Forumkategorier
Bruger | Indlæg | |
---|---|---|
Himmelpinden | 2013-08-02 19:51 | |
![]() | Er det en fordel at starte? Ved tilfældig bræt kan det jo være en stor fordel at starte. Nu er en del turneringer på standard bræt og det har jeg ikke særlig stor erfaring i. Er det en fordel at starte ved standard bræt eller er det bedst at modstanderen starter? Jeg ved godt at man ikke har indflydelse på om man starter eller ej, men hvad er dine erfaringer? | |
horsens - Spil admin/Forum admin | 2013-08-02 21:38 | |
![]() | Ved standard vil jeg helst ikke starte, da man lægger op til 3 x ord, så man skal tænke sig godt om, når man skal starte. Gider dog ikke at bytte brikker blot for at slippe for det, med mindre jeg vitterligt intet kan | |
Himmelpinden | 2013-08-02 22:25 | |
![]() | Jeg har det lidt på samme måde, medmindre man kan starte med en bingo :-) | |
Babelbygger | 2013-08-02 22:48 | |
![]() | Hej himmelpinden, i Scrabble vinder den spiller, der starter 54 pct. af gangene (baseret på engelske spil) på grund af førstetetrækket, som er en fordel, da man af og til kan ende med at spille ét træk mere end modstanderen. Ift. Ordkamp er der den forskel, at bogstaverne ved siden af startfelterne er 2*bogstav og ikke 3* bogstav. Omvendt har startspilleren i OK ud over første træk den fordel, at han kan ramme 2*2=4 gange ord, hvis han har Bingo-bogstaver (5-8 pct chance for det er mit gæt), hvilket giver en uhyggeligt start med ofte ca. 100-100 point, og det forøger gevinstchancerne markant i disse spil, som nok er mindst 5 pct. af spillene. Alt i alt vil jeg mene, at det er en lille fordel at starte, også i Ordkamp, dog kun nogle få procentpoint, og mindre end i scrabble | |
Babelbygger | 2013-08-02 22:49 | |
![]() | 100-110 point skulle der stå :) | |
Himmelpinden | 2013-08-02 22:58 | |
![]() | Tak Babelbygger interessant og super med lidt procenter. Hvis man ikke kan state med en bingo er det så klogest med konsonanter eller vokaler ud for 3 gange bogstaverne? | |
Babelbygger | 2013-08-03 01:44 | |
![]() | Det tror jeg er svært at sige noget generelt om - her skal man ned på bogstavniveau. Det drejer sig om, hvor de fleste to-bogstavsord er. F.eks. er K godt, men H dårligt v. siden af et tre-bogstavsord, pga. hvordan de kombinerer med andre bogstaver. Dog kan antallet af egne point opveje dette. Man skal aldrig være for defensiv. De bedste spillere i verden spiller meget aggressivt. En anden mulighed er at forsøge at lægge tre konsonanter ved siden af hinanden feks. "PENSL", og andre ord som gør det sværere for modstanderen. Man må heller ikke glemme, at modstanderen af og til ikke kan bruge felterne med *3, hvorefter man selv kan udnytte dem | |
Babelbygger | 2013-08-03 01:46 | |
![]() | Trebogstavs-felter i stedet for tre-bogstavsord i ovenstående | |
Babelbygger | 2013-08-03 01:52 | |
![]() | Jeg vil lige tilføje, at jeg kun mener, åbningstrækket er en lille fordel mellem gode spillere. Mellem dårlige spillere er det ligegyldigt. Noget af logikken i det er for mig at se, at den, der starter spillet i ca. halvdelen af spillene vil komme til at spille et ekstra træk. Dvs. at den ene spiller feks. trækker 15 gange, mens den anden trækker 14 gange, og det giver en minimal fordel, hvis spillet er på et højt niveau | |
rebecca1963 - Ikke længere medlem | 2013-08-03 11:49 | |
![]() | @Babelbygger: Når du nævner, at K er bedre end H at lægge ved siden af et 3bogstavfelt pga det kombinerer dårligere med andre bogstaver, tænker jeg, er der mon lavet en liste, hvor bogstaverne er vurderet i så henseende? | |
Babelbygger | 2013-08-03 18:24 | |
![]() | Ikke mig bekendt. Men den ville være god at lave | |
rebecca1963 - Ikke længere medlem | 2013-08-03 19:07 | |
![]() | Helt sikkert! :)) | |