Forumkategorier
Bruger | Indlæg | |
---|---|---|
UffeBNielsen | 2013-02-22 19:52 | |
![]() | Er bes en tone eller ej :-) Ordet BES anerkendes i WF, men ikke her. Andet steds er opstået en debat om, hvorvidt det er en tone eller ej, og hvis ja hvilken. Her er et link om guitarspil, som jeg ikke har forstand på, men hvor et eller andet hedder bes- dur. www.guitaren.dk/akko...mp ;a=barre Er der nogle der ved noget? :-) | |
Caw - Spil admin/Forum admin | 2013-02-22 20:31 | |
![]() | At BES godkendes i WF er en fejl, den har aldrig stået i RO 2001. Prøv at læse dette her svar: www.ars-nova.com/The.../Q 107.html Caw | |
HennKor - Ikke længere medlem | 2013-02-22 21:10 | |
![]() | Stamtonerne hedder C, D, E, F, G, A og H. En halv tone lavere end H hedder B (og ikke Hes, som man kunne tro). En halv tone højere end H, hedder dog alligevel His. Såfremt Bes er brugt i musibetydning, er det forkert. Til gengæld findes (eller fandtes) et dansk ord, der hedder bes, hvilket er en lædersnøre eller læderstrimmel. | |
Babelbygger | 2013-02-22 21:15 | |
![]() | Ok, for at undersøge det endnu bedre, har jeg siden den sidste diskussion talt med min søster, som er uddannet fra rytmisk konservatorium som bassist, samt min far, som er musikprofessor og har levet af musik hele sit liv. Svaret fra begge to er det samme, som jeg skrev i går: tonen hedder ikke bes, den hedder b eller Bb. Det andet er altså en misforståelse, sorry... Men tak for opklaringsforsøget :) jeg tror, bes er en fejlagtig bydeform af verbet bese, som opstår i den automatiserede proces, når ordlisten skabes | |
Fatter Eskil | 2013-02-23 00:06 | |
![]() | Som rebecca1963 linkede til i den anden tråd, så er det tonen, der enharmonisk kan betragtes som tangenten A på klaveret, der undertiden kan kaldes Bes. Dette følger logikken, at b for H hedder B. Dermed bliver to b'er foran tonen H til ét b foran tonen B, hvilket giver navnet Bes. Men mig bekendt er toner med dobbelt fortegn ikke med i hverken Word Feud eller Ordkamp. Jeg har vist engang prøvet at skrive CESES uden held... Således kan det næppe være tonenavnet for dobbelt b for H, der er tale om i Word Feud. Jeg tror mest på HennKor's læderstrimmel! Angående skiftet fra betegnelsen H til betegnelsen B for tonen en halv tone under C, så giver dette anledning til en del forvirring, da alle tonenavne, der involverer B, i så fald vil kunne opfattes som to forskellige toner - alt efter om man følger den gamle navngivning eller om man følger den nye. | |
horsens - Spil admin/Forum admin | 2013-02-23 00:49 | |
![]() | Ordet BES, som kommer af verbet "at bese", og som godkendes i WF, er som Babel har skrevet, en fejl, der er sket i den automatiserede proces. Ordet var også godkendt i Ordkamp, indtil Store-A påpegede fejlen, vist nok sidste år, og vi fik det fjernet manuelt. Andre fejl som vi har rettet er f.eks. FAXS, TVS, LPS, da systemet automatisk sætter genetivs-S bag på alle navneord, men som bekendt er der ingen regler uden undtagelser :) Om BES er en tone, skal jeg lade jer musikkyndige diskutere videre, men ordet optræder ikke i ordbogen, hverken som tone elller læderrem, ergo er det ikke gyldigt. | |
UffeBNielsen | 2013-02-23 07:37 | |
![]() | Hvor er det herligt at udveksle viden på et højt niveau, og således skønt at blive flyttet i sine vildfarelser. Jeg skal lige have ud mellem sidebenene, at jeg har fået HES godkendt i WF. Modstanderen var min ven som er bassist, og han startede samme debat omgående :-) God weekend! | |
Babelbygger | 2013-02-23 11:25 | |
![]() | Interessant. Jeg har ikke nogen god forklaring på, hvorfor HES skulle være godkendt, men jeg tror ikke, den går i ordkamp :) | |
peejet | 2013-02-24 19:38 | |
![]() | Tonen H eller B Svarer til hhv tysk eller engelsk notation. Så ordet BES eksisterer skam og er altså tonen B (fra engelsk ) sænket en halv tone. | |
Fatter Eskil | 2013-02-24 23:35 | |
![]() | Forvirringen omkring H og B er en klassiker, men: På engelsk tilføjer man ikke endelsen -es men siger 'flat', så tonen B (fra engelsk) sænket en halv tone hedder B flat. Hvis nogen tone skulle kandidere til at hedde BES, skulle det, som skrevet tidligere, være tonen, som måske hedder 'HESES', dvs. dobbelt b for H. Jeg er ved at spørge to af mine teoriundervisere fra musikstudiet. Jeg tror det er ligegyldigt, om man har spillet klaver i 2 eller 60 år - man ved det ikke, medmindre man har beskæftiget sig specifikt med teori og navngivning! | |
Fatter Eskil | 2013-02-24 23:59 | |
![]() | Nu har den ene af underviserne svaret, og svaret lyder: 'Jeg har altid kaldt tonen dobbelt b for h for bes, enharmonisk med a. Jeg er overbevist om, at det er ifølge dansk konvention.' Og manden er ret godt inde i såvel engelsk som dansk navngivning, idet han dels underviser i koralharmonisering og dels leder det velrennomerede kor 'Vocal Line'. Så hvis du vil tro på den, Uffe, så har du her et ret klart svar: JA, det er en tone, nemlig dobbelt b for h. | |
Mortenbrandt | 2013-02-25 00:15 | |
![]() | Jeg stoler på Jens Johansen! | |
Babelbygger | 2013-02-25 00:32 | |
![]() | Denne diskussion startede i anden tråd, hvor der stod, at BES er "på klaveret den af de sorte tangenter i gruppen af tre, der er længst til højre." Når jeg reagerede på det, er det fordi denne tone korrekt kaldes B eller Bb, og ikke BES. (det er vi vist enige om nu) Den tone, som der nu tales om, er tonen med klang A. Jeg er enig i, at dobbelt b for h kan kaldes bes (altså klang A), men det var ikke den tone, vi talte om :) Jeg beklager ordkløveriet, men nu må vi være tæt på at have definitionerne på plads :) | |
Fatter Eskil | 2013-02-25 01:58 | |
![]() | Det gør jeg også, Mortenbrandt! Det var en fornøjelig tråd - jeg fulgte den ligesom Babelbygger tilbage fra 'spørgsmål til ordlisten'. Det overraskede mig, at jeg ikke selv havde tænkt over problemstillingen før - som fagperson. Desuden var det skægt at se referencen til indlægget fra min gamle bagstræberiske cello-lærer, Hans Erik Deckert! Eller skulle vi kalde ham Bach-stræberisk ;) | |
UffeBNielsen | 2013-02-25 11:14 | |
![]() | Og en musiklærer på SVendborg Gymnasium udtaler " for tre år siden havde jeg ikke købt den med HES og BES, men der er skred i det" citat slut. Han bekræfter også at debatten starter med at visse lande siger B og andre H. Nok herfra - jeg smutter hen og spiller et eller andet nemt i C-dur ;-) | |
Fatter Eskil | 2013-02-25 11:51 | |
![]() | Blot fordi det står i C-dur, behøver det ikke at være nemt... Problemet er stadig, at dobbelt b for h skal jo have et eller andet navn, hvis vi da behøver at nævne den :). Og heses og bes er foreslået, men ingen af dem er "det nemme, logiske valg". Således har tonen kun et navn i kraft af en konvention og ikke i kraft af nogen naturgiven videreførelse af navngivningssystemet for de andre toner. Men det er lige nem at læse i en node og spille på klaveret som alle andre toner :) | |