Forumkategorier
Bruger | Indlæg | |
---|---|---|
Nicolai | 2013-05-09 00:11 | |
![]() | Snigpremiere på Den Danske Ordbogs mobilapp (androidversion) Kære ordkæmpere Den Danske Ordbog har en app klar til androidtelefoner og iPhones - de mangler (forhåbentlig!) bare at blive udgivet. Men vi har brug for hjælp til at teste dem for at finde ud af om der skulle være noget vi har overset. Af tekniske grunde er det kun androidversionen der kan testes i denne omgang. Hvis du vil give os en hånd ved at installere appen, så klik på nedenstående link i et mailprogram på telefonen (eller skriv adressen i en browser): miracleas.dk/images/...ad /ddo.apk Find herefter den nedhentede fil, klik på den og vælg Installér. Filen kan fx findes i notifikationsboksen i toppen i de fleste androidversioner. NB: Telefonen vil måske nægte at installere appen fordi den kommer fra en "ubetroet" kilde. Denne blokering kan fjernes under indstillingerne for android (typisk: Menuknappen (nederst til venstre på telefonen) - Indstillinger - Sikkerhed - Ukendte kilder, eller Indstillinger - Programmer - Ukendte kilder). Husk at sætte indstillingen tilbage igen bagefter hvis du ønsker beholde blokeringen. Vi er meget interesseret i at høre om der er noget der ikke virker: Går appen ned? Svarer den ikke eller bliver den langsom? Er der tekst der ser forvansket ud? Skriv gerne hvilken telefon og hvilken version af android du har når du melder om fejl. Desuden vil vi gerne høre om selve "ordbogsoplevelsen": Finder man det man søger på en fornuftig måde? Er der oplysninger der mangler? Det er selvfølgelig også helt i orden bare at bruge appen uden at melde noget som helst tilbage. :-) Hvis alt går efter planen og ingen alvorlige fejl bliver fundet, regner vi med at offentliggøre androidversionen allerede mandag den 13. eller tirsdag den 14. maj, så søg endelig løs! På forhånd tak! Nicolai PS. Jeg har fået tilladelse af sitets administratorer til at oprette denne tråd. | |
rebecca1963 - Ikke længere medlem | 2013-05-09 00:36 | |
![]() | Installeret lynhurtigt uden problemer på Samsung Nexus S. Ordbogen fungerer perfekt. Latenstiden på ordsøgningen er ca 1 sek. Har søgt på en del ord og ikke fundet noget, der skulle rettes. Sjov ide med "Dagens ord". Virkelig grundige ordforklaringer med up-to-date eksempler. Den kommer jeg nok til at kigge noget mere i. Tak :) | |
Nicolai | 2013-05-09 00:57 | |
![]() | Tak for det, Rebecca! Søgetider på 1 sekund er lidt langsommere end vi ønsker. Jeg har lige tjekket i vores logfiler, og databasen påstår at den svarer på nogle få hundrededele sekunder, som den skal. Appen burde ikke kræve nogen særlig hurtig internetforbindelse, men måske har der været hikke i den? | |
HennKor - Ikke længere medlem | 2013-05-09 02:59 | |
![]() | Hurtig og nem installation på SGS2. Søgetid ca. 1 sek., men ved klik på fremkomne ord, kommer der en hvid skærm, og efter ca. 2 sek. meddelelsen: Ingen internetforbindelse. | |
HennKor - Ikke længere medlem | 2013-05-09 03:47 | |
![]() | Hej Nicolai :) En genstart af telefonen klarede ovenstående problem, og nu reagerer den lynhurtigt, både ved søgning og ved klik på et ord for at komme til ordforklaringerne.. Det ville dog have været godt, hvis man kunne anvende wildcards (* og ?). Ellers ser det rigtig godt ud - tak for det :) | |
Roed | 2013-05-09 07:32 | |
![]() | Jeg syntes at det er synd når man finder et ord: der manglet hornet med hvordan ordet udtales. I har det på Jeres hjemmeside. Vi er nød til at tænke på vores etniske medborgere. Deres udtale af danske ord er ved næsten alle ældre som kom til landet sent, mange gange skræmmende. | |
Roed | 2013-05-09 07:53 | |
![]() | Jeg vil personligt savner et icon på rullegardinet for oven så man altid har programmet lige ved hånden når man arbejder med en tekst - samt at man kan gøre skrivebordet gennemsigtigt hvis det kniber med stave- hukommelsen på det ord man sidder og læser på net eller læser/skriver et doc | |
Anneli68 | 2013-05-09 09:48 | |
![]() | Jeg har en Samsung X Cover og jeg fik ordbogen ned på 3 sekunder og den virker perfekt. | |
Nicolai | 2013-05-09 09:50 | |
![]() | @HennKor Det var da en kedelig start! Det er faktisk ikke sikkert at det (kun?) var din telefon der gjorde knuder. Vores it-afdeling tager ikke højde for natteravne og havde sat serveren til at genstarte pga. vedligeholdelse. Det burde tager under et minut, men jeg kan se at servicen til appen af en eller anden grund var meget længe om at komme i gang igen. Det er selvfølgelig ikke meningen - så tak fordi du rapporterede fejlen. @Roed Gode forslag! Vi vil meget gerne have højtlæsning af opslagsordene med i appen, og det vil være en af de oplysninger fra ordnet.dk-versionen af ordbogen, som vi håber at kunne tilføje efterhånden. En genvej i notifikationsvinduet og en mulighed for at klikke gennemsigtighed til og fra har jeg tilføjet til idékataloget til version 2. Så må vi se hvad udvikleren siger ... :-) | |
lepenepe | 2013-05-09 23:15 | |
![]() | HTC Desire - Android-version 2.3.5 - og det virker perfekt. Den kommer jeg helt sikkert til at bruge... | |
Nicolai | 2013-05-10 10:22 | |
![]() | @lepenepe og Anneli68: Det kan jeg sørme lide at høre! :-) @HennKor: Jeg har tænkt over dit ønske om at kunne bruge jokertegn / wildcards. Det vil vi gerne kunne tilbyde! Vi har udeladt muligheden i første omgang både fordi vi syntes at det var svært at få overblik over et muligvis meget langt søgeresultat på en lille skærm, og fordi vores statistik fra ordbogens hjemmeside på ordnet.dk/ddo ikke tyder på at muligheden bliver udnyttet særlig tit. Er der andre end HennKor (og mig selv) der vil savne muligheden for at søge med jokertegn eller efter "ord der begynder med" / "ord der slutter med" i en mobilapp? | |
camillapigen - Ikke længere medlem | 2013-05-10 15:07 | |
![]() | Nu er den også downloaded her! Mange tak :-).. | |
anno1953 - Ikke længere medlem | 2013-05-10 18:17 | |
![]() | Helt fint, men "træls" at skulle genstarte mobilen hver gang jeg vil bruge den. Ps. Ordet NEME kender den heller ikke. Mvh. Torkil | |
anno1953 - Ikke længere medlem | 2013-05-10 18:52 | |
![]() | Min mobil får ca. 10 beskeder om dagen (den Danske ordbog er stoppet). Genstarter jeg virker det fint et par timer og så forfra igen. Ingen kokkehuer :)) | |
Nicolai | 2013-05-10 19:28 | |
![]() | @anno1953: Ja, det lyder da afgjort træls! Hvilken telefon har du? Og har du evt. markeret nogle ord som "favoritter"? Udvikleren har netop skrevet til mig at han har konstateret en fejl når favoritord bliver synkroniseret til brugerens Google-konto, og han har uploadet en ny version af appen. Uanset om du har markeret favoritter eller ej, må du meget gerne - hvis du har mulighed for det - prøve at geninstallere appen med samme link som sidst og melde tilbage om det løser problemet. Jeg håber stadig at der med tiden kan falde en enkelt kokkehue af ... :-) (PS. "Neme" anvendes vist kun i krydsogtværser nu om stunder og har derfor ikke fundet vej til DDO - men vi har da ordet med i vores historiske, men endnu sørgerligt appløse ordbog: ordnet.dk/ods/ordbog...ue ry=neme) | |
anno1953 - Ikke længere medlem | 2013-05-10 19:57 | |
![]() | Er android ikke en android ?4 | |
anno1953 - Ikke længere medlem | 2013-05-10 20:12 | |
![]() | For mange ordbøger fordærver ordene. | |
Nicolai | 2013-05-10 20:39 | |
![]() | Nej, android er desværre ikke bare android. Jeg er ikke så meget inde i det, men det er noget med at de forskellige telefonproducenter lægger deres egne varianter af android henover - Samungs hedder TouchWiz, HTC's hedder SenseUI. Det kan for så vidt også bare være en særlig skærmopløsning der gør noget vi ikke har tænkt på. Det er en af grundene til at vi forsøger os med denne test. | |
anno1953 - Ikke længere medlem | 2013-05-10 20:49 | |
![]() | Hvorfor udelade NEME ikke NOLE ??? | |
Nicolai | 2013-05-11 00:26 | |
![]() | Jeg tror vurderingen har være at man trods alt kan finde ægte eksempler med NOLE i moderne dansk, mens det er sværere med NEME (jf. fx ordnet.dk/korpusdk/t...yp e=simple vs. ordnet.dk/korpusdk/t...e= simple). Man vil dog altid kunne diskutere udvalget af opslagsord i en ordbog - dels udvikler sproget sig efter en ordbog er skrevet, og dels afhænger vurderingen af om et ord er i brug, i sidste ende af mange forskellige redaktørers sprogfornemmelse - og ikke mindst ordbogens omfang. Generelt er vi godt tilfredse med ordudvalget i DDO, selvom vi da oprigtigt gerne ville have ressourcerne til at fordoble antallet af opslagsord, så omfanget kommer op i nærheden af det vores historiske ordbog, ODS, har: 225.000. Hvis det skulle ske, så skal jeg nok personligt genindføre NEME (selvom cheferne egentlig nok vil foretrække nyere ord)! :-) | |