Forumkategorier
Bruger | Indlæg | |
---|---|---|
horsens - Spil admin/Forum admin | 2012-06-21 00:19 | |
![]() | TinaHee: SERAT dutter ikke. Har tjekket det: » Ikke korrekt ord: SERAT Så muligvis har du set/læst forkert. /horsens | |
itj | 2012-06-21 16:23 | |
![]() | Kunne det være SERAF? Det er en slags engel. | |
birnie1 | 2012-06-21 20:58 | |
![]() | Sera kan ikke bøjes med t. Sera er flertal af Serum. Har tjekket om det kunne bøjes med Seraet. Men den går heller ikke. | |
itj | 2012-06-25 18:49 | |
![]() | Jeg var dybt forundret, da jeg kunne lægge JEGS. Det skulle lige prøves, fordi jeg så kunne lave noget godt, men jeg havde bestemt ikke regnet med, det gik igennem. Undrer mig stadig! | |
tittit54 | 2012-07-23 20:09 | |
![]() | HOMONYM er et ord, jeg ikke er stødt på før det blev lagt som et bingo gæt i horsens bingo-ordleg - det måtte jeg lige slå op, for at få en forklaring på og tænkte det også kunne have andres interesse. Den Danske ordbogs forklaring lyder: ord der staves eller udtales på samme måde som et eller flere andre ord, men betyder noget andet fx er sky 'sky på himlen' og sky 'kødsaft fra stegt kød' er homonymer SE OGSÅ homograf homofon BESLÆGTEDE ORD Homonym er en betegnelse for ord, der lyder ens og rummer vidt forskellige betydninger. og så viser det sig jo, at det faktisk dækker over en anden ordleg der er i forum. :) | |
horsens - Spil admin/Forum admin | 2012-07-25 02:26 | |
![]() | Faktisk dækker ordlegen ikke over homonymer, som nogen har taget fejl af. Ordlegen går ud på at finde ord der staves ens men som udtales anderledes, alt efter hvor man lægger trykket. Gad vide hvad betegnelsen er for den slags ord? | |
vikinga1 | 2012-08-03 14:28 | |
![]() | Kan nogen fortælle mig hvad i alverden UGS er for noget?? Den blev godtaget i et spil i dag: UGS, MOS (9+16=25). Muhko blev også godtaget, men den står jo i RO :) | |
Tove | 2012-08-03 16:10 | |
![]() | Er der et sted man kan melde ord, som man (jeg :)) synes burde være med? Fx iste - altså den kolde drik, og gol - det haner gør i datid. | |
horsens - Spil admin/Forum admin | 2012-08-03 17:37 | |
![]() | vikinga1: UGS er en fejl, som vi håber bliver rettet, når RO2012 kommer på gaden, ellers skal det gøres manuelt. Det kommer af forkortelsen UG, den gamle karakter for udmærket godt, og som alle andre forkortelser kan man ikke tilføje genitivs-S bagpå, da det skrives således: ug's, pc's, ba's etc. Tove: Vi på Ordkamp bestemmer ikke, hvilke ord, der skal med eller ej. Vi følger retskrivningsordbogens opslag, så det er Dansk Sprognævn, du skal kontakte, hvis der er ord, du synes burde være med. Ordkamp får ordlister fra Dansk Sprognævn, som har været fyldt med fejl, vi løbende har måttet rettet til. Den kommende ordliste skulle være fejlfri (lover de). Ordet GOL er en gammel bøjning, som ikke længere gør sig gældende i retskrivningen. Nu hedder det GALEDE. | |
tittit54 | 2012-08-25 16:13 | |
![]() | stødte idag på en lidt sjældent ord for mig og tænkte der måske var andre der kunne have gavn af at udvide deres ordforråd også :) NEREIDE = (nereide sb. fk. (se hele artiklen i DDO) smuk, kvindelig naturguddom som if. græsk mytologi boede i havet; havnymfe) | |
horsens - Spil admin/Forum admin | 2012-08-25 17:11 | |
![]() | Mine modstandere på mobilspil berigede mig med disse ord: BRONKIE: 1.hver af luftrørets forgreninger ind i lungerne; synonym luftrørsgren BATAT: 1.hvid, gul el. rødlig, kartoffellignende rodfrugt der dyrkes og spises især i troperne; synonym sød kartoffel, sødkartoffel; TAZET: 1.30-50 cm høj løgplante med en opret stængel der bærer op til otte blomster med otte hvide el. gule kronblade samt bikrone; synonym Narcissus tazetta; og mange flere, som jeg ikke lige kan huske :) | |
horsens - Spil admin/Forum admin | 2012-08-31 23:39 | |
![]() | Lilli spurgte til, hvad DRÆNK betød, mens vi havde turnering, så jeg havde ikke lige tid til at slå op og give hende svaret, men her kommer forklaringerne, som andre sikkert også kan få glæde af. 1) (nu kun sdjy.) berøve (nogen) livet ved nedsænkning under vand; drukne. 2) (egl. om hannen hos svømmefugle: dykke (hunnen) ned i vandet under parringen; dial.) om hannen hos (hus)-fuglene: parre sig med (hunnen) 3) (fagl.) fugte ell. gennemvæde (et stof). | |
UffeBNielsen | 2012-09-01 08:18 | |
![]() | Kan nogen forklare mig "Kvag"? :-) | |
itj | 2012-09-01 09:39 | |
![]() | Horsens brugte i den urankede turnering ordet ØRT, som jeg ikke mente, jeg kendte. Og så når jeg slår det op, bliver jeg klar over, at det er en bøjning af ordet ØR adjektiv. Altså at være ør i hovedet. Ja, ja. Men der var en flot bingo: SARDISKE! Det er noget, der kommer fra Sardinien, såmænd. KVAG: om sønderbrydning ell. sønderbrudt tilstand: i stumper og stykker; sønder (og sammen); itu. Se: ordnet.dk/ods/ordbog...qu ery=Kvag | |
Lilli | 2012-09-01 19:23 | |
![]() | Tak til Horsens. Både for den hyggelige turnering fredag aften, og så for forklaringen på drænk. | |
horsens - Spil admin/Forum admin | 2012-09-01 19:50 | |
![]() | Glemte at skrive, at DRÆNK er bydeformen af "at drænke" | |
horsens - Spil admin/Forum admin | 2012-09-01 22:38 | |
![]() | PSALTER 1.mus.; primitivt strengeinstrument der minder om en citar og omtales i bl.a. Bibelen (især i bibelske tekster); 2.rel.; bog der indeholder de bibelske salmer, især Davids salmer fra Det Gamle Testamente Spillede mod en, der lagde P foran SALTER og scorede mange point. Den havde jeg self. ikke set. NU ved jeg det! | |
itj | 2012-09-08 19:58 | |
![]() | ÅDR, som så blev til ÅDRE og derefter til ÅDRET Ingen af os vidste, hvad det betød, men legede bare videre med det. Nu ved jeg, at •ådre el. åre vb. (se hele artiklen i DDO) 1.efterligne træs årer vha. maling el. udskæring Så blev jeg så klog. | |
karikat | 2012-09-09 10:27 | |
![]() | Det udemærkede ord BOVN gav mig 57 point, dog har jeg ingen anelse om hvad det skulle betyde. Og ej heller min højt begavede spillepartner. | |
Stella | 2012-09-09 10:44 | |
![]() | bovne betyder dette bue opad, nedad eller udad (og dermed afvige fra det normale udseende) | |