Forumkategorier
Bruger | Indlæg | |
---|---|---|
horsens - Spil admin/Forum admin | 2012-02-23 02:35 | |
![]() | Leg med ord En lille hyggetråd :) Kom med ord, der skrives på samme måde, men afhængigt af, hvor man lægger trykket og deler ordet, der giver en helt ny mening. Jeg har nogle eksempler: vandret / vand-ret forende / for-ende bagende / bag-ende legende / le'gende træk-vinde / træ-kvinde :) overens / over-ens | |
Marlin | 2012-02-23 17:32 | |
![]() | Hvad med: højen : høj / bakke mast : skibsmast / klemt og brug det så på Kong Christian stod ved højen mast 1. stod ved en høj skibsmast 2. stod i mere klemt end beklemt tilstand ved en bakke. | |
langager | 2012-02-23 22:10 | |
![]() | den er svær Horsens....har tænkt hele dagen. KVINDESKRIG-KVINDES KRIG. | |
horsens - Spil admin/Forum admin | 2012-02-23 22:31 | |
![]() | Hihi, godt at høre, at jeg sætter nogle tanker i gang derude :) Jeg er lidt af en ord-nørd, kan blive helt opstemt, hvis jeg pludselig falder over et ords oprindelse/betydning, som f.eks. hvorfor det hedder halvfemssindstyvende... | |
Caw - Spil admin/Forum admin | 2012-02-23 22:36 | |
![]() | Undersøgte det lige: "Tallene halvtreds, tres, halvfjerds, firs og halvfems er de forkortede former af henholdsvis halvtredsindstyve, tresindstyve, halvfjerdsindstyve, firsindstyve og halvfemsindstyve. De ender alle på -sindstyve der består af sinde, der betyder 'gange', og tyve. Der er altså i alle disse tal tale om en sneseberegning hvor et tal ganges med tyve. " Fra: www.biblioteksvagten...qa id=25547 Caw | |
langager | 2012-02-23 23:03 | |
![]() | Dejligt med en tænketråd- moler/mo-ler | |
langager | 2012-02-23 23:05 | |
![]() | og så lige kommafejlen: hænges,ikke benådes hænges ikke,benådes Gad vide hvordan det gik! | |
horsens - Spil admin/Forum admin | 2012-02-24 01:22 | |
![]() | uret / u-ret urene / u-rene doser / do'ser maner / manér duer (virker) / duer (fugle) banket / ban'ket ballet / bal'let passe / passé mens / mens (skadens) jaget / jaget (smerte) former / for'mer | |
Caw - Spil admin/Forum admin | 2012-02-24 01:47 | |
![]() | Kost / kost | |
horsens - Spil admin/Forum admin | 2012-02-24 01:54 | |
![]() | formater / forma'ter | |
Kingston | 2012-02-24 08:44 | |
![]() | Vejret /Vejret = ret til at færdes på en vej | |
belladonna | 2012-02-24 10:25 | |
![]() | Enorm / en orm | |
horsens - Spil admin/Forum admin | 2012-02-24 12:03 | |
![]() | Har lige en 3'er: gener (arveenhed) / gener (besvær) / genér negere / negere (nægte) masser / massér arme / armé pure / puré rose / rosé formel / for'mel for / fór 'jog / jog forene / for-ene formene / for-mene | |
jensfarmer | 2012-02-24 14:08 | |
![]() | Ja, den danske sprog er et spøjst ting. Flere bud: bud (bydreng) / bud (de ti) budet / budet (tilbudet) får / får (dyr) sko / sko (en hest) køer / køer (med biler) dyr / dyr (koster meget) billig / bil-lig klø / klø (tæv) klør (negle) / klør (kradser) / klør (plante) luder (ja, sådan én) / luder (hælder) gas (luftart) / gas ( spas) ram (skiven!) / ram (stærk lugt) | |
itj | 2012-02-24 17:43 | |
![]() | En herlig ordleg. Men det er nu i virkeligheden to ordlege, der er i gang, synes jeg. Den ene - den der startede det - er at ord, der tilsyneladende ser ens ud faktisk kan siges forskelligt og med forskellig betydning. Den anden er fra den gode, gamle tepotteleg. To (eller tre) ord, som har forskellig betydning, men siges ens. | |
trolde | 2012-02-24 22:44 | |
![]() | er lige kommet i tanke om denne kvindelig eller kvinde-lig | |
horsens - Spil admin/Forum admin | 2012-02-24 23:18 | |
![]() | trolde, "kvindelig" er uhyggelig god! :D itj, du har ret, at det ser ud til, at der er nogen, der har misforstået "min" leg, som går ud på at finde på ord, der skrives ens, men udtales anderledes. Har lige nogle flere: randers / Randers parker / parkér former /formér helt / helt (hero) generer / generer (frembring) | |
trolde | 2012-02-25 00:17 | |
![]() | syd (retning) og syd (bydeform af syde | |
Paloma | 2012-02-25 00:18 | |
![]() | Legende/legende hul/hul | |
trolde | 2012-02-25 00:20 | |
![]() | jan (som jeg nu har checket - for hvad gør det navn dog her) og jan som er et kortudtryk - et kort udtryk ??? | |