Forumkategorier
Bruger | Indlæg | |
---|---|---|
Flaban | 2013-04-19 15:30 | |
![]() | Forslag til udvilkling af spillet Hej Ordkamp Jeg er ny på siden, så beklager hvis dette er blevet diskuteret før. Jeg har ikke fundet nogle tråde om det. Som dansksproget ivrig offline scrabblespiller har jeg for nyligt kastet mig over at spille Scrabble på engelsk. Men ikke mange spiller på engelsk, så jeg har selvfølgelig fundet et par steder at spille online. Jeg spiller primært spillene Lexulous og Scrabble Worldwide. Begge via Facebook. Jeg spiller kun via PC. I sagens natur er der, udover sproget og brikkernes pointværdi, ikke så meget forskel på dem og ordkamp. Og dog har begge spil nogle fremragende funktioner, som gør det sjovt og lettere at spille. Jeg vil klart anbefale ordkamps spiludviklere at overveje muligheden for at implementere disse funktioner i ordkamp. Kort fortalt: Der findes en knap, hvis funktion er at blande bogstaverne på racket. Dette betyder, at man kan blande brikkerne tilfældigt mange gange hurtigt i træk, for at kunne spotte ord. Man kan selvfølgelig også bruge musen til at flytte rundt på bogstaverne. Pointen er, at man slipper for manuelt at flytte rundt med brikkerne, samtidig med at man kan se langt flere bogstavskombinationer på kortere tid. Personlig oplever jeg at finde ikke så få bingoer på den måde. I Scrabble Worldwide er der ligeledes en knap hvis funktion er at arrangere brikkerne i alfabetisk rækkefølge (kaldes alphagram på engelsk, og mange seriøse engelsksprogede spillere memoriserer ord og anagrammer via "alphagrams") Derudover har begge spil den fremragende funktion, at man kan placere cursoren på spillepladen, klikke ned på det felt hvor ens ord skal begynde og derefter skrive ordet ned på spillepladen. Ved første klik på et felt kommer en lille horisontalt vendt pil til syne, hvilket betyder at man skriver ordet vandret. To klik vender pilen til vertikal position, således at man skriver sit ord lodret. Softwaren tager selv højde fo,r at man evt. skriver igennem et eksisterende ord på pladen. Det eksisterende ord springes bare over, og brikkerne bliver lagt ned som de skal. På den måde skal man ikke bruge tid på at arrangere bogstaverne i racket i den givne rækkefølge, som udgør ordet. Mange kan sandsynligvis se ord i racket, selvom bogstaverne ikke står i den rigtige rækkefølge. Alt i alt bruger man musen mindre og spillenes design får det hele til at flyde meget lettere. Personlig oplever jeg, at jeg får mere overskud til at tænke på ord frem for at skulle forholde mig til begrænsninger i spillets design. Det er selvfølgelig klart, at det er et spørgsmål om tilvænning fra min side, men med dette indlæg vil jeg gøre alle interesserede opmærksom på både mulighederne for at spille på engelsk, samt på de muligheder der opstår via spillenes indbyggede funktioner (blande brikker hurtigt, se alphagrammer, placere brikker på pladen via tastatur og uden at de i forvejen står i rækkefølge). Det kunne være fedt her på ordkamp at have mulighed for at kunne blande sine brikker ved at trykke på en knap, samt at kunne markere på pladen og taste sine ord ind :) Måske visse seriøse spillere herinde arbejder med ordgenkendelse og anagrammer ved at stille brikkerne op i alphagrammer. Det kunne være sjovt at høre om. Tak for et godt spil. Jeg håber spiludviklerne vil kaste et blik på de store engelske spil og måske bliver inspireret. Venlig hilsen Flaban | |
rebecca1963 - Ikke længere medlem | 2013-04-19 16:52 | |
![]() | Velkommen til Flaban! :) Spændende læsning - skal da vist ind og lure på de sider :) | |
horsens - Spil admin/Forum admin | 2013-04-19 23:33 | |
![]() | Hej Flaban, tak for dit meget interessante oplæg/indlæg. Jeg må desværre nok skuffe dig og andre pc-spillere, at der pt. prioriteres i udvikling af div. forbedringer til mobilspil. Som vi alle kan se, er pc-spillere en sjælden race :) Funktionen med at blande bogstaver kender vi fra mobilspillet. Men det med at arrangere brikker i alfabetisk rækkefølge har jeg ikke hørt om, men det lyder meget spændende. Jeg ved, at vores etter, Babbelbygger, ynder at stille bogstaverne i alfabetisk rækkefølge i vores ordleg "gæt en bingo", så måske kender/arbejder han med den teknik? | |
Roed | 2013-04-20 02:09 | |
![]() | Hej Flaban... piger.... og teknik?????? Ordleg styres hovedsageligt af kvinder med stor K jeg har også haft en tråd med fantastiske udspekulerede banebrydende opfindelser og de spiser dig ligesom de spiser mig nu...! ;o0.....(100m på 8,9sek) | |
Flaban | 2013-04-20 04:12 | |
![]() | Well ... Hvorfor pc-spillere er en sjælden race her, skal jeg ikke kunne svare på (det er de ikke på de sider jeg nævner). Måske flere villle fatte interesse for at spille ordkamp via pc, hvis spillet var mere opdateret i forhold til internationale standarder. Måske ikke :) Jeg forstår godt at I vil bruge krudt på mobilspillene, og da jeg ikke har noget kendskab til programmering, skal jeg ikke kunne sige hvad det kræver at opdatere spillet med en blandeknap og muligheden for at skrive sine bogstaver ind på spillepladen via tastaturet. Det sagt, så tænker jeg, at hvis det ikke er det store problem, hvorfor så ikke gøre forsøget. Og så glæde de spillere som rent faktisk er her. Jeg kan desværre ikke selv tilbyde den slags teknisk hjælp. Andre der spiller på engelsk? Venlig hilsen Flaban | |
Roed | 2013-04-20 07:01 | |
![]() | Hello mr. Fladpan jeg personligt har spillet ordpuzZle på mange platforme Ordkamp er min topscorer på grund af alle kender alles styrke og man kommer automatisk i VIP KLUBBEN hvor man får kamp til halsen, hvis man er god. ;o@,-, -'-- | |
Flaban | 2013-04-20 12:26 | |
![]() | Ok Roed, spiller du også på engelsk? | |
itj | 2013-04-20 12:30 | |
![]() | Ville gerne være med på engelsk ... men vil ikke være på Facebook, og så har jeg et problem. | |
Egern | 2013-04-20 13:15 | |
![]() | Jeg er lige begyndt at spille på engelsk pga. dit indlæg, Flaban, bare for at øve :) Itj, man behøver ikke være på facebook for at spille på engelsk, det er jeg ikke. Du skal bare gå ind på lexulous.com og oprette en profil, så er du med :) | |
wizard - Ikke længere medlem | 2013-04-20 13:47 | |
![]() | Tak for et meget interessant indlæg, Flaban. | |
BenteA | 2013-04-20 14:44 | |
![]() | Hej Jeg vil også meget gerne spille på engelsk og har lige oprettet mig på lexulous, men jeg vil helst spille med nogle af jer :-) Så hvis vi kunne aftale et tidspunkt og spillerum? Jeg er logget ind i bingo boomers lige nu | |
vaffi | 2013-04-20 21:43 | |
![]() | jeg syntes det er noget l.... at alt udvikling sker til mobilen, der er da her det rigtige spil er altså med tid på | |
itj | 2013-04-21 11:11 | |
![]() | Tak, Egern. Nu er jeg også på lexolous. Har spillet et enkelt spil. Skal lige finde fiduserne. Jeg hedder konfelat i lexolous. | |
BenteA | 2013-04-21 11:29 | |
![]() | jeg hedder bentea | |
Egern | 2013-04-21 11:36 | |
![]() | Det var så lidt, itj. Jeg hedder SquirrelDK. | |
mrloop | 2013-04-24 23:34 | |
![]() | Hej flaban - godt indlæg! :) Til I alle: Scrabble findes som mobil-app, hvor det kan spilles på engelsk, men ikke på dansk | |