Spillerum
Giraffen2
Krokodillen0
Indloggede2
Mobilspil
Igangværende2 785
I samarbejde med

Forumkategorier

Bruger Indlæg  
steennielsen2015-02-14 17:56
Antal indlæg: 1958

held eller ej?
Nu har jeg spillet 51 spil med den samme siden nytår, vi ligger rating-mæssigt meget lige.
Stillingen er nu 26-25, undervejs har der skiftevis været 5-6 sejre i træk til den ene.
( hvis man nu kun havde spillet de 5-6 kampe, kunne man være fristet til at tænke, ha ha jeg er bedst )
Jeg ved at der er delte meninger omkring, at man er heldig og har også fundet ud af, at man til nogle ikke skal nævne held, men jeg synes at disse 51spil giver et meget godt billede af, at de bogstaver man får, har meget stor betydning for kampens udfald, når man spiller på samme niveau. ..........

holk612015-02-14 19:08
Antal indlæg: 8443

Fandme kloge ord!!

steennielsen2015-02-15 10:41

Man har næsten lyst til at sige: No Shit Sherlock

steennielsen2015-02-15 12:54

Skal samtidig sige, at det lige så tit er sker, at man ikke er skarp nok og at de dygtige, kan få det til at se ud som, at man er uheldig med bogstaverne........

blindmossdog2015-02-15 13:08
Antal indlæg: 11

Nu har jeg ikke så stor erfaring her, men ret meget fra wordfeud. Min erfaring derfra siger mig, at mod nogenlunde ligeværdige spillere er det meget ofte jokerne der afgør spillet. Det virker på mig som om at dette bræt nærmest udelukker et stærkt comeback back (mere end 100 point), da man ikke kan bygge op til en dobbelt "gange tre". Hvad er jeres erfaring vedr dette? Er man "for evigt tabt", hvis man hurtigt kommer 100 bagud? En dobbelt Bingo til modstanderen i starten i givet fald give svære vilkår for comeback og dermed har heldet en ret stor rolle.... Jeres erfaringer må i meget gerne ytre, for jeg vil da også gerne være god her :-)

steennielsen2015-02-15 15:43

Går ud fra, at vi snakker om standardbræt, som jeg forøvrigt synes er langt bedre end både scrabble og wordfeud.
Jeg har prøvet mange gange, at selv med en føring på mere end 100, så er det muligt at vende spillet.

Babelbygger2015-02-15 16:59
Antal indlæg: 417

Jeg startede selv med Wordfeud, men synes faktisk i modsætning til blindmossdog, at Wordfeud-brættet giver langt flere tilfældigheder. Den lette mulighed for dobbeltord+trippelord i wf giver mulighed for let at lave 80 point lige i begyndelsen af spillet, og når de bedste wf-spillere mødes, bliver spillet ekstremt lukket, fordi ingen tør åbne for denne mulighed.

Lukkede spil gør det mere tilfældigt, hvem der vinder, fordi mulighederne er færre. I ordkamp bliver spillene mere åbne, og det favoriserer de gode spillere, som bedre kan overskue mulighederne.

I ordkamp får man 50 point for en bingo, mod 40 i wf, så en bingo-venlig stil er vejen til at hente et stort forspring. Rammer man dobbeltord med en bingo, får man ofte ca 85 point, og derefter er forspringet stort set hentet. Ud over det er der også muligheder for to gange dobbeltord, og det giver bingoer, som ligger på 115-120 point.

Så ordkamp-brættet er en del bedre, synes jeg (dog ikke lige så godt som scrabble-brættet, men det et jo en anden diskussion)

En ulempe ved ok-brættet er, at hvis modstanderen har en bingo i første træk, så får han fire gange ordet, hvilket hurtigt giver 120 point. Og da det sker i 7-8 pct af spillene (hvis modstanderen ser det), så giver det et urimeligt forspring. Og denne ulempe findes ikke på scrabble-brættet.

steennielsen2015-02-15 17:27

Svært at modsige en så dygtig scrabble-spiller som Cristian (babelbygger), men jeg har også scrabblet meget og synes at spillene på scrabblebrættet oftest bliver en trappe diagonalt og at man ofte kun for brugt det halve bræt, personligt har jeg haft de bedste kampe på ordkamp-brættet og synes det er sjældent at vi ikke får brugt hele brættet

Babelbygger2015-02-15 17:44

Enig Steen, ang. "trappespil" i scrabble. Det skal man være meget opmærksom på at undgå. Det kræver, at man hele tiden tænker mange alternativer igennem, så snart der er tendens til en trappe :)

Babelbygger2015-02-15 17:47

Og tak for de pæne ord i øvrigt :)

steennielsen2015-02-15 17:59

:-)

Frk Schmidt2015-02-15 22:41
Antal indlæg: 2682

Startede også med Wordfeud og prøvede efter SteenKR's opfordring så ordkamp. Min umiddelbare holdning var meget positiv overfor ordkamp. Ikke så meget på grund af brædtet, men var så EDDER træt af alle de forkortelse der bruges i WF, FX, CL,CM, HL, MB, DG osv. Det synes jeg lukker pladen ned hele tiden :-(

På trods af at man i Ordkamp ikke har mulighed for DW og samtidigt TW så synes jeg sagtens man kan indhente 80 points forspring. Men det kan være svært med start Bingoer da de giver firefobbelt ord point. .....
Det bør laves om !

Men fraset det foretrækker jeg ordkamp's brædt til hver en tid !

gåserød2015-02-16 13:25
Antal indlæg: 1107

Er enig med frk schmidt og babelbygger om ulempen ved de firedobbelte startbingoer - de giver et urimeligt stort forspring, som sjældent kan hentes igen. Jeg synes faktisk det burde laves om.

Jonisa2015-02-16 14:49
Antal indlæg: 2162

- på den anden side, - en startbingo åbner for to triplebingomuligheder, en quadruplebingomulighed og to doublebingomuligheder - alle på otte bogstaver.

Videnskaben oplyser, at ca. hver 13. startord er en bingo. Unægtelig en vigtig detalje, når flere spillere har for vane at bytte 1-2-3 brikker i første træk for at "fange" en bingo.

- i øvrigt er Wordfeud fuld af fejl. Jeg har oplevet ord, der godkendtes vandret, men ikke lodret.......?!?!?!

Lidskjalv2015-02-16 17:49
Antal indlæg: 47

@jonisa, hvorfra har du, at hver 13. ord er en bingo? Det lyder rigtigt, men vil gerne kende kilden.

Derudover må du tænke på, at en spiller måske holder på ERS og en blank. Her vil jeg mene, at bingochancerne er mindst 40 pct på et åbent bræt - under alle omstændigheder langt højere end 1 ud af 13. Så et byt i starten kan sagtens være et godt træk, efter min mening.

Jonisa2015-02-16 18:05
Antal indlæg: 2162

Jeg har ikke skrevet at hver 13. ord er en bingo........

steennielsen2015-02-16 19:52

Men ih hvor er det dejligt, når det er en selv, der starter med en Bingo til over 150, men det kan da også ske senere i spillet?? På to gule!!

Missclay2015-02-21 00:17
Antal indlæg: 216

Ja, det har jeg erfaret!

Missclay2015-02-21 00:19

Jeg havde ingen bogstaver til to gule. Lutter dubletter, z og x

Missclay2015-02-21 00:34

Jeg vinder gerne , men ønsker godt spil. Men nogle har held i spil.

Viser side 1 2
Log Ind
Log ind
Ordkamp er gratis!
Vil du være medlem?