Spillerum
Giraffen2
Krokodillen0
Indloggede2
Mobilspil
Igangværende2 999
I samarbejde med

Forumkategorier

Bruger Indlæg  
Nørholm2018-01-24 19:17
Antal indlæg: 5980

Er der tastere nok (hvis der skal laves meget manuelt)? Ellers er jeg til rådighed ...
 
horsens - Spil admin/Forum admin2018-01-24 20:24
Antal indlæg: 9750

Jeg håber/forventer, at listen er fuldstændig. De fejl, vi falder over, må vi tage hen ad vejen.
Tastehjælp er heldigvis ikke nødvendig :-)
 
nroc2018-01-24 20:26
Antal indlæg: 5594

Spændende, horsens! Vi glæder os. :-))
 
horsens - Spil admin/Forum admin2018-01-26 19:29
Antal indlæg: 9750

Det ser desværre ud til, at vi manuelt skal taste adjektivers gradbøjninger
:-(

"Ved adjektiver der kan bøjes, er fælleskønsformen og intetkønsformen oplyst. Pluralis- og bestemthedsformen er ligeledes oplyst. Der er kun givet oplysning om komparation i de tilfælde hvor der sker vokalskifte eller ændring til en anden stamme, og ved adjektiver der ender på -som.
Adjektivernes genitivformer er ikke angivet."

Det drejer sig en "lille" slat:

"Former opdelt på ordklasser:
• over 300.000 substantiver
• over 50.000 verber
• over 25.000 adjektiver
• knap 1000 adverbier
• over 1000 proprier
• over 500 forkortelser
• knap 300 ordklasseløse ordformer
• over 200 talord
• knap 200 flerordsforbindelser
• over 100 udråbsord
• knap 100 pronomener
• knap 100 præpositioner
• over 50 præfikser
• knap 50 lydord
• en mindre gruppe af andre småord (konjunktioner, artikler m.fl.)."

Som noget nyt er passiv datid med på listen:

"Ved verber er der oplysning om infinitiv, imperativ, præsens, præteritum, perfektum participium og præsens participium når disse findes. Også passivformer er med, både præsens og præteritum passiv.
Hvor præteritum participium på -en og en bøjet form heraf forekommer, er dette angivet (eksempel: afsvide – afsveden – afsvedne). De er beskrevet i RO 2012, § 31-34."

Bemærk desuden:

"Visse bøjningsformer er af semantiske årsager meget sjældne eller helt umulige at forestille sig i den faktiske sprogbrug. Disse former er udeladt. Det gælder fx passiv af afgå, forgå, pluralis af adrenalin, definit singularis af blund m.fl.
Begrænsninger i ordudvalget
Der er visse begrænsninger på ordudvalget, jf. ”Vejledning i ordbogens brug” (findes bl.a. på sproget.dk):
Sammensætninger
Den væsentligste begrænsning gælder de sammensætninger hvis betydning umiddelbart fremgår af de enkelte leds betydninger, fx morgenbad, morgencomplet, morgenkaffe, morgentog. Sådanne sammensætninger er ikke medtaget, medmindre de er meget gængse, fx morgenkaffe, eller de kan volde problemer med hensyn til stavning, bøjning eller orddannelse, fx morgencomplet.
Afledninger og bøjningsformer
Substantiver der kan dannes af opslagsord ved tilføjelse af suffikserne (afledningsendelserne) -hed, -en eller -eri, fx enighed, råben, skrigeri, er kun taget med i særlige tilfælde. Det gælder især hvis de har en særlig dannelsesmåde eller kan forekomme i pluralis, fx ægthed, optræden, skænderi.
Participier er normalt ikke opført som selvstændige opslagsord. Ord(former) som fx renset og syngende er således i ordbogen regnet for bøjningsformer af verberne rense og synge. Participier er dog medtaget som selvstændige adjektiver hvis deres betydning eller dannelsesmåde afviger fra de tilsvarende verber, fx frossen, henrykt, sleben, spændende. Endvidere er enkelte af de mest almindelige substantivisk brugte participier optaget som selvstændige substantiver, fx rejsende, studerende.
Uregelmæssige bøjningsformer som fx børn, drak, intet, større er medtaget som opslagsord."

 
horsens - Spil admin/Forum admin2018-01-26 19:30
Antal indlæg: 9750

Stednavne og personnavne
De fleste danske stednavne som findes i atlasser for folkeskolens højere klasser, er med i ordbogen.
Af udenlandske stednavne er alle statsnavne medtaget. Derudover er udenlandske navne med hvis deres danske staveform afviger fra den originale, fx Holsten og Venedig. Ordforbindelser hvis enkelte led er med som opslagsord, fx Mexicanske Golf, er dog ikke medtaget, og heller ikke sammensætninger der er dannet af et udenlandsk egennavn med uændret fremmed stavemåde og et dansk fællesnavn, fx Malaccahalvøen.
Astronomiske navne som Karlsvognen og Mælkevejen er medtaget som opslagsord, hvorimod navne af typen Løven og Svanen ikke er med.
Personnavne er ikke medtaget som opslagsord.
 
nroc2018-01-27 23:33
Antal indlæg: 5594

Horsens, hvis der er brug for tastehjælp, siger I som sagt bare til.
 
Newtown2018-01-28 19:16
Antal indlæg: 161

Og jeg melder mig nok en gang under fanerne til rugbrødsarbejde, tastearbejde forstås:)
 
c23572018-01-29 19:13
Antal indlæg: 3241

Kommer til at tænke på at man i, betapet, ordkamps svenske meget storesøster, har mulighed for at at vælge, efter hvilken ordliste man vil spille: med eller uden bøjningsformer, ville det være interessant.

En gammel strøtanke rendt mig lige i hu, den må have sin egen tråd ;•)
 
horsens - Spil admin/Forum admin2018-01-31 13:27
Antal indlæg: 9750

Hvad gør vi her?

Adjektiver (tillægsord) er ikke gradbøjet i den nye ordliste.

Først tænker jeg, at vi kun bøjer de adjektiver, der if. DDO kan gradbøjes, men så falder jeg over et problem:
F.eks. kan "morsom" if. DDO gradbøjes, men det kan "agtsom" ikke.
RO-listen gradbøjer KONSEKVENT alle adj. der ender på -som!

Så mit spørgsmål er:
1. Skal vi gradbøje ALLE adjektiver - uagtet hvor tåbeligt de end lyder (århundredældst)?
2. Vi gradbøjer kun dem, der gradbøjes kan - if. DDO?
 
Nørholm2018-01-31 15:19
Antal indlæg: 5980

Jeg synes, vi skal holde os til DDO.
AGTSOMMERE er jo helt fjollet, hvorimod MORSOMMERE er helt ok.
 
MrsSweDane2018-02-01 08:53
Antal indlæg: 5790

Scrabble-folket bruger vel RO? Det taler lidt for den løsning. Med mindre de overvejer også at skifte ordliste ;-)

Bortset fra det synes jeg at DDO virker som den bedste løsning.

Hvilken af løsningerne vil være nemmest at arbejde med ved fremtidige opdateringer? Det er ikke uvæsentligt heller ;-)
 
gåserød2018-02-01 09:41
Antal indlæg: 1078

Model 2 giver mest mening, men det indbefatter vel et kæmpe arbejde?
 
sjw2018-02-01 11:19
Antal indlæg: 5417

Jeg stemmer for den løsning, der ligger tættest muligt på scrabbleforeningens
 
horsens - Spil admin/Forum admin2018-02-01 12:58
Antal indlæg: 9750

Jeg har sendt spørgsmålet til DSN; jeg er spændt på svaret.
 
horsens - Spil admin/Forum admin2018-02-06 11:50
Antal indlæg: 9750

DSN mener godt, at AGTSOMMERE, MEDDELSOMMERE kan bruges, så vi beholder gradbøjningerne på adj. der ender på -som.

DSN giver mig ret i, at nationaliteter (kenyanskere) og andre adjektiver næppe kan gradbøjes (ansatteste), men DSN har ingen egentlige regler, de kan opstille...!
Jeg har opfordret dem til at gå adjektiver igennem og tage stilling til gradbøjningerne, hvilket de synes er en god idé, men at de desværre mangler ressourcer pt.
 
MrsSweDane2018-03-21 14:28
Antal indlæg: 5790

Jeg har lovet horsens at give en hånd med det tekniske for at få ordlisten opdateret.

Det er tungt og langsommeligt at arbejde i et regneark med så store datamængder. Jeg har derfor valgt at splitte den op i de forskellige ordklasser, så man kan arbejde uhindret med det fleste ændringer.

Adjektiver/tillægsord ligger derfor nu i en selvstændig liste, som trænger til kærlige indtastere. Opgaven består i at indsætte alle i RO12 godkendte bøjningsformer pr adjektiv.
Det drejer sig om ca 10.000 ord, hvor 1-2 af bøjningerne allerede er på plads, men resten skal indtastes jvf nedenstående.
-----------
"Ved adjektiver der kan bøjes, er fælleskønsformen og intetkønsformen oplyst. Pluralis- og bestemthedsformen er ligeledes oplyst. Der er kun givet oplysning om komparation i de tilfælde hvor der sker vokalskifte eller ændring til en anden stamme, og ved adjektiver der ender på -som.
Adjektivernes genitivformer er ikke angivet."
-----------

Jeg forestiller mig at opdele listen i et antal mindre dele, som fordeles blandt villige ord-nørder ;-)

Listen/listedelene ligger som et Google Sheet, så det nemmeste vil være at I hver får skriveadgang til hver jeres lille del af listen.
Der er også mulighed for at få en stump liste tilsendt som et Excel regneark.

Jo flere vi er, jo hurtigere kommer vi over på ny ordliste.

Kom frisk :-)
 
Nørholm2018-03-21 15:10
Antal indlæg: 5980

Jeg er gerne med, forudsat at vi bliver et vist antal personer; ellers bliver det nok uoverskueligt ...
 
MrsSweDane2018-03-21 15:25
Antal indlæg: 5790

Jeg har delt arket op med en del ca pr bogstav.

Hvis nu jeg sender et bogstav til jer efterhånden, som der kommer tilmeldinger, så kommer vi da fremad ;-)

Det nemmeste vil være hvis I indsætter blanke linier i arket og indtaster de nye ord; pyt med om de kommer alfabetisk ;-)
 
nroc2018-03-21 18:44
Antal indlæg: 5594

Jeg er på! Har dog mere tid efter påske end før.
 
MrsSweDane2018-03-21 19:36
Antal indlæg: 5790

Hmmm - der er vist noget jeg ikke helt har forstået.

Jeg var af den overbevisning at man kunne slå op i RO12 på nettet og finde de manglende bøjninger. Det har jeg så fundet ud af, at man ikkw kan.

Hvis den her øvelse handler om at finde adjektivets grundform for alle ord i listen og danne tre nye ord med -ere, -est og -este som endelser, skal vi bestemt ikke bruge manuel energi på.

Er der en grammatik- og/eller Ordkamp-kyndig til stede, der kan afklare det?
 
Viser side 1 2 3 4
Log Ind
Log ind
Ordkamp er gratis!
Vil du være medlem?