Forumkategorier
Bruger | Indlæg | |
---|---|---|
nroc | 2020-02-19 08:19 | |
![]() | ordet er kalkunæg | |
nroc | 2020-02-19 08:20 | |
![]() | Så er jeg nødt til at gætte på Odense. | |
Hagura11 | 2020-02-19 08:43 | |
![]() | Svaneæg. Ikke at det har meget med kalkunæg at gøre | |
biwo | 2020-02-19 08:59 | |
![]() | Desværre Torben:(. Her er jeg ikke skarp (og har først set opgaven nu og uden tid) | |
nroc | 2020-02-19 10:30 | |
![]() | "Lad mig se det æg, der ikke vil revne!" sagde den gamle. "Du kan tro, at det er et kalkunæg! således er jeg også blevet narret engang, og jeg havde min sorg og nød med de unger, for de er bange for vandet, skal jeg sige dig! " | |
biwo | 2020-02-19 11:25 | |
![]() | I mangel af bedre: Filmen Under Pyramiderne. Tekst af Axel Petersén | |
biwo | 2020-02-19 13:01 | |
![]() | Yacoubians Hus af Als al-Aswany | |
nroc | 2020-02-19 13:33 | |
![]() | Jeg er ikke sikker på, at jeg har forstået pointgivningen, men som jeg læser det, giver det 1 point at gætte forfatter og 1 point at gætte titel. Men da de to ting hænger tæt sammen, foreslår jeg kun 1 point for begge dele tilsammen. Man vil vel sjældent/aldrig på baggrund af løsrevne ord kunne gætte forfatteren, hvis man ikke også kender teksten i forvejen, og genkender man teksten, som her Den grimme ælling, kender man også altid forfatteren. | |
c2357 | 2020-02-19 13:46 | |
![]() | Den er god nok! doex og nroc tager pointene: 3 til SV og 2 til SO. Bravo I er lige så gode som Google. Og Egypten er Ægypten hos Andersen. Og HC And hed HC Svane. ... og der gik storken på sine lange, røde ben og snakkede ÆGYPTISK, for det sprog havde han lært af sin moder. Når jeg havde den historie relativt frisk erindring skyldes det at danskundervisningen i gymnasiet ikke har ændret sig meget når vi snakker før det 19. årh. ja det 20. er vel også ved at være låst. Mit barnebarn havde i sommers årsprøve i "Den Grimme Ælling" og "Klokken" af Andersen og Pontoppidans "Ørneflugt" Det var også stangvaren for snart 45 år siden. Så har jeg i øvrigt et spørgsmål som jeg ikke har haft energi nok til at granske til bunds eller har glemt men kom til at tænke på i sommers. Er joken i følgende passage: ... og nej med halsen for den gamle and derhenne! hun er den fornemste af dem alle her! hun er af spansk blod, derfor er hun svær, og ser I, hun har en rød klud om benet! det er noget overordentligt dejligt, og den største udmærkelse nogen and kan få, det betyder så meget, at man ikke vil af med hende, og at hun skal kendes af dyr og af mennesker! at anden var klar til at blive slagtet når den havde en rød klud om benet? ... god dansk sort humor i så fald De resterende ledeord var i øvrigt (i kontekst): ... thi der var to familier, som sloges om et ÅLehoved ... JÆGERne lå rundt om mosen ... derfor kaldtes den "kykkeliLAVBEN;" ... om morgnen kom en BONDEmand ... slog efter den med ILDKLEMMEn, ... tre dejlige, hvide SVANER | |
c2357 | 2020-02-19 14:36 | |
![]() | @nroc nej det giver ialt 3 point at gætte forfatter og titel og 2 point for sted. Det var netop fordi man som oftest gætter forfatter titel samtidigt, men man skulle dog have muligheden for at skyde på en forfatter uden at angive tekst. Du har naturligvis ret i at kan man gætte teksten, kan man gætte jo nok også gætte forfatteren. Det var for at holdene havde mulighed for at skyde lidt med spredehagl efter forfatteren, den stakkel, også selvom de ikke lige havde memoreret den danske litteraturs kanon (er i øvrigt ikke til nogen hjælp i de næste opgaver). Apropos memorere jeg havde en russisklærer i gymnasiet som kunne dsb's dengang trykte rejseplan udenad - yes samtlige stationer og afgangstider i Danmark - Google in the flesh. ... 2 holdpoint for første svar, 1 holdpt. for andet og 2 holdpt. for sted. | |
c2357 | 2020-02-19 14:54 | |
![]() | 2. opgave (her er det ikke forfatterens fødested vi leder efter) ordene er ikke i kronologisk orden 1. ledeord: EVENTYRSLOT -- nej! det er ikke HC Andersen igen | |
doex | 2020-02-19 16:35 | |
![]() | Jeg tror ikke at jeg helt forstår opgaven. Er det en ny tekst, eller hænger den sammen med den tidligere? Jeg gættede ikke på sted, da jeg troede det var opgave 2 | |
telib | 2020-02-19 19:28 | |
![]() | Vi elsker vort land/ Holger Drachmann | |
telib | 2020-02-19 19:34 | |
![]() | Sted: Skagen | |
doex | 2020-02-19 20:32 | |
![]() | Kronborg om bagbord | |
c2357 | 2020-02-19 21:30 | |
![]() | Ja det var en ny opgave doex, hver opgave har tre dele: forfatter, titel og sted du fik forfatter og titel i første 3 pt, nroc tog stedet 2 point. Man må godt svare på alle tre i et huk, men man må ikke skyde på stedet før forfatter og titel er faldet. Ked af du havde misforstået. Og hold da op telib hentede alle 5 point til NV i 2. opgave på blot ét ledeord, se det var virkelig imponerende, EVENTYR-SLOT står nemlig først i det 4. vers, det vi oftest springer over til Sankt Hans. Skagen fordi Drachman også var maler og tilhørte Skagensmalerne, og så boede han i Villa Pax i Skagen de sidste år af sit liv og er begravet helt ude på Grenen. Hvis vi var nået så langt ville I være blevet diverteret med følgende ledeord (her i kontekst): ... på hans EVENTYR-SLOT Det er genskær af VIDUNDERLANDets ... ... i kløveren GUMLEr tænder STJERNEn i træet dem vil vi fra livet med GLÆDESBLUS holde men ved MIDSOMMER mest 3. opgave bliver den første i 3. battlepar mojn | |
telib | 2020-02-19 21:52 | |
![]() | Jeg er på hold S/V ikke N/V | |
horsens - Spil admin/Forum admin | 2020-02-19 21:57 | |
![]() | Jezzzz, jeg når ikke engang at læse spørgsmålet, før der bliver svaret rigtigt. I er da nogle rigtig hårde bananer. OK, de fleste af jer har jo også adresse på biblioteket, hvorimod jeg er sat bag tremmer :-( | |
biwo | 2020-02-19 23:18 | |
![]() | Heller ikke jeg! Sidder vist for beskyttet på Marselisborg... | |
UffeBNielsen | 2020-02-20 16:11 | |
![]() | Stærkt telib, det havde jeg sgu aldrig hørt :-) Og hun er fra SV ! ;-) | |