Spillerum
Giraffen0
Krokodillen0
Indloggede0
Mobilspil
Igangværende2 967
I samarbejde med

Forumkategorier

Bruger Indlæg  
itj2012-02-19 11:40
Antal indlæg: 443

hvad betyder
Forleden dag gjorde jeg, som jeg tit gør:
Forsøgte om noget gik. Og så havde jeg pludselig fået godkendt ordet FIER.

Men jeg aner ikke, hvad det betyder! Har forsøgt mig via RO, men jeg kan ikke finde ind til en betydning. Håber, nogle andre kan hjælpe mig. Der er sikkert en vældig logisk forklaring, men jeg kan ikke hitte den.
 
Caw - Spil admin/Forum admin2012-02-19 13:12
Antal indlæg: 989

Jeg tror faktisk det er en misser fra RO's side. FI er en anden måde at skrive PHI på, som er et græsk bogstav. Men sjovt nok står hverken FI eller PHI i RO, men det gør tilgengæld PI, BETA, GAMMA, ALFA m.m.. Så enten ligger ordet gemt et eller andet sted i ordbogen under et andet navn, eller så har de glemt at tage den med...

Caw
 
cheemou2012-02-19 20:13
Antal indlæg: 7

bare til orientering til det omtalte græske phi(fi) som caw skriver

phi udtales fi, det er ikke det samme som pi,

de fleste husker at pi = 3,14 og bruges bl.a. til udregning af en cirkels areal/rumfang.

phi (der har tegnet ϕ) = 1,618 eller 0,618, kaldes også "det gyldne snit" det bruges bl.a. indenfor matematikken hvor et hvert linjestykke har 2 gyldne snit, og i billedkunst bruges til at udregne de gyldne snit (4 styks) i på en billedeflade,

der er mange rektangulære ting som kan siges at være inddelt efter det gyldne snit fx pc-skærme, fjernsyn, dankort, tændstikæsker, dannebrogsvinduer

;-))))
 
belladonna2012-02-19 23:43
Antal indlæg: 15

man firer noget, bydemåden fier! mon ikke det er der den ligger.
 
lepenepe2012-02-20 00:06
Antal indlæg: 119

Det er lige præcis derfor det her er sjovt - man lærer noget nyt hele tiden. Tak cheemou :)
 
horsens - Spil admin/Forum admin2012-02-20 02:07
Antal indlæg: 9750

Nej belladonna! Bydeformen af at fire er fir - uden e'et.

FIER er som Caw har beskrevet; flertal af FI. Problemet her er, at FI slet ikke optræder i RO.
Jeg har i en anden tråd bedt om at få både FI og PHI fjernet fra ordlisten, da de ikke optræder i RO (som selvstændige ord), men måske har Caw ret i, at de optræder i ordbogen i en anden sammenhæng.
Men hvis ret skal være ret, bør de fjernes, da man ikke kan slå dem op.
 
Log Ind
Log ind
Ordkamp er gratis!
Vil du være medlem?