Spillerum
Giraffen0
Krokodillen0
Indloggede0
Mobilspil
Igangværende3 003
I samarbejde med

Forumkategorier

Bruger Indlæg  
PMorell2012-09-29 10:09
Antal indlæg: 8

Minus rating ved sejr
Jeg kunne egentlig godt tænke mig at diskutere rimeligheden af fradrag i ratingtal ved en sejr.

Jeg er ikke enig i filosofien om at man kan få frataget ratingpoints ved en sejr, og jeg forstår ikke helt rimeligheden i det.

For det første er det vel naturligt, at man som minimum ikke taber noget ved at vinde. Så det dårligste resultat man kan få ved en sejr, burde efter min mening være +/-0.

For det andet så skal man jo passe på, hvem man spiller imod. Jeg vil ihvertfald være meget forsigtig med ikke at komme til at spille med en, med alt for lav rating i forhold til mig. Det betyder så at lavt ratede spillere ikke får mulighed for at få "en stor skalp", da disse ikke vil spille med dem.
Og det giver ikke et særligt socialt miljø blandt spillerne.

Hvad siger I andre spillere?
Har I nogle gode argumenter, der kan overbevise mig om, at den eksisterende algoritme er den bedste?

Mvh
PMorell
 
Ninni - Ikke længere medlem2012-09-29 11:38
Antal indlæg: 57

Ja, jeg har også syntes, at det er lidt uretfärdigt, og har af og til fået ret dårlig samvittighed, når jeg har vundet points over en, som har väret betydelig dygtigere end jeg. Men reglerne er jo sådan og jeg tror ikke, vi kan lave om på dem.
Jeg har en gang väret ude for at en venlig modspiller inviterede mig til spil uranket. Han/hun var et par tusinde over mig i rating og gjorde det for at jeg kunne öve lidt. Det var så venligt, synes jeg. Den mulighed findes altså, hvis man vil läre lidt, hvordan de "store kanoner" spiller. (Hvis han/hun läser dette, så siger jeg mange tak, hvilket jeg i forbavselsen glemte dengang. - Jeg vil gerne spille sådan igen!)
 
PMorell2012-09-29 12:24
Antal indlæg: 8

Hmmmm... hvis argumenterne er gode nok, så kan vi vel godt få lavet noget om - eller hvad?

I skak (og i mange andre spil) der anvendes ELO-Rating (en.wikipedia.org/wik...g _system), hvor vinderen får ligeså mange ratingpoints som taberen mister.
Det er et godt (og rimeligt/retfærdigt) rating system, som har været anvendt siden ca. 1960.

Hvorfor mon "Ordkamp" har opfundet sit eget system?
Efter min ydmyge mening, så er ELO-systemet langt at foretrække.

Mvh
 
PMorell2012-09-29 12:25
Antal indlæg: 8

Et link der burde virke...

en.wikipedia.org/wik...in g_system
 
trolde2012-09-29 13:25
Antal indlæg: 29

jeg er helt enig PMorell. Selv om man har en høj rating er man jo ikke forskånet for "umulige" bogstaver. Og uanset - næsten - hvor god du er, så kan en dyr bingo eller andet dyrt ord fra modspilleren, være næsten umulig at indhente.
 
steennielsen2012-09-29 14:07
Antal indlæg: 1956

Jeg havde det på samme måde, da jeg startede og det er vel det, der er blevet snakket mest om herinde.
Man kan gå ind og læse på tidligere debatter...
Jeg tror rating- systemet er ok.
En ide, var måske at nulstille alle, en gang om året, så kunne man sige at man var årets vinder??????
 
remming2012-09-29 15:02
Antal indlæg: 3134

Den ide,som stennilsen lufter her lyder godt med en årlig vinder, så har vi andre med lave rating på 300 til 500 en chance for at der er nogle der gider spille med os, hvis man f.eks giver alle en ny rating til nytår på 1000 og så tager vi hul på mesteren 2013.
Jeg har prøvet det så mange gange, at der bliver skrevet at man gerne vil spille, men desvære ikke lige nu, så det lange og korte starter jeg selv spillene så kan i selv tilbyde jer, hvis i har lyst.
 
vaffi2012-09-29 15:26
Antal indlæg: 731

rigtig go ide steen. til remming hvis du spiller hast eller stress så find mig du bliver ikke afvist
 
Himmelpinden2012-09-29 23:18
Antal indlæg: 6090

Om det ene eller andet udregningssystem er bedst ved jeg ikke, men hvis en med rating 2000 spiller mod en med rating 1000 er det vel et eller andet sted fair at det forventes at spiller 2000 er x antal point bedre end spiller 1000.

Til Remming og PMorrell. Jeg spiller gerne mod lav rating og tager eventuelt rating tab med et smil:-) Har pt omkring 1900 i rating.
 
steennielsen2012-09-30 08:51
Antal indlæg: 1956

Husk at man altid kan tilbyde, at spille uden rating.
Jeg ved, at der er flere herinde, der går med til det.
Men problemet er også, at mange af de erfarne keder sig med de langsomme spil.
 
bej2012-09-30 09:38
Antal indlæg: 17

Så forstår jeg bedre , at jeg ofte bliver smidt af, når jeg går på et spil. Det er da helt tudetosset. Nyt systemer en god ide.
 
Lilli2012-09-30 10:52
Antal indlæg: 3731

Håber da du får en forklaring på dine afslag? Du kan så prøve at vælge spillere med en rating, der passer til din eller du kan oprette spil og lade de andre byde ind, så ved de jo hvad de går ind til;)
 
vipsclips2012-09-30 11:16
Antal indlæg: 7

Nå ja så forstår jeg da bedre nogle ting herinde. Som ny spiller har jeg ikke lige forstået at jeg fik minuspoints ved en sejr. Så går der jo pludselig taktik i at vælge sine modspillere. Det er da ikke noget jeg har skænket en tanke før nu. Synd for spillet at det skal være sådan.
 
Caw - Spil admin/Forum admin2012-10-01 22:57
Antal indlæg: 989

Inden man starter en ny tråd, kan det være en rigtig god idé at bruge søgefunktionen. Vi har haft massere af tråde omkring ratingsystemet, og jo flere der kommer, jo færre gider at gentage deres kommentarer.

Her er blandt andet en tråd angående rating:
www.ordkamp.dk/forum...ge =-0#2709

Ratingen er udarbejdet til at vise dit niveau. Man kan læse mere om ratingen her:
www.ordkamp.dk/rating/

Ratingsystemet er en del af Ordkamp og Betapet's (den svenske side) koncept, og har været det i mange år. Der er derfor ingen planer om at ændre det.

Caw
 
steennielsen2012-10-01 23:56
Antal indlæg: 1956

Ok; jeg troede ligesom, når der er blevet rettet i ordlisten, at man kunne/ville lave rettelser, hvis dem herinde kom med gode ideer, hvilket kunne gøre dette spil endnu bedre end det er :-)
 
Caw - Spil admin/Forum admin2012-10-02 00:16
Antal indlæg: 989

Selvfølgelig må man gerne komme med ideer til nye tiltag =)
Men hvad angår ratingsystemer, så er der altid fordele og ulemper, intet system er perfekt.

Ordkamp har brugt det her system altid, også på den svenske og norske side, og er blevet en del af konceptet, og har derfor ingen planer om at ændre det.

Caw
 
steennielsen2012-10-03 08:22
Antal indlæg: 1956

Det er rigtigt Caw, intet er perfekt, det var nok heller ikke til at holde ud:)
Jeg tror faktisk,at de har udtænkt et ret godt ratingsystem, som tager højde for det meste, selvom man i starten føler sig snydt, når man taber point, selvom man vinder relativt stort. Det er jo netop det, som gør, at dem som ligger i toppen, er til at nå. ( bare lidt svært, når de har skrabet 8000 point sammen gennem årene, men det er da nedafgående )
 
Log Ind
Log ind
Ordkamp er gratis!
Vil du være medlem?