Spillerum
Giraffen2
Krokodillen0
Indloggede2
Mobilspil
Igangværende2 855
I samarbejde med

Forumkategorier

Bruger Indlæg  
horsens - Spil admin/Forum admin2011-03-20 18:10
Antal indlæg: 9750

Hej Steen
Det gør der da også!
Det er fordi jeg slår ordet op i sproget.dk, hvor jeg både får resultater fra RO og Den Danske Ordbog, som har forklaringer til, men her kommer der ikke noget op på LØSER...meget mærkeligt.
 
horsens - Spil admin/Forum admin2011-04-05 23:49
Antal indlæg: 9750

Jeg blev snydt for en bingo i dag, da jeg ville lægge DREVETS. Kan vi få det rettet/tilføjet?

Har tjekket RO:
drev sb., -et, drev, bf. pl. -ene.
 
Paloma2011-05-17 03:45
Antal indlæg: 123

Jeg fik ikke godkendt ordet blondt, selv om RO siger:
blond adj., itk. d.s. el. -t.
Det må være en fejl.


 
Caw - Spil admin/Forum admin2011-05-26 18:14
Antal indlæg: 989

Vil bede om en tilføjelse af DREVETS og BLONDT.

Caw
 
All in2011-06-02 00:26
Antal indlæg: 107

Bo, Karl, Svend, Hans, Arne, Lise og Frede....synes altid det er sjovt når man møder dem i Ordjagt :-)
 
SteenKR - Spil admin2011-06-02 15:23
Antal indlæg: 976

Ja-ja, men det er også hyggeligt at spille med Sten, Rene, Signe, Stig, Hank, Dan, Jon og Jan.
 
Paloma2011-06-02 22:51
Antal indlæg: 123

Og Bodil og Søren....
 
store-A2011-06-09 22:47
Antal indlæg: 107

Hejsa

Jeg er stødt på disse tre fejl i ordlisten. Har skimmet mange af indlæggene desangående, men ikke læst dem alle, så beklager, hvis der er gentagelser iblandt.

BES godkendes fejlagtigt. Min bud er, at programmet der har genereret ordlisten, automatisk har lavet bydeformer ved at fjerne slut-e'erne på alle ord, der har et sådant. 'Bese' er dermed blevet til 'bes'.

JAB godtages på uforklarlig vis. Det optræder ikke i retskrivningsordbogen som separat opslag, og der er ikke et verbum, der hedder 'jabbe'.

JAZ godtages, som de fleste nok ved, som bydeform af 'at jazze', men denne bydeform er ukorrekt. Fra Retskrivningsordbogen § 30:

"Verber hvortil der svarer et substantiv med dobbelt slutkonsonant, skrives dog også med dobbelt konsonant i imperativ, fx Grill selv din bøf, Stress lidt af i ferien."

Ligeledes er den korrekte bydeform: "Jazz ud for vildt, gutter!" GRIL, STRES og JAZ skal altså slettes fra listen.

Således mit bidrag til forbedringen af ordlisten.
 
horsens - Spil admin/Forum admin2011-06-14 15:07
Antal indlæg: 9750

Godt indlæg og gode observationer fra store-A!

Skal vi ikke snart have ryddet op i alle disse fejl???
Er der overhovedet nogen, der GIDER at varetage denne side?

 
Caw - Spil admin/Forum admin2011-06-14 15:35
Antal indlæg: 989

Der bliver skam ryddet op i dem, hver gang der er fejl, sender vi dem videre til ejerne, som fjerner dem fra listen. Til tider kan der godt gå noget tid før de bliver fjernet, da serveren først skal opdateres før ændringen træder i kraft.

Grunden til at der ikke er gjort noget ved blandt andet JAZ, er fordi der tidligere er blevet argumenteret for at den var korrekt.

Godt observeret store-A.

Så vidt jeg ved er ordlisten en vi har modtaget fra Dansk Sprognævn, og er ikke dannet ud fra et program. Altså kan der være fejl i ordlisten, som vi ikke kender til, men som rettes så snart vi opdager dem.

Caw
 
Caw - Spil admin/Forum admin2011-06-14 15:42
Antal indlæg: 989

Frustrationen over de mange fejl er der, men vi har ikke andre ordlister end den.

Jeg ved ærlig talt ikke hvorfor JAB er kommet med ind i den ordliste, det er lidt et mysterium. Ved godt vi normalt følger RO, men mon vi skulle lade den blive og alle dens bøjninger, nu hvor vi er vant til at have den? Det er trods alt et rigtigt ord...

Caw
 
Marlin2011-06-14 16:21
Antal indlæg: 423

hej
Er der ikke noget der hedder et jab? et kort boksestød? det plejer der da at være, jeg plejer normalt at bruge det.
Venlig hilsen
Marlin
 
horsens - Spil admin/Forum admin2011-06-14 16:55
Antal indlæg: 9750

Hej Caw
Vil det da sige, at serveren så ikke har været opdateret siden - ja sidste år?
For går vi tilbage til tidligere indlæg (maj 2010) vedr. VEDS, så godkendes de stadig ikke, det oplevede jeg så sent som i går. Men det kunne jo have været en smutter.
Det er også en fejl, at KÅRS ej godkendes.

Og så synes jeg, vi skal være konsekvente og fjerne JAB, når nu det ikke findes i RO.
 
Caw - Spil admin/Forum admin2011-06-19 14:30
Antal indlæg: 989

Har brug for jeres hjælp!
Jeg har brug for en liste for alle de ord der skal tilføjes og fjernes fra ordisten. Det vil derfor være rigtig dejligt hvis I kunne liste dem, helst et ord pr. linje, for så vil jeg sende dem videre. Det er vigtigt at vi får lavet en liste med så mange ord som vi kender til, for efter jeg har sendt dem, vil der sørges for at der bliver opdateret.
Så hjælp mig med at gøre ordlisten så rigtig som muligt.

På forhånd tak!

Caw
 
itj2011-06-19 14:49
Antal indlæg: 443

Held og lykke med eksamen.
Jeg kan se problemet med ordet JAZ, men når der nu ikke er to z'er i spillet, kunne det være en begrundelse for at beholde det?
Jeg har problem med helt almindelig sammensatte navneord, men det er nok ikke dem, du sørger. Du får dem dog alligevel. Jeg kan ikke huske dem alle, men i dag har jeg ikke kunnet skrive:

tesi
fordør
 
Marlin2011-06-19 15:51
Antal indlæg: 423

Hej Caw
Arbejder på listen
venlig hilsen
Marlin
 
Marlin2011-06-19 20:48
Antal indlæg: 423

Hej Caw
jeg har kigget lidt på listen. Jeg er ikke sikker på alle ordene med genitivs s ikke virker, det er lidt svært at konstatere, men jeg har gennemgået indlæggene omkring de forskellige ord og har samlet lidt sammen.
ame
bads
bagerste
bazar
beds
blods
blondt
bonjour
brøds
delvist
drevets
enkle
færreste
knotne
kryber
kårs
leds
lods
los
lækre
løbs
menet
mint
måttes
oftere
oftest
ore
pingo
plim
revs
sangs
simple
smeds
smøgs
stegs
sås
tide
togs
usle
valne
veds
yt
Venlig hilsen
Marlin
 
horsens - Spil admin/Forum admin2011-06-20 14:43
Antal indlæg: 9750

Hej Paloma

Jeg har undersøgt ordet MENET
men sb., en el. et, men, bf. pl. -ene (skade); få varig(t) men

Det hedder godt nok en eller et men, men kan altså ikke bøjes i bestemt ental. Ellers ville bøjningen stå med bindestreg:
men sb., -en el. -et.
Eks. bed sb., -et, -e; gå nogen i bedene
 
horsens - Spil admin/Forum admin2011-06-20 14:46
Antal indlæg: 9750

Hej Caw og Marlin

Jeg opretter en ny tråd med ord der skal tilføjes og fjernes.

Marlins liste er meget fin, men indeholder også ord, der ikke står opført i RO.
 
Marlin2011-06-20 22:39
Antal indlæg: 423

jamen det var jo netop dem jeg skrev. Der er nok noget jeg har misforstået,
Jeg samlede bare alle de ord der var skrevet om og frasorterede dem der stod i retskrivningsordbogen. Jeg troede det gjaldt om at finde dem der ikke var der. Glem bare min liste så.
Venlig hilsen
Marlin
 
Viser side 1 2 3 4 5 6
Log Ind
Log ind
Ordkamp er gratis!
Vil du være medlem?