Forumkategorier
Bruger | Indlæg | |
---|---|---|
Lilli | 2014-05-07 22:28 | |
![]() | Ja tak Horsens. Meget lækker forklaring | |
ebuydk | 2014-05-08 07:38 | |
![]() | Jeg kunne ikke skrive bydere og byderes - dem er der ellers mange af på en auktion? | |
horsens - Spil admin/Forum admin | 2014-05-08 14:51 | |
![]() | Ordene godkendes ikke af den simple grund, at de ikke findes i RO | |
Kvelertak | 2014-05-18 15:15 | |
![]() | Hej Efter at have siddet og kigget i RO (2012), støder jeg på ordet Oscar. Jeg mener at huske, at en af mine modspillere lagde OSCAR i et spil for et godt stykke tid siden. Jeg ser at Oscar skrives med stort i RO (2012), og tænker at såfremt ordet er med i ordlisten, må det være en fejl. MVH Flaban | |
Kvelertak | 2014-05-18 15:16 | |
![]() | MVH Kvelertak :) | |
horsens - Spil admin/Forum admin | 2014-05-18 21:08 | |
![]() | Det har ingen betydning, at Oscar skrives med stort. Det er opført som et navneord og kan bøjes, så den er god nok. Alle egennavne, der også står med stort, godkendes i Ordkamp. | |
Kvelertak | 2014-05-18 22:55 | |
![]() | Fair nok. Det havde jeg svedt ud efter en længere pause og med et ensidigt fokus på Scrabble. /Kvelertak | |
Babelbygger | 2014-05-18 23:56 | |
![]() | Spm. er så, hvad der gælder i scrabble. Jeg ville umiddelbart være tilbøjelig til at mene, at den er accepteret, da den er angivet som substantiv, ligesom f.eks "Helligånden" eller andre substantiver, som skrives med stort. Men det lyder som noget, vi lige skal have diskuteret og skrevet ind i læsevejledningen, til scrabble, hvis det ikke står der, og det mener jeg ikke, det gør (sorry at det blev lidt off-topic) | |
Kvelertak | 2014-05-19 10:21 | |
![]() | Det mener jeg heller ikke, at der står noget om i læsevejledningen. Situationen er lidt tricky. Det kan ikke benægtes at Oscar står opført som substantiv. Jeg studser over, at der ved andre opslagsord, som er angivet som substantiver men som også kan skrives som proprium, er redegjort for dette: "jens sb. (fk.), -er, -erne (spøgende dansk soldat) (som proprium Jens)" Men ja, hvis man udelukkende forholder sig til reglerne, så indebærer det at i scrabble kan man smide substantiver på brættet, og Oscar er ifølge RO et substantiv. | |
Kvelertak | 2014-05-19 13:39 | |
![]() | Noget andet er: Jeg ved, at der fra sprognævnets side på et tidspunkt er givet grønt lys for at sætte at dope i imperativ ved at fjerne e'et, hvilket betyder at vi kan spiller ordet DOP. Jeg har i et stykke tid tænkt over, om man derfor også kunne sætte at fake (jeg ved ikke om fake står i RO 2001) i imperativ via samme logik, dvs. FAK. Jeg har undersøgt sagen på sproget.dk, og har brug for hjælp til at blive klogere: "Ord der i stavelsen før infinitivendelsen har en enkelt vokal udtalt som en diftong, har dog samme form i imperativ som i infinitiv: Fade langsomt ud! Tape omslaget fast. Franchise i stedet for at køb" ( sproget.dk/raad-og-r...mp erativen ) Som man kan se, kan man ikke sætte at tape og at fade i imperativ ved at fjerne e'et. Jeg kan ikke lige gennemskue, at det skulle være muligt at skrive FAK. Med ovenstående begrundelse i baghovedet undrer det mig derfor, at man kan skrive DOP. Jeg vedkender mig gerne, at jeg ikke er verdensmester i grammatik, så måske er der nogle der har mere styr på begrebet diftong og dets betydning, som kan berige mig med en forklaring på hvorfor DOP er godkendt, når TAP og FAD ikke er. MVH Kvelertak | |
Babelbygger | 2014-05-19 14:52 | |
![]() | Diftong er en dobbelt vokallyd, så vidt jeg ved. Hvis man udtaler "dope" med en dansk O-lyd, vil der kun være en enkelt vokallyd, og derfor kan man skrive "dop". Fake og tape vil dog altid udtales med dobbelt vokallyd (på den engelske måde) og kan derfor ikke skrives uden e i bydeform. Jeg mener, Ly ringede til sprognævnet ang. dette, og så vidt jeg husker, er ovenstående forklaringen. Det kan være, at hun kan uddybe :) | |
horsens - Spil admin/Forum admin | 2014-05-19 17:20 | |
![]() | Jeg fik aldrig spurgt sprognævnet om netop det ord, da det kan udtales på den danske måde, derfor har vi valgt at beholde bydeformen DOP | |
Babelbygger | 2014-05-20 01:04 | |
![]() | Jeg glemte lige at svare på spm. ang fake. Af ovenstående følger det, at ordet i bydeform også skal skrives "fake", da a'et udtales som en diftong, altså en "æi"-lyd, dvs. en dobbelt vokallyd, og derfor kan det sidestilles med fade etc. En anden gruppe ord, som vi for nylig i Scrabbleforeningen har vendt, er verber som coache og douche, og her var konklusionen, at de skulle behandles "normalt", dvs. med bydeformer uden "e". Jeg kan se, at coach er nævnt i paragraffen om imperativ, og jeg går ud fra at douch kan sidestilles med coach | |
Kvelertak | 2014-05-20 07:55 | |
![]() | Tak for svaret angående fake. Diftongfænomenet giver mere mening for mig nu. Enig i at bydeformen af at douche må være DOUCH, jf deres redegørelse og eksempler. | |
bzn | 2014-05-20 19:08 | |
![]() | Hvorfor må man ikke skrive finans? | |
Kvelertak | 2014-05-20 19:21 | |
![]() | I RO (2012) er der kun angivet pluralformen: finanser sb. pl., -ne; statens finanser | |
hal9000 | 2014-05-26 15:04 | |
![]() | JOKS bliver godtaget, er det korrekt? | |
horsens - Spil admin/Forum admin | 2014-05-26 16:16 | |
![]() | Jeps jok sb., -ket, jok, -kene | |
itj | 2014-05-26 16:54 | |
![]() | Det danske sprog er forunderligt, foranderligt og finurligt ... og man lærer meget om det ved at spille ordkamp. Det er da bare herligt. | |
hal9000 | 2014-05-26 17:53 | |
![]() | @horsens.. nå ja selvfølgelig, tak.. havde vist stirret mig blind på anden betydning, der ik' gav mening her i sommervarmen! :D | |