Spillerum
Giraffen0
Krokodillen0
Indloggede0
Mobilspil
Igangværende2 879
I samarbejde med

Forumkategorier

Bruger Indlæg  
tittit542012-06-01 01:00
Antal indlæg: 278

FLUNS:

flunse, v. [ˈflons&#601 ;] -ede. (jf. no. dial. flunsa; sideform til flense; dagl.) rive flænger i; rive i stykker; (sønder)-flænge. De ka kværke mig . . De ka flunse mig og sprætte mig op! Jeg er sgu lige glad, – snart! LLarsen.​Halvme nnesker. (1903).75. *“Dina” hun slingrer fra Havn og til Havn, | det flaar i de flunsede Klude. JVibe.​RS.49. i forb. m. af: Nu har Stormen ikke fået flunset flere Grene af. TomKrist. LA.190.

KVANTS:
kvant substantiv, fælleskøn eller intetkøn
BØJNING -en eller -et, -er, -erne
UDTALE [ˈkvanˀ d]
OPRINDELSE fra latin quantum, neutrum af quantus 'af en bestemt størrelse'

Betydninger

den mindste enhed, karakteriseret ved en bestemt mængde energi, som elektromagnetisk stråling og visse andre fysiske fænomener (på atomart plan) må antages at optræde i

atomerne udsender elektromagnetiske stråler i bestemte kvanter AarhSt85

itj2012-06-05 13:07
Antal indlæg: 443

En modspiller lagde TRATTE.
Det måtte jeg lige undersøge bagefter. Og lærte så noget nyt:

Den Danske Ordbog
tratte sb. fk. (se hele artiklen i DDO)
1.veksel som udstederen anmoder en anden om at betale til en tredje el. til udstederen selv; synonym trasseret veksel

Og så blev jeg så klog! ;-)

Mostertilni2012-06-05 13:57
Antal indlæg: 5

Jeg gør det samme når min modstander lægger et ord jeg ikke kender eller selv kommer til at lægge noget ukendt ved at forsøge - slår det simpelthen op bagefter og bliver derved endnu klogere for det meste (O;

hanne51502012-06-07 22:56
Antal indlæg: 94

Min modspiller lagde BÅDET Kan nogen forklare den (at både, jeg har bådet? ?? Eller et båd, bådet?

horsens - Spil admin/Forum admin2012-06-07 23:10
Antal indlæg: 9755

Hej hanne.
Du kan til hver en tid slå ord op på sproget.dk, her et opslag derfra:

1. både sb., en (gavn).
2. både vb., -ede (gavne).
3. både adv.
både-og sb., et.

Jeg fandt dette eksempel på ordnet.dk:

"de fleste af os gør det [: afgiver vores stemme] i tillid til, at Folketingets 179 personer sammen kan finde ud af at træffe de beslutninger, der båder landet og befolkningen bedst."

Jeg blev jeg også dét klogere! :)

tittit542012-06-08 17:31

POLT = Polt, en. [pωl'd] (især dial. Pol. MDL. 414. Pold. JHSmidth.​Ords. 118. MDL.414. Skjoldb.​KH.32. Polde. Moth.​P117(jy.) . Aakj. PA.96. Feilb. Polte. DF.1928.53(fynsk). jf. u. Grisepolt). flt. -e ell. (sjældnere) -er (Feilb.). (ænyd. (flt.) polde, polder; vistnok egl. sideform til I. Pulte og besl. m. I. Pold, Pulle, ell. sammenhørende m. jy. poltre, stolpre om (som smaabørn), sv. dial. p(j)allta, pall(r)a i lign. bet., sml. jy. poltring, gris paa et par maaneder, lille barn, sv. dial. pallter, lille dreng, pallta, lille pige; sml. ogs. dial. pol, vantrevent kreatur (MDL.414 (Mors)); jf. Grise-, Sopolt; landbr. ell. dial.) ungt svin, især i udviklingsalderen ml. gris og fedesvin; undertiden om galtgris i modsætn. til so-, ornegris (MDL.415). Moth.​P 134. LandbO.III.828. Slagteafgiften (skal) betales af alle Slagtesvin, ogsaa Polte, Ungsvin og Smaagrise. Pol.7/41934.4.sp.6. Feilb.​(u. 2. polde). OrdbS.(bornh.).

BÆRME = kan betyde flere ting bla. en gl. form for barm... men mest dækkende er:
(overf. anv. af 1 og 2) det ringeste, mindst værdifulde af noget; ogs.: smuds; uhumskhed. Tydsklands Smaasiæle, fulde af Nasionalismens urene Bærme.Grundtv.​ Udv.​I.252. PMøll.​II.330. *der er flere Kræfter i hans (dvs.: Oehlenschlägers) Bærme | End i de andres Første-Draaber.Aarestr.21 3. *Urørt af Verdens Smuds og Bærme.Winth.​II I.109. Schand. VV.284. især om mennesker: udskud; krapyl. Bærmen af det Menneskelige Kiøn.

KOVS = kovs substantiv, fælleskøn
BØJNING -en, -er, -erne
UDTALE [ˈkɒw&a mp;#704;s]
OPRINDELSE fra nederlandsk kous 'strømpe', fra middelalderlatin calcia, af calx 'hæl'

Betydninger

dråbeformet eller rund metalring der bruges som indvendig forstærkning af en løkke i et tov eller en wire.

tittit542012-06-09 14:07

MODI = modus sb., en, modi; modus vivendi. (ingen forklarende betydning af ordet er fundet og jeg kan ikke latin)

BAN = Ban, et. se Band. (om det er: ban vejen for... eller om det er kort udgave af at bande eller eller kort form af et band ved jeg ikke)

DRÆT = dræt sb., -ten el. -tet, -ter el. dræt, bf. pl. drætte(r)ne.
drætte, v. [ˈdrɐ&a mp;#804;də] -ede. (af Dræt)
1) (af Dræt 3.2; nu kun dial.) sætte foder i klæder. Moth.​D119. OGuldb.​(MO.). En Klædning, som er drættet med Silkefoder. VSO. MDL.680. Feilb. Kværnd.

Caw - Spil admin/Forum admin2012-06-09 14:34
Antal indlæg: 989

Nu har jeg lige haft 48-timers statistik eksamen, hvor jeg blandt andet har gjort brugt af MODUS, som er et positionsmål. Så kan jo lige remse op fra min bog om hvad modus er i denne sammenhæng:

Modus: Den eller de observationer, der optræder hyppigst, dvs. som har størst frekvens pr. enhedsinterval.

Altså, hvis du har lavet en undersøgelse, hvor der skal svares med tallet 1-5, og resultater er, at flest har svaret 2. Så er Modus = 2.

Caw

Caw - Spil admin/Forum admin2012-06-09 14:38

Dog fik jeg lige set at MODI/MODUS er en verbal bøjningsform. MODUS har altså flere betydninger =)

da.wikipedia.org/wiki/Mod us

Caw

Caw - Spil admin/Forum admin2012-06-09 14:39

MODI er flertalformen af MODUS.

Caw

Caw - Spil admin/Forum admin2012-06-09 14:42

Rettelse: Bøjningskategori, ikke form.

Caw

tittit542012-06-09 16:10

48-timers statistik eksamen Caw! WOW :) Håber det gik godt og der falder/faldt gode karakterer af.
Dig og horsens er altså et par fantastiske mennesker med en fænomenal kapacitet, der på trods af små børn, eksamener og privatliv, stadig har overskud til at hjælper alle der har spørgsmål. Takker :)

tittit542012-06-10 19:53

VARV = Varv, et. flt. d. s. (fra sv. varv, bl. a.: omgang, lag; besl. m. Hverv; geol.) især m. h. t. istidsdannelser: den i løbet af et aar stedfundne aflejring i smeltevand af istids-ler, der fremtræder som et grovere, sandet og et finere, fedt lag. Cit.1918.(Meddelelser fra da.geol.Forening.V.(1916- 20). Møder og Ekskursioner.38). (... se hele artiklen i ODS)

tittit542012-06-10 22:46

FAER = vidste godt man kunne skrive FA (do-re-mi-FA-so-la-di) men ikke at man også kan sætte: er og et efter :)

fa. (fork. for firma).

godt at vide, i en snæver vending ;)

pol2012-06-11 19:16
Antal indlæg: 1

Det mærkeligste jeg har mødt er rånok

tittit542012-06-11 20:22

RÅNOK =

rånok sb. fk. (se hele artiklen i DDO) den yderste ende af en rå på et sejlskib; .

tittit542012-06-13 00:28

FOULARD = Foulard, subst. (fra fr. foulard)
art silkestof, ofte med påtrykt mønster; i ældre spr. ogs. om halstørklæde, lommetørklæde olgn. af stoffet. Foulard (Fulahr), eg. et Slags ostindisk Silketøi til Tørklæder, Shawls etc., men som nu eftergjøres i Europa, tildeels af Bomuld. Meyer.1(1837). *Med sin Foulard han visked | Sin Isses brune Lok. Winth.​VI.87. Foulard .. til Hals- og Lommetørklæder, med ejendommelige Mønstre. NordConvLex.​II I.(1860).127. Foulard .. fremstilles ensfarvet eller med paatrykt Mønster (Foulardmønster). Manufakt.​(1942 )

tittit542012-06-18 22:10

min modspiller lagde et ord jeg ikke kendte (han kunne forklare det) men til alle andre der kan bruge nye ord:

KALI :
kali sb. itk. (se hele artiklen i DDO)
fast, hvidt og ætsende stof med formlen KOH • en stærk base; synonym kaliumhydroxid, ætskali;
kem.; fast, hvidt stof med formlen K2O (gl.); synonym kaliumoxid

TinaHee2012-06-20 19:09
Antal indlæg: 1

mødte to ord i går, jeg ikke har set før
serat
skøds

tilgengældkender ord bogen ikke oasis, og nej ikke bandet, men det man stikker blomster i, hvis ikke det hedder oasis hvad hedder det så??
på forhånd tak

tittit542012-06-20 23:55

jeg har prøvet at lede i RO 2001 (fra Dansk sprognævn som er den ENESTE gyldige retskrivnings-ordbog der bruges her på sitet) og kan godt slå ordet skød op, der kan have flere betydninger - men kan ikke slå det op som skøds... og ved derfor ikke om det blot er fordi der er kommet et ejefalds -S på eller.....?

Ligeledes ville jeg gætte på at serat kommer af sera/serum, men er igen ikke sikker - så det er vist nødvendigt at vi får de helt hartcore sprog begavelser på banen: horsen, Caw, Store-A mm.

hvis du ikke har kunne lægge oasis er det fordi ordet IKKE eksisterer i RO - hvilket du snart vil opdage at rigtigt mange andre ganske almindelige ord desværre heller ikke er ;)

Viser side 1 2 3 4 5 6
Log Ind
Log ind
Ordkamp er gratis!
Vil du være medlem?