Spillerum
Giraffen0
Krokodillen0
Indloggede0
Mobilspil
Igangværende3 025
I samarbejde med

Forumkategorier

Bruger Indlæg  
horsens - Spil admin/Forum admin2011-06-20 15:57
Antal indlæg: 9750

Ord der skal tilføjes ordlisten
Hej Caw og I andre
Skriv venligst alle de ord, I støder på under et spil, som bliver afvist - MEN tjek lige inden, at de godkendes i RO og med den korrekte bøjning.

Jeg har læst indlæggene igennem er kommet frem til disse ord:

BAGERSTE
BEDS
BLONDT
DELVIST
DREVETS
FORS
FÆRRESTE
HOVS
KRYBER
KÅRS
LOS
MINDSTE
NURSE
SKALS
VEDS
VORT
 
itj2011-06-20 16:30
Antal indlæg: 443

Fine ord.
Du skal så også huske bøjningerne af ordet NURSE.
 
store-A2011-06-20 16:59
Antal indlæg: 107

God tråd! Tilladte former af nurse:

NURSEN
NURSER
NURSERNE
NURSES
NURSENS
NURSERS
NURSERNES
 
Merete2011-06-20 17:01
Antal indlæg: 5

Hvis man kan bruge ordet bagerst, kan man også bruge ordet bagest (der er ifølge min ordbog valgfrihed).

V.h. Merete
 
store-A2011-06-20 17:13
Antal indlæg: 107

Jeg vil helt sikkert tro, at bagest allerede godkendes. Opslaget i RO 3. udg 2001 lyder:

bagest (el. bagerst) adj.

Det er jo som regel de uregelmæssige eller alternative former af ordene i RO, der ikke er kommet med på ordlisten.
 
store-A2011-06-20 22:32
Antal indlæg: 107

(Eller det er lidt noget vrøvl; slår man bagerst op står der:

bagerst (el. bagest) adj.

Problemet er det manglende "e". Det er i grunden mærkeligt, at der ikke står "-e" i opslaget efter bagers og bagest. Gad vide om problemet gælder lignende ord. Godkendes FORRESTE, FLESTE, MESTE osv.? Det er svært at lave en grundig gennemgang af ordlisten, når den ikke er tilgængelig. Det synes jeg, den burde være!)
 
store-A2011-06-20 22:33
Antal indlæg: 107

* der skulle så have stået "efter bagerst og bagest"
 
Caw - Spil admin/Forum admin2011-06-20 22:44
Antal indlæg: 989

Problemet med at have ordlisten tilgængelig, er at det vil blive utrolig nemt at snyde. Derudover er jeg heller ikke helt sikker på det er lovligt, da der vel er copyright på RO?

Caw
 
horsens - Spil admin/Forum admin2011-06-21 12:23
Antal indlæg: 9750

Skal tilføjes ordlisten:
DVASKT

Ikke korrekt ord: DVASKT.
dvask adj., itk. d.s. el. -t.


HOVS virker
 
Caw - Spil admin/Forum admin2011-06-22 21:14
Antal indlæg: 989

NURSE er kun med i RO som substantiv, ikke som verbum.

Caw
 
Caw - Spil admin/Forum admin2011-06-22 22:18
Antal indlæg: 989

BAGERSTE
BEDS
BLONDT
DELVIST
DREVETS
FORS
FÆRDE
FÆRRESTE
HOVS
KRYBER
KÅRS
LOS
MINDSTE
NURSE
NURSER
NURSEN
SKALS
VEDS
VORT
DVASKT


Ser listen ud pt.. Jeg videresender den inden midnat, så skriv hvis der er mere der skal tilføjes.

Caw
 
horsens - Spil admin/Forum admin2011-06-22 23:44
Antal indlæg: 9750

Hej Caw

3 ting:

FÆRDE - ordet står ikke i RO som et selvstændigt ord, men som kan sidestilles med TIDE, FODE osv. Så hvis FÆRDE skal tilføjes, skal de andre også.

NURSE - store-A's bøjninger af substantivet er helt korrekte, så de skal alle 7 tilføjes.

HOVS og LOS er tilføjet, så dem kan du godt fjerne fra listen.
 
Caw - Spil admin/Forum admin2011-06-23 00:06
Antal indlæg: 989

Ja, selvfølgelig. Mig der sover, kiggede ikke ordentlig efter. Så det først som en bøjning af et verbum.

Vi har haft diskussion oppe før omkring ord der ikke er selvstændige. Vi må blive enige om at de skal accepteres eller ikke. For jeg ved at UTIDE går. Så enten skal UTIDE slettes, eller så skal TIDE FÆRDE etc. tilføjes.

Caw
 
Caw - Spil admin/Forum admin2011-06-23 00:47
Antal indlæg: 989

Det nemmeste ville nok være at fjerne UTIDE. Ellers skal vi til at tilføje en del flere ord, grundet at mange af de ikke selvstændige ord ikke er med i ordlisten.

Caw
 
Caw - Spil admin/Forum admin2011-06-23 00:49
Antal indlæg: 989

Pt. ser listen sådan her ud, jeg vil sende den videre imorgen, når alt er faldet helt på plads:

BAGERSTE
BEDS
BLONDT
DELVIST
DREVETS
DVASKT
FORS
FÆRRESTE
KRYBER
KÅRS
MINDSTE
NURSEN
NURSER
NURSERNE
NURSES
NURSENS
NURSERS
NURSERNES
SKALS
VEDS
VORT


Caw
 
horsens - Spil admin/Forum admin2011-06-23 01:53
Antal indlæg: 9750

UTIDE står som et selvstændigt ord, så det ville være forkert at fjerne det, på samme måde som SMUG.

Fra RO:
utide: i utide; i tide og utide
smug: i smug
 
Caw - Spil admin/Forum admin2011-06-23 09:04
Antal indlæg: 989

Ja, men teknisk set står TIDE under UTIDE. Ligesom med at FÆRDE står under FÆRD.

Caw
 
Caw - Spil admin/Forum admin2011-06-23 09:08
Antal indlæg: 989

Ordene står i RO, det er diskussionen omkring der skal accepteres ord, der ikke kan stå alene. Dvs. ord der ikke kan bruges uden "i" og "på". Og ord som f.eks. KONG. KONG kan ikke bruges uden et navn efterfølgende. Så hvis UTIDE skal accepteres, skal TIDE, SMUG, FÆRDE også.
Ordene SMUG og UTIDE står selvstændigt i RO, fordi der ikke er andre ord der lægger op af det, som det kan stå under. Altså f.eks. står FÆRDE under FÆRD, og KONG under KONGE.

Caw
 
horsens - Spil admin/Forum admin2011-06-23 10:59
Antal indlæg: 9750

Tilføjes:

VORE

vor pron., vort, vore (jf. 2. vi og vores); vor el. vores have; vort el. vores hus; vore el. vores børn; Vor Herre el. Vorherre; Vor Frue Kirke; i vore dage.

VORT er tilføjet, så den kan slettes fra listen
 
horsens - Spil admin/Forum admin2011-06-23 11:27
Antal indlæg: 9750

Jeg mener godt, der kan argumenteres for, at TIDE, FÆRDE, FODE, KONG og FRU skal tlføjes listen. De står jo i RO som en slags bøjning. Der står ingen steder i reglerne, at man ikke må bruge disse bøjninger, kun at "Ord som kun indeholder et flerordsudtryk, der står som selvstændigt opslag, f.eks. AL DENTE" ikke godtages, vel ment på den måde, at man i spillet ikke må skrive ALDENTE!? Både AL og DENTE godtages hver for sig. Vi snakker jo ikke om at tilføje ITIDE, PÅFODE...
 
Viser side 1 2
Log Ind
Log ind
Ordkamp er gratis!
Vil du være medlem?