Spillerum
Giraffen0
Krokodillen0
Indloggede0
Mobilspil
Igangværende2 998
I samarbejde med

Forumkategorier

Bruger Indlæg  
Sløjfen - Ikke længere medlem2012-10-08 23:47
Antal indlæg: 34

Dygtighed eller Held?
Hvor stor indflydelse har heldet i et spil?
Er det 50/50?
 
Caw - Spil admin/Forum admin2012-10-09 00:00
Antal indlæg: 989

I et spil hvor tilfældighederne spiller en rolle, så vil jeg mene held har en hvis betydning. Kommer lidt an på hvilket bræt man vælger. Hvis man vælger Tilfældig, så spiller held en større rolle end hvis det var standardbrættet.

Synes det er svært at sætte en procentdel, da spillet jo også er et strategispil. F.eks. kan man jo være uheldig med brikkerne, men samtidig blokere så vidt mulig for sin modspiller, så de ikke kan få deres fulde udnyttelse af deres held med brikkerne.

Caw
 
Himmelpinden2012-10-09 11:53
Antal indlæg: 6091

Jeg vil mene heldet betyder meget mindre selvom det er svært at sætte procenter på. Dygtighed/held vil jeg sige ca. 90/10.

Hvis jeg spillede 10 spil mod f.eks Caw er jeg overbevist om at hun ville vinde mellem 8 og 10 ud af 10 spil.
 
store-A2012-10-09 13:00
Antal indlæg: 107

Der er meget kompliceret matematik impliceret - så kompliceret at man bliver nødt til at simulere gentagne spil (frem for at beregne det) for at komme med et estimat. Denne artikkel berører nogle af de teoretiske aspekter og kommer med et bud på, hvor stor fordel det giver at starte, at få de blanke brikker etc. (værdierne gælder engelsk-sproget scrabble, men kan give et fingerpraj mht. de danske værdier):

blog.revolutionanaly...sk ill.html

Formanden for National Scrabble Association angiver (i filmen WordWars - og dette gælder igen amerikansk scrabble) at fordelingen er 75% dygtighed og 25% held for topspillere. Det skal bemærkes at dette altså gælder de højest rangerende spillere i USA - jo flere ord man kender og desto større strategisk indblik man har, desto færre "dårlige" tilfældigheder findes der. For lavere rangerende spillere er tilfældighedens anpart større.

Desuden spiller det, som Caw skriver, enormt meget ind, om man vælger tilfældigt eller standart bræt. På tilfældigt bræt er det ikke ualmindeligt, at en spiller lægger ud med at få over 400 point og spillet dermed i det fleste tilfælde er afgjort. I klassisk dansk scrabble (og noget derhen ad i Ordkamp på standart-bræt, hvor bogstavværdierne dog er lidt anderledes) kan den højeste strart-score teoretisk være 130 - og dette er uhyrligt usandsynligt.

For ordkamp på tilfældigt bræt er anparten af tilfældighed altså et sted over 25%. Når man spiller mange spil, vil tilfældigheden selvfølgelig udligne sig i regnskabet, og de bedste vil stige i ranking.
 
Sløjfen - Ikke længere medlem2012-10-09 13:16
Antal indlæg: 34

Til store A.
Mange tak for svar.
Det ka' jeg bruge til noget!
 
vaffi2012-10-09 13:19
Antal indlæg: 731

man kan god sidde med en fornemmelse at sort uheld når man ikke får vokaler til at åbner med så som i går hvor der gik 6 runder inden den første vokal dukkede op i form af et u og en å så er man vist oppe på 80 % uheld og 20 % evner :-)
 
Sløjfen - Ikke længere medlem2012-10-09 13:34
Antal indlæg: 34

ENIG!
 
horsens - Spil admin/Forum admin2012-10-09 15:31
Antal indlæg: 9750

Efter min overbevisning er der også tale om en form for dygtighed at vide, hvornår man skal udskifte sine brikker - og hvilke.
 
Sløjfen - Ikke længere medlem2012-10-09 16:32
Antal indlæg: 34

Held er vel også når modstanderen dummer sig:)
 
horsens - Spil admin/Forum admin2012-10-09 18:18
Antal indlæg: 9750

Dygtighed er også, når man kan udnytte modstanderens dumheder ;)
 
steennielsen2012-10-10 09:52
Antal indlæg: 1956

Der er ingen tvivl om, specielt på "tilfældig bræt", at heldet eller uheldet spiller ind.
Jeg er så stolt fordi jeg lige har slået MESTEREN "disen", jeg spillede virkelig koncentreret, men bogstaverne og placeringerne med de farvede felter faldt bare bedst ud til mig, så jeg var heldigst.
Tager man over mange spil, så vil dygtigheden slå heldet.
Sådan er det, i alle spil, selvom det nogle gange føles som om nogle er heldigere end andre:-)


 
UffeBNielsen2012-10-11 18:08
Antal indlæg: 9140

Helt enig med Steen , især efter jeg "myrdede" ham med egenscore på over 900 pts for spillet efter at få tilsvarende smæk af ham. :-)
 
Log Ind
Log ind
Ordkamp er gratis!
Vil du være medlem?