Forumkategorier
Bruger | Indlæg | |
---|---|---|
Poul | 2012-05-16 21:58 | |
![]() | Som ny spiller er det forunderligt, at man kan få godkendt ordet 'decks' - (hvilket min ukendte modspiller lige har oplevet). Jeg kan godt efterfølgende se i ordbogen, at det faktisk hænger sammen, men det er et meget meget svagt punkt ved systemet, at det godkender dén slags ord, som er helt ukendte i dagligt dansk. For at vinde og for at vinde rating skal man derfor sidde med Retskrivningsordbogen ved hånden hele vejen igennem. Ellers er man på den...og det burde da ikke være meningen med dette ellers smukke spil... | |
Caw - Spil admin/Forum admin | 2012-05-18 18:21 | |
![]() | Det er ikke tilladt at bruge hjælpemidler (heriblandt ordbog) under et spil - det anses som snyd. Jo større ordforråd man har, desto større en chance har man vel. Dog handler det ikke kun om at kunne en masse ord, der er også en stor del strategi indblandet i spillet. Jeg er stor bruger af de tre gæt man har. Ofte lægger jeg ord ned, som er rent gæt - og på den måde lærer jeg så nogle nye ord, jeg kan bruge til en anden gang. Caw | |
itj | 2012-05-18 20:07 | |
![]() | Jeg har det på samme måde som Caw. Mødte i dag i et spil ordet ENTE som jeg så måtte slå op bagefter: •ente talord (ordenstal) (se hele artiklen i DDO) 1.bruges i forb. med visse talord som fx hundrede og tusinde for at betegne henholdsvis nr. 101 og 1.001 osv. i en rækkefølge; jævnfør første, n'te Det er nok ikke et ord, jeg vil tage i mit aktive ordforråd - andet end på Ordjagt, undskyld Ordkamp. | |
Poul | 2012-05-19 09:15 | |
![]() | Kære Caw. Når jeg skriver, at man skal sidde med ordbogen...så er det IKKE noget, jeg kunne finde på. Det er slet ikke dér, min mening med spillet er at finde. Jeg er rigtig rigtig glad for at have mødt spillet, og jeg nyder det hele vejen igennem. Øvelse og rutine gør sig også gældende her, kan jeg mærke. Min rutine er så bare et par uger gammel...Tak for kommentar og råd/PL | |
Mollekid | 2012-05-25 15:23 | |
![]() | Min modstander spillede i et spil ordet SUP. Jeg har efter spillets afslutning forsøgt at finde ordet i retskrivningsordbogens app til iPhone, men kan ikke finde ordet. Er ordbogen ikke baseret på RO 2001 og burde ordet derfor ikke være der? Eller burde ordet ikke være anerkendt? Kan godt finde ordet på www.sproget.dk. | |
horsens - Spil admin/Forum admin | 2012-05-25 23:19 | |
![]() | SUP er bydeformen af SUPPE, så ordet står i RO 2001: 2. suppe vb., -ede. suppe2 vb. (se hele artiklen i DDO) beskæftige sig med noget trættende, kedeligt og omstændeligt (sj.); | |
Mollekid | 2012-05-26 12:00 | |
![]() | Ok. For hun mente det var ordet sup, en slurk, som stod på sproget.dk Jeg er ikke vild med ord der både kan betyde noget dejligt mad og noget trættende at beskæftige sig med. | |
Majao | 2012-05-26 16:58 | |
![]() | Ved godt at ordet MY ikke findes i ordbogen men undres da det bruges dagligt som måleenhed bl.a. i plastvirksomheder: My (Μ μ) er et græsk bogstav med lydværdien [m] Hvorfor nogle græske bogstaver, og ikke andre - der endda bruges i det danske sprog? | |
Caw - Spil admin/Forum admin | 2012-05-26 17:34 | |
![]() | Har også undret mig over hvorfor kun nogle af de græske bogstaver står i RO, man burde evt. spørge Dansk Sprognævn. Da Ordkamps ordliste følger RO, betyder det også at kun de nævnte græske bogstaver i RO, godkendes i spillet. Caw | |
Majao | 2012-05-28 16:59 | |
![]() | Er "råben" en pasivform?? der blev en råben og skrigen.... Kan ikke få den accepteret | |
horsens - Spil admin/Forum admin | 2012-05-29 11:31 | |
![]() | Hej Majao RÅBEN (og SKRIGEN) er det man kalder et verbalsubstantiv - altså et substantiv (navneord) der er blevet skabt af et verbum (udsagnsord). Her i Ordkamp følger vi reglerne meget stringent, så verber, substantiver, adjektiver mm. bøjes efter gældende regler. /horsens | |
Babelbygger | 2012-05-31 18:19 | |
![]() | Hejsa, jeg spillede crux forleden dag, og min modstander forlængede med "Cruxs". Ikke korrekt ift. dansk retskrivning. Kan man slette varianter som denne, hvor den korrekte genitivform (også) er "crux" | |
horsens - Spil admin/Forum admin | 2012-05-31 18:33 | |
![]() | Babelbygger, godt set, det er en fejl. Mente ellers det var fjernet... Jeg tilføjer ordet på listen over ord, der skal fjernes. | |
tittit54 | 2012-06-01 01:08 | |
![]() | hvad så med isn? det hedder da isne, isen eller iser ikke? - det er da heller ikke korrekt der var også et andet ultrakort ord forleden jeg ikke fik skrevet ned, som heller ikke kunne findes i NN ordbogen eller den der hedder sproget.dk | |
tittit54 | 2012-06-01 03:31 | |
![]() | og ivr er vel heller ikke gangbart? det hedder vel iver, IKKE? | |
Paloma | 2012-06-01 03:32 | |
![]() | Isn er bydeform af at isne. Rent teknisk set er ordet derfor korrekt. | |
horsens - Spil admin/Forum admin | 2012-06-01 06:47 | |
![]() | IVR er bydeformen af at ivre. | |
sofieulrik | 2012-06-01 12:04 | |
![]() | Hvad er forklaringen på NN godtages? Det er ikke et navneord ifølge retskrivningsordbogen | |
horsens - Spil admin/Forum admin | 2012-06-01 12:29 | |
![]() | Sofieulrik, vi har tidligere diskuteret ordet NN. Her er forklaringen fra store-A: "NN er hverken opgivet som en forkortelse eller et substantiv, men det samme gælder for en række ord i RO, der er uden ordklasse, f.eks.: revl: revl og krat. dat: dit og dat. ... og lignende ord, hvor der ikke er angivet ordklasse, men kun f.eks. den talemåde de indgår i. Det er, som jeg ser det, ikke et problem, da ethvert ord i henhold til reglerne er godtaget, så længe det ikke er opgivet som en forkortelse - dermed også de ord, hvor ordklassen ikke er angivet. I hvert fald ville konsekvensen blive, at hvis vi fjerner NN, skulle vi også fjerne en del andre ord. | |
sofieulrik | 2012-06-01 14:45 | |
![]() | Min modspiller kun skrive eps - hvad er det. EP kan vel ikke få s på`? | |