker du lægger ned/bytter).

Om du har høj rating, mange vundne, mange tabte etc., tager generatoren ikke højde for. Ej heller om du venter en dag eller to, da hvert spil er uafhængig af hinanden.

Alle spillesider bruger den salgs generatorer, også pokersites.

Caw
 
tittit542012-06-28 00:12
Antal indlæg: 278

jeg har så prøvet at tælle summen af de brikker man har i sin beholdning og da er det faktisk altid over 20 i tværsum , så måske spiller de 7 brikkernes samlede sum ind i denne algoritme?

Og ret ofte når jeg sidder med rene konsonanter sidder min modstander med ene vokaler (eller vice versa) jeg har så somme tider aftalt at vi begge bytter og så bliver de bedre mixet ;)
Men ellers bytter jeg sjældent - man mister et træk og jeg syntes også jeg får dem lige i hovedet igen.

Men som Caw siger er det tilfældigheder der styrer hele tiden, og så må man tage de trælse brikkerne som en udfordring :)
 
Caw - Spil admin/Forum admin2012-06-28 12:44
Antal indlæg: 989

Det der er ved en pseudo-random number generators (PRNG), er at de er meget komplekse. Det er umuligt at kunne forudse hvilken brik der kommer næste gang, da der er så mange faktorer der spiller ind. Man vil derfor ikke kunne udregne et mønster, da der netop ikke er et mønster. Det er det, der gør at det kommer så tæt på tilfældigt som muligt, da det er så komplekst, at man ikke kan forudse hvilke brikker man får.

Caw
 
Eniac2012-06-28 20:43
Antal indlæg: 43

Alle oplever gode gamle dårlige spil både her og i wf. Forskellen er at der her er rating som gerne skulle sige noget om ens niveau. Frustrationen er derfor stor hvis man spiller mod en der er meget lavere rated og man får lammetæv pga den skæve fordeling af bogstaver og ikke fordi modstanderen nødvendigvis er specielt god. Det straffes hårdt og brutalt med rigtig meget i minus rate, og det kan tage 5-10 spil eller mere at rette op på.

Som rating er nu kan man ikke bruge det som en særlig præcis indikation af hvor god modstanderen er. Se hellere på antallet af tabte vs vundne spil. Det synes jeg giver et bedre billede da det jo ikke ændre sige meget selvom man har et par uheldige runder.
 
mammafie2012-06-29 09:21
Antal indlæg: 10

Jeg vil anslå at jeg vinder omkring 80% af spillene på wf. Men der på også tages højde for hvilken type spillere der er. Herinde er folk mere engagerede og hår mere op i spillet end keg oplever som tilfældet på wf. Men noget der kunne udjævne uretfærdighederne i var at godkende flere ord og forkortelser . Så flere bogstaver kunne anvendes i flere sammenhænge. Noget der undre mig er at nye ord ikke godkendes fx fx eller blog og andre ord som jeg er vokset op med. Fx var min klasse på telttur med vores dansklærer. Og hvad med hverdags forkortelser som ca ac km kg ml mm osv...
 
dumpot - Ikke længere medlem2012-06-29 11:58
Antal indlæg: 96

Flere forkortelser?! Det er jo fuldstændigt ødelæggende for spillet. Der er da ikke noget mere irriterende end at blive overrasket over en eller anden uforudset forkortelse bs, mf, you name it.
 
Eniac2012-06-29 16:22
Antal indlæg: 43

@dumpot. Det ville nu være rart hvis det var nemmere at komme af med X Z C. Jeg har prøvet at slæbe dem med hele vejen i et spil fra start til slut. Man taber selvfølgelig hvis man reelt kun har 5 eller 6 tegn til rådighed.
 
Trip Trap 14 - Ikke længere medlem2012-06-29 20:03
Antal indlæg: 6

Kunne man ikke gøre det, at begge spillere hele tiden fik rigtigt gode bokstaver. Og hvis man så kunne 10 doble antallet af bonusfelterne, så man hver gang man lagde et ord, kunne score rigtig mange point. Så skulle man fjerne Z,X og C da de er alt for svære at lægge.
Se.. så var man helt sikker på, at spillet ville have mistet alt hvad der er sjovt, spændende og udfordrende.
 
ida2012-06-29 20:36
Antal indlæg: 470

Kan ikke se hvorfor flere "lovlige" forkortelser skulle gøre spillet mere retfærdigt - alle de mere eller mindre mærkelige (konsonant-)forkortelser i wf spærrer jo ofte for videre spil, fordi de ikke kan udvides ligesom rigtige ord.
 
Viser side 1 2
Log Ind
Log ind
Ordkamp er gratis!
Vil du være medlem?