Forumkategorier
Bruger | Indlæg | |
---|---|---|
itj | 2014-02-23 09:39 | |
![]() | Forummet er en herlig ting. Man kan virkelig sidde og nørde med ord. Problemet med dette er, som flere har nævnt, at Bedstefar siger, det er et udsagnsord. Og ingen af de fortrinlige forklaringer har været udsagnsord. Hmmm ... Bedstefar ... kom nu og hjælp os! | |
psp20 | 2014-02-23 09:43 | |
![]() | 6294. Bedre er fej (o: Dødsens, i Dødsfare, bestemt til at dø, hvem Døden forestaar) Mand i ^US end udfiis. (o: udfaren, ført uden for Huset.) P. L. 404. (o: bedre at være hjemme, selv om man er stedt i Dødsfare, end at være udenfor sit Hus, skilt fra sine Kj ære). — Bedre er at være fég (o: fej eller fej g) i Hus, end uden for Hus. svensk. Fundet på Dansk Ordsprogsskat" arkiv | |
fr-jensen | 2014-02-23 11:55 | |
![]() | Den her tråd er da sjov :)) Sikke en bunke forklaringer på FEG (og FEJ og FEJG osv), der er blevet gravet frem af den danske ordskat. Og vi kommer jo langt omkring - iført både permissioner og livstykker :) Men - bedstefars startindlæg om FEG som et almindeligt dansk udsagnsord, er jeg ikke stødt på nogen forklaringer på. Mon Bedstefar vil afsløre, hvad det var, han tænktepå? | |
RelaxingPlay | 2014-02-23 11:56 | |
![]() | Jeg tror stadigvæk at "bedstefar"s almindelige danske udsagnsord er FEJ (at feje). "Bedstefar" kom bare til at stave det med G. Men undeholdende er det under alle omstændigheder. | |
psp20 | 2014-02-25 14:10 | |
![]() | Dette har jeg så fundet i synonymordbogen d.d. betydningen er som jeg husker! Feg betyder omtrent det samme som Nedrig. Se alle synonymer nedenfor. | |
RelaxingPlay | 2014-02-25 16:30 | |
![]() | HUSK hvad "bedstefar" sagde: Et Almindeligt Udsagnsord! | |
psp20 | 2014-02-25 16:45 | |
![]() | At være feg er vel et udsagnsord? | |
RelaxingPlay | 2014-02-25 17:21 | |
![]() | Udsagnsord betegner en handling eller en tilstand, som man kan sætte AT eller JEG foran. AT VÆRE er hjælpeverbum og nedrig(FEG) er vel en form for tilstand. Så ja du her ret. -----:) Eller er jeg helt galt på den. Det er et stykke tid siden jeg har haft dansk undevisning, | |
psp20 | 2014-02-25 17:47 | |
![]() | Relaxing Play - jeg har heller ikke modtaget danskundervisning meget længe, og er lige blevet belært af min datter om at feg nok er et tillægsord. Så nu er forvirringen total. Men nu ved vi da ordet findes og håber så på at Bedstefar kommer på banen, måske skulle man sende ham en lille besked? | |
RelaxingPlay | 2014-02-25 18:54 | |
![]() | Hej psp20 Jeg har sendt "Bedstefar" en besked, men det har åbenbart ikke hjulpet :( (Godt billede: ---:) | |
HennKor - Ikke længere medlem | 2014-02-25 19:02 | |
![]() | I denne tråd har vi nu set ordet "feg" både som navneord (substantiv) og tillægsord (adjektiv). Hvad den korrekte betydning er (og der kan vel for den sags skyld være flere betydninger), er på de anden side usikkert, idet der henvises til tre forskellige uofficielle ordbøger på nettet. Men selv om Bedstefar ved en fejl har skrevet "feg" i stedet for fx "fej" (er egentlig underordnet for debatten vedr. "feg"), så er det jo en meget sjov debat alligevel :D | |
psp20 | 2014-02-26 06:15 | |
![]() | Har modtaget nedenstående besked fra "Bedstefar": Jeg har bare givet udtryk for at det at være feg (en kujon) er et almindeligt udsagnsord og burde kunne bruges i ordkampen Så stavefejl er det ikke :) | |
ahk | 2014-02-26 10:18 | |
![]() | Nu om dage staves det FEJ og det er et tillægsord. | |
HennKor - Ikke længere medlem | 2014-02-26 12:49 | |
![]() | Når Bedstefar skriver "feg" i betydningen at være en kujon - så er det en stavefejl. | |
RelaxingPlay | 2014-02-26 13:18 | |
![]() | SÅ DET VAR ALTSÅ EN STAVEFEJL... | |
psp20 | 2014-02-26 14:57 | |
![]() | Jeg mener stadig man skrev FEG i min skoletid, når man skulle betegne en kujon :) | |
V-A | 2014-02-26 16:50 | |
![]() | "Den der skriver d i gjort..." eller hvordan man nu lige formulerer det bedst... Mangfoldige stavemåder findes til hobe i vort lille land - og de af os, som er knap så nye i dansk retstavning vil i sagens natur stave som man lærte i ens skoletid ...vi der er lidt nyere begræder til tider også visse af de "fornyelser" der finder vej til vor retstavnings ordbog!! Eks. Majonæse eller linjer ...men derfor staver vi vi det stadig som vi dengang lærte det - mayonnaise eller linier ... Lad os i stedet glædes over al den fornøjelse og ordgrubleri det kan give anledning til... Og tillige at vi generationer kan mødes på tværs af alder og være fælles om ordjagtens glæder Mange hilsner fra Vivi | |
RelaxingPlay | 2014-02-26 18:48 | |
![]() | Vil det sige at man i gamle dage stavede FEJ med G ? | |
psp20 | 2014-02-26 19:04 | |
![]() | Ja det er sådan jeg husker det :) | |
HennKor - Ikke længere medlem | 2014-02-26 19:35 | |
![]() | Det blev stavet FEJG (eller FEJ) i gamle dage. Ikke FEG :) ordnet.dk/ods/ordbog...qu ery=fejg | |