Spillerum
Giraffen0
Krokodillen0
Indloggede0
Mobilspil
Igangværende3 072
I samarbejde med

Forumkategorier

Bruger Indlæg  
fr-jensen2010-03-30 11:30
Antal indlæg: 1313

ORD
Vi stødte i et spil forleden på ordet KØRN, som blev godkendt. Men hvad pokker betyder det? Ingen af os havde hørt om det før.
Joh - en KØRNER er jo sådan en dims, man bruger til at hamre "dykkere" ned i træet med, men det hedder altså en kørner og ikke en kørn.
Nå, men ifølge retskrivningsorbogen findes ordet faktisk også som udsagnsord - at KØRNE - så KØRN må da være bydemåde af at kørn ... altså "Kørn lige de der dykkere lidt længere ned i træet!"
Jo jo - så har jeg da lært det med :-)
God Påske fra Fr-jensen
 
Arne392010-03-31 16:09
Antal indlæg: 10

MINT
Jeg fik i dag ikke godkendt ordet mint. Mint er vel både en smag og en farve. Sidstnævnte tror jeg er af nyere dato, men mint som smagsvariant er vel ikke noget nyt. Er det fordi, at ordet mint i betydningen smag stort set kun bruges som sammensat ord (mintpasteller) og fordi mint som farve er "for nyt"?
 
fr-jensen2010-03-31 20:15
Antal indlæg: 1313

Hm, ja det er et godt spørgsmål.
Det er jo sikkert ganske enkelt fordi ordet MINT ikke er med i retskrivningsordbogen, som programmet her jo retter sig efter ... men hvorfor det så ikke er med i retskrivningsordbogen er da et godt spørgsmål - jeg synes da også, det er et almindeligt kendt og brugt ord.
Mvh Fr-jensen
 
anne81672010-03-31 20:58
Antal indlæg: 32

jeg tror at det vi tænker på som smag er mynte eller pebbermynte mint tror jeg faktisk ikke er det danske ord for denne velkendte smag - eller hvad?
 
fr-jensen2010-03-31 21:25
Antal indlæg: 1313

ok, det er måske rigtigt :-)
 
Arne392010-04-01 13:53
Antal indlæg: 10

Det er korrekt, at mynte på dansk hedder mint på engelsk. Men stadig er ordet mint vel blevet en del af det danske sprog, og betyder vel ikke helt det samme (bruges ikke i de samme sammenhænge) som mynte.

Sådan som jeg oplever det, så bruges ordet mynte, når det er en mild smag (når vi bruger det i alm. madlavning og lign.) og mint når det bruges i den meget stærke form, hvor det har "overtaget" fra pebbermynte (i industrielt fremstillede produkter, typisk i slik, i cremen i chokolade og lign.) og så om en stærk, klar blå farve.
Der er en enkelt afvigelse fra ovenstående når man ser på ordets brug (en ikke statisk undersøgelse, bare mig der har googlet). I chokolader og andre lignende produkter anvendes jo som udgangspunkt ordet mint. Men er der tale om økologisk chokolade eller andre produkttyper der vil indikere høj kvalitet, så anvendes ordet mynte. Nok fordi mynte får os til at tænke på en krydderurte og mint på et kunstigt smagsstof.

Jeg prøvede for sjov skyld at forfølge den med farven (da vi vist aldrig har talt om myntefarve eller pebbermyntefarve i samme omfang som mint nu bruges som en farve). Jeg prøvede at google, og først hit var dette www.quiltogfilt.dk/farver .htm som er garn. Her er der både en lys mint og en mørk mint. Fandt også både trøjer, sko, bluser mv der blev solgt i farven mint.

For mig virker ordet mint stadig som et ord der burde accepteres. Og et ord der er mere udbredt og anvendt end kørn (første indlæg i denne tråd).

Det kunne være sjovt at få en sprogforsker eller lign. til at interessere sig for dette forum og skrive med :-).
 
fr-jensen2010-04-01 15:58
Antal indlæg: 1313

Ja - det er lidt sjovt at forfølge ordene, deres oprindelse, udvikling, anvendelse osv. Desværre er der i Retskrivningsordbogen et vist efterslæb i forhold til at optage "nye" ord. På det punkt er Den Danske Ordbog hurtigere og mere tidssvarende. Heri kan man da også se, at ordet "mint" findes både som substantiv og adjektiv, men det hjælper jo ikke alverden herinde, når der kun anvendes og godkendes ord, som findes i Retskrivningsordbogen.
Mvh Fr-Jensen
 
fr-jensen2010-04-10 12:35
Antal indlæg: 1313

VEDS
Ordet VEDS bliver ikke godkendt. Det må være en fejl. VED er jo bl. a. også et substantiv (træ ... "bære ved til bålet") og må som sådant da også kunne være i ejefald ... VEDS.

MÅT
Derimod bliver ordet MÅT konsekvent godkendt. Dét mener jeg må være en fejl, da ordet vist slet ikke findes.

Mvh Fr-jensen
 
SteenKR - Spil admin2010-04-12 21:20
Antal indlæg: 976

Jeg kunne forestille mig, at det er systemets måde at skrive bydemåden af verbet 'AT MÅTTE'. Det kunne være, at der er tale om en automatisk generering af forskellige former, og at det ikke er blevet rettet manuelt endnu.
VEDS er en stor fejl, fordi jeg har hørt beklagelser over det før. Jeg sender lige en personlig besked til folkene bag.
 
fr-jensen2010-04-12 22:57
Antal indlæg: 1313

Tak skal du ha' Steen :-)
 
fr-jensen2010-05-13 18:53
Antal indlæg: 1313

... men lige lidt hjælper det åbenbart, for jeg kan da stadig skrive MÅT, men jeg kan ikke skrive VEDS og BEDS.
Al respekt for, at det tager tid at tilrette og opdatere ordlisten, men begge dele er da fejl, som er blevet påpeget for flere måneder siden.
Mvh Fr-jensen
 
fr-jensen2010-05-13 19:06
Antal indlæg: 1313

Vedr. ORD, så har jeg flere gange set Monk bruge ordet BUG herinde.
Jeg troede bug var et andet ord for mave, men det er nok ikke det, han mener.
Mon BUG stammer fra det engelske datasprog, hvor man bruger udtrykket BUG om forskellige former for fejl, der kan snige sig ind i et program? - og har det ord efterhånden også sneget sig ind i det danske/svenske sprog? - selvom det endnu ikke er at finde i den betydning i Retskrivningsordbogen.
Mvh Fr-jensen
 
Hanne2010-05-14 14:30
Antal indlæg: 3

Var i dag ude for, at jeg ikke kunne sætte R på ordet KRYBE. Er der en god forklaring på, at man ikke kan skrive KRYBER?
Mvh Hanne
 
fr-jensen2010-05-14 14:53
Antal indlæg: 1313

Tænk, det har jeg også prøvet (KRYBER) ... og kunne heller ikke ... men KRYBET gik ok, så måske serveren tror, det er et substantiv. Det er det selvfølgelig også, men KRYBER bør da også godkendes.
Mvh Fr-jensen
 
Hanne2010-05-14 15:04
Antal indlæg: 3

Men den godkendte jo (at) KRYBE, det er det, der undrer mig. Man kan jo ikke sætte et E på et KRYB, det hedder jo også KRYB i flertal.
Måske det kan blive rettet.
Mvh Hanne
 
Paloma2010-05-14 21:55
Antal indlæg: 123

Måt, veds og beds. Vi har haft dem alle før i tråden, der hedder ordlisten.

Den er nok bare blevet for uoverskuelig.

Mange hilsner fra Paloma
 
Marlin2010-05-28 18:52
Antal indlæg: 423

hej
Beds virker stadig ikke og hvis jeg finder et flot langt bingoord virker det heller ikke altid, men det er jo nok tit et ejefaldsord, jeg kan bare ikke altid huske hvad der er blevet afvist. Det kan man vel ikke se nogen steder når først spillet er spillet?
venlig hilsen
marlin
 
fr-jensen2010-05-28 23:27
Antal indlæg: 1313

Tit når lange ord bliver afvist, tror jeg det er fordi det er sammensatte ord.
 
horsens - Spil admin/Forum admin2010-06-01 16:35
Antal indlæg: 9750

Jeg undrer mig over, hvorfor ordet YT ikke bliver godkendt? Det er da alm. brugt, at noget er yt (umoderne)...
 
Marlin2010-06-05 16:13
Antal indlæg: 423

Jeg glemmer også tit at yt er helt yt i dette spil
 
Viser side 1 2 3 4 5 6
Log Ind
Log ind
Ordkamp er gratis!
Vil du være medlem?