Spillerum
Giraffen0
Krokodillen0
Indloggede0
Mobilspil
Igangværende3 041
I samarbejde med

Forumkategorier

Bruger Indlæg  
metlein2012-02-26 10:58
Antal indlæg: 5

accept af ord
Hvordan kan der være sådan en forskel på hvad ord der bliver accepteret???
F.eks i det ene spil kan man skrive JAN men ikke i et andet.
hvem bestemmer hvad ord der må bruges.
 
itj2012-02-26 12:46
Antal indlæg: 443

Det gør Retskrivningsordbogen.
Sådan er spillet indrettet. Du kan læse meget mere om det i andre stregne i snakken.
 
metlein2012-02-26 14:31
Antal indlæg: 5

ja det ved jeg at det er RO. men det var ikke det jeg spurgte om ,men at der er forskel på hvornår DE bliver accepteret...der ER forskel på de forsskellige spil
 
birnie12012-02-27 17:52
Antal indlæg: 28

Ja jeg sidder altså også her er lidt undrende. Brams for eksempel kan jeg da ikke finde i RO. Så der må være noget der går på udtalen af ordet. Såvidt jeg ved staves det BREMS. Så det kommer åbenbart an på hvordan systemet lige synes det skal lyde. Jeg har adskillige gange oplevet at den ikke godtager ord der står i RO. Så mærkeligt. Men et fornøjeligt spil - bare lidt irriterende at det ikke følger retskrivningsordbogen.
 
ConnyP - Ikke længere medlem2012-02-27 20:13
Antal indlæg: 19

Jeg er ved at være godt og grundig træt af den sædvanlig smøre med, at ord skal være med i RO for at blive godkendt eller på den "særlige liste over forkortelser". Jeg har idag været ude for, at hverken JAZ eller ZAP blev godkendt - det stemmer ikke overens med de førnævnte regler om RO og "listen"
 
horsens - Spil admin/Forum admin2012-02-27 22:37
Antal indlæg: 9750

Både JAN og ZAP er godkendte ord, og jeg har aldrig haft problemer med at lægge disse ord.

Næste gang I oplever, at et godkendt ord bliver afvist, så tag en kopi af den linie og sæt den ind her, så der er dokumentation for, at noget er galt. Tit kan der være en naturlig forklaring på problemet, som man som ny måske ikke lige kan se.

Mht. JAZ
Fra Retskrivningsordbogen § 30:

"Verber hvortil der svarer et substantiv med dobbelt slutkonsonant, skrives dog også med dobbelt konsonant i imperativ, fx Grill selv din bøf, Stress lidt af i ferien."

Ligeledes er den korrekte bydeform: "Jazz ud for vildt, gutter!" GRIL, STRES og JAZ skal altså slettes fra listen.
 
Caw - Spil admin/Forum admin2012-02-27 23:31
Antal indlæg: 989

ConnyP: At kalde den "særlig" vil jeg nok ikke kalde listen. Der er kun 2 grundlæggende regler omkring det emne:
1. Forkortelser er IKKE tilladte.
2. ALLE substantiver i RO er tilladte. Da nogle forkortelser også er angivet som substantiver, vil de derfor også være tilladte.

Altså gælder CM ikke, da CM er KUN en forkortelse. CD er ikke KUN en forkortelse, det er også et substantiv.

birnie1: Kan se at det er svaret på i en anden tråd, så jeg vil ikke gå så meget nærmere ind på at forklare hvad BRAMS er. Men en god huskeregel er, at når et ord du ikke kender og ikke kan finde i RO, og som samtidig slutter på S - så tjek altid ordet uden S, da det som oftest er et substantiv og der derfor kan lægges et S til.

metlein: Det skulle ikke være muligt at et ord kan bruges i et spil, men ikke i et andet. Alle spil følger samme ordliste.

Caw
 
trolde2012-02-28 12:05
Antal indlæg: 29

stødte igår på ordet - SPAD - hvad er det - har ikke kunnet finde det
 
Caw - Spil admin/Forum admin2012-02-28 16:09
Antal indlæg: 989

SPAD er bydemåden af "at spade", som betyder at grave med en spade.

Caw
 
itj2012-02-28 16:34
Antal indlæg: 443

Man får så sandelig da udvidet sit ordforråd med dette spil!
 
doe2012-02-28 17:12
Antal indlæg: 6

Jeg har altså også (= metlein) oplevet at kunne stave JAN i det ene spil, men ikke i et andet.

doe
 
Viig642012-02-28 17:45
Antal indlæg: 1

Ditto her med ordet JAN, samt oplevet ordet KOTE ?? Hvad er dette ?? Og ydermere at der kunne sættes S på..altså KOTES ?? undrende...??
 
Lilli2012-02-28 19:50
Antal indlæg: 3734

En kote er en højdemåling som bla bruges til geodætiske kort.
 
Grævling2012-03-17 20:17
Antal indlæg: 1

Hmm... hvorfor kan spillet ikke godkende ordet LEMON, er det ikke et helt almindeligt ord?
 
SteenKR - Spil admin2012-03-17 20:25
Antal indlæg: 976

Nej, Lemon er det engelske ord for Citron. Det findes ikke på dansk. du kan tjekke, om ord er gyldige på www.retskrivning.dk. Lemonade er faktisk ok. :o)
 
vikinga12012-04-13 20:38
Antal indlæg: 13

Hvordan med zooen? Det fik jeg ikke lov til at lægge i dag, men det står ellers i RO. Jeg skulle selvfølgelig have kopieret fejlmeldingen.
 
horsens - Spil admin/Forum admin2012-04-13 23:42
Antal indlæg: 9750

zoo sb., en, -er (zoologisk have).
kazoo sb., -en, -er

ZOO kan ikke bøjes i bestemt ental, det kan KAZOO til gengæld.
Forskellen er at ved ZOO står der "en" og ved KAZOO "-en".
Når der er en bindestreg betyder det at det kan bøjes. Uden bindestreg er det blot en angivelse af køn (fælles- eller intetkøn).
Håber det giver mening.
 
Caw - Spil admin/Forum admin2012-04-14 00:24
Antal indlæg: 989

Faktisk kan man godt bøje det ZOOEN, i hvert fald i følge Den Danske Ordbog:
zoo substantiv, fælleskøn
uofficiel, men meget almindelig form: Zoo
BØJNING -en, -er, -erne
(Kilde: ordnet.dk/ddo/ordbog...p; tab=for)

Caw
 
Log Ind
Log ind
Ordkamp er gratis!
Vil du være medlem?